אלפי ילדים הסובלים מבעיות בריאות שונות יושבתו מלימודיהם ביום ראשון. זאת בשל מחאת המורים המלמדים אותם נגד סגירת תוכנית "שלבים" להוראת תלמידים חולים בבתיהם ופיטורי המורים. ביום ראשון הקרוב ייערך דיון בבית הדין האזורי לעבודה בבקשת העובדים להוציא צו מניעה לסגירת התוכנית.
לטענתם, משרד החינוך מסרב להציג בפניהם מתווה חלופי להמשך העסקת המורים בתוכנית שבה לומדים כ-5,000 תלמידים בגילי גן חובה עד י"ב מדי שנה.
3 צפייה בגלריה
אין לימודים (ארכיון)
אין לימודים (ארכיון)
אין לימודים (ארכיון)
לדברי המורים, נודע להם באופן לא רשמי כי בכוונת משרד החינוך להעביר את התלמידים לאחריות בתי הספר - דבר שהם טוענים כי הוא אינו ניתן ליישום. עוד נודע להם כי משרד החינוך אינו מתחייב להמשיך להעסיק את המורים לתלמידים החולים שעובדים עמם כבר כמה שנים.
דרור בן יעקב, מורה וחבר וועד בארגון "כוח לעובדים", אמר כי "700 עובדי חינוך מסורים תלויים באוויר בעיצומה של שנת הלימודים, ובעיצומו של משבר קורונה ניטלת הפרנסה ממורים רבים".
לדבריו, "כלל לא ברור אם תהיה לנו פרנסה בשנת הלימודים הבאה. 'שלבים' היא יותר ממקום עבודה. פרויקט החיים שלנו נקטע".
3 צפייה בגלריה
טליה רייכנטל
טליה רייכנטל
"במתכונת הנוכחית הוא פורח". טליה ובנה
חגית בן שך שחרור ממזכרת בתיה, אם לילדה הלומדת בתוכנית, אמרה כי אף ששביתת המורים לא פשוטה - היא הכרחית עבור הילדים, כלשונה. "הילדים שלנו לפעמים מאבדים קשר עם העולם החיצון בעקבות מצבם", הסבירה, "כל מה שיש להם זה הקשר עם אותו מורה או מטפל שמלווה אותם חודשים ושנים, שמכיר ויודע איך ללמד אותם גם כשקשה, כואב ובודד. אותו מורה מסוגל לתת להם את המענה הדרוש בזמן המתאים - כי זה תפקידו.
"איך מצפים, ועוד בזמן מגפת הקורונה, שמנהלי בתי ספר והצוותים החינוכיים שגם כך כורעים תחת הנטל יוכלו לתת מענה לילדים שלנו? הדברים כבר קורים בשטח, ללא החלטה סדורה ומבלי שמישהו ייקח אחריות", היא הוסיפה.

"התוכנית הצילה לנו את הילד"

טליה משדמה, אם לנער אוטיסט, סיפרה: "תוכנית 'שלבים' הצילה לנו את הילד. עברנו תלאות רבות איתו, אמנם הוא מצוי בתפקוד גבוה אבל שום מסגרת קיימת לא התאימה לו. רק במתכונת הנוכחית הוא פורח וגם זה אחרי שמצאנו בעצמנו את המורים המתאימים. רק לחשוב שאחרי המסלול הזה הקשר עם המורים הללו ינותק... אין לדעת מה יהיו ההשלכות על הילד. מבחינתנו לא מדובר רק בהצלת התוכנית אלא בשמירה על המורים. פשוט אין להם תחליף".
גם אירית רייך מאריאל, אם לילד בן 12 שעבר כבר שמונה ניתוחים ובהם השתלת כבד, סיפרה על חשיבות התוכנית. "בחודשים האחרונים אנחנו עוברים תהליך שמדיר שינה מעינינו. משמעותה בפועל של 'הלאמת' התוכנית היא פירוקה, ואולי המשמעות הכואבת ביותר היא השארת מאות מורים ומטפלים מחוסרי עבודה.
"האנשים הללו הם בעצם אנשי החינוך הבלעדיים שמלווים אותנו שנים ארוכות, אנשי חינוך שלא רק משפרים את חיי הילד ותפקודו - אלא של כל המשפחה המתמודדת. הקשרים שנוצרו בין הילדים והמורים חשובים מאוד, אי אפשר להסביר כמה חיבור כזה קריטי לילד חולה כרונית. לא נוכל להתמודד עם עוד אובדן בתקופה שהיא ממילא חסרת יציבות".
3 צפייה בגלריה
אירית רייך ובנה אביתר
אירית רייך ובנה אביתר
"הקשרים שנוצרו בין הילדים והמורים חשובים מאוד". אירית רייך ובנה אביתר
במשרד החינוך מסרו בתגובה: "המשרד מייחס חשיבות עליונה למענים הלימודיים והטיפוליים שיש להבטיח לתלמידים חולים בביתם, ומבהיר כי שירותים אלה ממשיכים לפעול כסדרם תוך שמירה על תנאי העסקתם של עובדי הזכיין 'קדימה מדע' בהתאם למסוכם במכרז. בעניין זה אף יצוין כי המשרד נערך להארכת ההתקשרות עם זכיין זה עד לסוף חודש אוגוסט הקרוב.
"במקביל, לקראת שנת הלימודים הבאה (תשפ"ב) נערך המשרד לתת מענה רציף, מקצועי ואישי לתלמידים אלה על ידי אנשי מקצוע מתוך מערכת החינוך", נמסר עוד, "ובתוך כך הוא בוחן גם את אפשרויות השיבוץ של עובדי 'קדימה מדע' שיהיו מעוניינים להיקלט כעובדי הוראה מן המניין".