9 צפייה בגלריה
 מישל בצ'לט
 מישל בצ'לט
דיון מועצת האו"ם לזכויות אדם
(צילום: AP)
מועצת האו"ם לזכויות אדם בז'נבה אישרה הערב (יום ה') ברוב קולות הקמת ועדת חקירה בינלאומית עצמאית לאירועי האלימות האחרונים בשטחים ובישראל, כולל במזרח ירושלים ובעזה. 24 מדינות תמכו בהחלטה, תשע התנגדו ו-14 נמנעו.
בחריין וסודן, שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל, היו מאלו שהצביעו בעד ועדת חקירה. בנוסף תמכו בהקמת הוועדה גם ארגנטינה, ארמניה, בנגלדש, בוליביה, בורקינה פאסו, סין, חוף השנהב, קובה, אריתריאה, גאבון, אינדונזיה, לוב, מאוריטיניה, מקסיקו, נמיביה, פקיסטן, הפיליפינים, רוסיה, סנגל, סומליה, אוזבקיסטן וונצואלה.
המדינות שהתנגדו להקמת ועדת חקירה הן אוסטריה, בולגריה, קמרון, צ'כיה, גרמניה, מלאווי, איי מרשל, בריטניה, אורוגוואי. הנמנעות: איי הבהאמה, ברזיל, דנמרק, פיג'י, צרפת, הודו, איטליה, יפן, נפאל, הולנד, פולין, דרום קוריאה, טוגו ואוקראינה.
9 צפייה בגלריה
הצבעה בעד ונגד ועדת חקירה
הצבעה בעד ונגד ועדת חקירה
פירוט הצבעת המדינות על הקמת ועדת החקירה
למרות ההחלטה להקים ועדת חקירה בגוף שידוע ברוב אוטומטי לערבים ולמוסלמים, מדובר בהישג מרשים לישראל לנוכח העובדה שהרבה מדינות עמדו הפעם לצדה או לפחות בחרו להימנע. כך למשל יש לציין את הודו, ברזיל וצרפת שנמנעו וכן את גרמניה שהתנגדה. לבקשת ארה"ב, שהביעה "צער עמוק" על ההחלטה להקים ועדת חקירה ואינה חברה כרגע במועצה, אף מדינה אירופית לא תמכה בהחלטה.
במשרד החוץ בירושלים הגיבו בחריפות להחלטה: "ישראל דוחה בשאט נפש את ההחלטה שאומצה היום על ידי המועצה לזכויות אדם, גוף צבוע בעל רוב אנטי ישראלי מובנה. ההחלטה אינה כוללת כל התייחסות לארגון הטרור חמאס והמתעלמת לחלוטין מירי של 4,300 טילים אזרחי ישראל והיא כתם מוסרי על הקהילה הבינלאומית והאו"ם.
"צה"ל פועל על פי הדין הבינלאומי בהגנה על אזרחי מדינת ישראל מפני ההתקפות חסרות ההבחנה של החמאס. ארגון הטרור חמאס מבצע פשע מלחמה כפול כאשר הוא יורה מתוך אוכלוסייה אזרחית בתוך עזה על עבר אזרחי ישראל. ההחלטה של המועצה לזכויות אדם מתעלמת מכך לחלוטין".
עוד אמרו במשרד החוץ: "מטרתה האמיתית של ועדת בדיקה היא הלבנת פשעי ארגון הטרור חמאס והפללת ישראל על פעילותה להגנה על אזרחיה. ישראל לא תשתף פעולה עם חקירה שכזו ותמשיך להגן על עצמה מפני גופים מוטים פוליטית המנסים לפגוע בלגיטימציה של פעילות חוקית ומוצדקת. ישראל מודה למדינות במועצת זכויות אדם שלא תמכו בהחלטה שערורייתית זו".
גורם מדיני בירושלים הזהיר: "הפעילות המתמשכת של הפלסטינים לפעול נגדנו במוסדות בינלאומיים מהווה מכשול ומרחיקה כל אפשרות של צעדים בוני אמון בין ישראל והפלסטינים".
9 צפייה בגלריה
גלעד ארדן, בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
גלעד ארדן, בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
ארדן ונתניהו. גינוי חריף להחלטה
(צילום: חיים צח לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה: "ההחלטה המבישה היא דוגמה נוספת לאובססיה הבוטה של מועצת האו"ם לזכויות אדם נגד ישראל. שוב, רוב אוטומטי ולא מוסרי במועצה מלבין ארגון טרור שחותר לרצח עם, ארגון שיורה בכוונה תחילה לעבר אזרחים ישראלים תוך שהוא הופך את אזרחי עזה למגנים אנושיים. מי שמתוארת כ'צד האשם' היא דמוקרטיה שפועלת באופן לגיטימי כדי להגן על אזרחיה מפני אלפי רקטות חסרות הבחנה".
שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם גלעד ארדן אמר: "ההחלטה האנטישמית שקיבלה מועצת זכויות האדם בז'נבה היא החלטה מבישה ובזויה המונעת משנאה ועיוות מוסרי והתקבלה על ידי רוב המורכב ממדינות שבחלקן המשטרים האכזריים בעולם. המועצה קבעה את תוצאות החקירה עוד לפני תחילתה. ההתעלמות מירי הרקטות לעבר אזרחי ישראל והשוואת מדינה דמוקרטית לארגון טרור - מחזקת את חמאס ומהווה תמיכה בטרור בכל העולם. זוהי חרפה על פני חברי המועצה".
שר החוץ גבי אשכנזי ציין: "ההחלטה מתעלמת לחלוטין מהתקפות חמאס והיא כתם מוסרי המצביע על צביעות ועצימת עיניים בקרב המדינות החברות במועצה. הפעילות המתמשכת של הפלסטינים נגדנו מהווה מכשול ומרחיקה כל אפשרות של צעדים בוני אמון. זו אינה הדרך להשגת יציבות באזור".
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הגיב גם הוא להחלטה בז'נבה. לדבריו, "עולם הפוך ראינו. במקום שנשמע קריאה ברורה של העולם החופשי נגד ארגון הטרור חמאס והעומדים בראשו, המהווים פושעי מלחמה מובהקים, מקבלת המועצה החלטה חסרת פשר נגד אזרחי ישראל אשר עמדו מול ירי פושע של אלפי טילים לעבר אוכלוסייה חפה מפשע".
בחמאס, מנגד, בירכו על ההחלטה להקים ועדת חקירה, והגדירו את פעולות הארגון מול ישראל "התנגדות לגיטימית".
9 צפייה בגלריה
 מישל בצ'לט
 מישל בצ'לט
"התקפות כאלה עשויות להסתכם לכדי פשעי מלחמה". מישל בצל'ט
(צילום: AP)
החקירה תאסוף ראיות ועדויות על הפרות של זכויות אדם והחוק הבינלאומי שאירעו לכאורה באזור החל מ-13 באפריל השנה - אז פרצו המתיחויות במסגד אל-אקצא ובשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים ולאחריהן מבצע "שומר החומות" וההתפרעויות בתוך ישראל. יודגש כי בעבר ישראל לא שיתפה פעולה עם ועדות מסוג זה.
ועדת החקירה תתבקש לחקור גם את שורשי הסיבות למתיחות החוזרת, חוסר יציבות והארכת סכסוכים, כולל אפליה שיטתית ודיכוי על בסיס זהות לאומית, אתנית, גזעית או דתית. במסגרת מנדט הוועדה לזהות את מי שאחראים לביצוע ההפרות.
9 צפייה בגלריה
העימותים בבירה
העימותים בבירה
עימותים בשכונת שייח ג'ראח
(צילום: AFP)
את ההצעה הגישו הפלסטינים ביחד עם פקיסטן. נשיאת המועצה תמנה את חברי הוועדה והמומחים. ההחלטה כורכת את הוועדה שתוקם עם ועדות חקירה קודמות כגון "ועדת גולדסטון", שחקרה את אירועי מבצע "עופרת יצוקה" והוועדה שחקרה את אירועי הגדר עם עזה ב-2019. מדובר בוועדות שהיו חד-צדדיות ונחשבו אנטי-ישראליות. ההחלטה כוללת גם קריאה למדינות להימנע בסחר בנשק, ולא מזכירה כלל את ישראל וחמאס.
הפלסטינים יזמו את הדיון בשל האירועים בעזה, בירושלים ובתוך שטח ישראל. מבין 47 חברות המועצה, 20 מדינות תמכו בבקשה הפלסטינית ובכללן ונצואלה, קובה, מקסיקו וסין. מייקל לינק, משקיף זכויות האדם המיוחד של האו"ם בשטחים הפלסטיניים, אמר בפתח המושב: "הפלסטינים היו תמיד יתומים מזכויות, ארגונים בינלאומיים מכובדים קוראים למה שקורה בישראל 'אפרטהייד'". לינק אף הוסיף כי "חייבים להחליט על דרך אחרת כדי להפסיק את הכיבוש".
חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, שמשמש כראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, הוזמן על ידי המועצה לנאום במושב. ברכה ציין שהוא עומד בראש ארגון שמייצג את הפלסטינים בישראל שסובלים לדבריו מצורות שונות של אפליה, תפיסת קרקעות, היעדר זכויות, מעצרים ועוד. ברכה אמר כי בשבועות האחרונים, שבהם היו התקפות בעזה, הוא וכל אנשיו ראו חיילים עולים לאל-אקצא ומשליכים פצצות גז ועוצרים אנשים שגרים בשכונת שייח ג'ראח.
9 צפייה בגלריה
הרס ונזק מפגיעה ישירה ברמת גן
הרס ונזק מפגיעה ישירה ברמת גן
הרס מפגיעה ישירה של רקטה ברמת גן
(צילום: gettyimages)
9 צפייה בגלריה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
ההרס בעזה במבצע "שומר החומות"
(צילום: AFP)

נציבת האו"ם לזכויות אדם מישל בצ'לט אמרה כי ייתכן שישראל ביצעה פשעי מלחמה בעימות האחרון עם חמאס בעזה שנמשך 11 ימים. עוד אמרה בצ'לט כי ירי הרקטות חסר ההבחנה של חמאס במהלך העימות מהווה הפרה ברורה של חוקי המלחמה.
לדברי בצ'לט, "מתקפות אוויריות באזורים מאוכלסים בצפיפות הביאו לרמה גבוהה של הרוגים ונפגעים אזרחיים, כמו גם הרס נרחב של תשתית אזרחית. התקפות כאלה מעלות חשש חמור מהעמידה של ישראל בהבחנה ובמידתיות שנדרשות על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי. התקפות כאלה עשויות להסתכם לכדי פשעי מלחמה אם הם נעשים ללא הבחנה וללא מידתיות בהשפעה שלהם על אזרחים.
"מנגד, ירי הרקטות חסר ההבחנה של חמאס, שאינו מבחין בין מטרות צבאיות לאזרחיות, מהווה הפרה ברורה של החוק ההומניטרי הבינלאומי. עם זאת, פעולותיו של צד אחד אינן פוטרות את הצד השני מהמחויבויות שלו על פי החוק הבינלאומי".
9 צפייה בגלריה
"מדינות ינסו להציג משוואה מוסרית מזויפת". מירב אילון-שחר
"מדינות ינסו להציג משוואה מוסרית מזויפת". מירב אילון-שחר
"מדינות ינסו להציג משוואה מוסרית מזויפת". מירב אילון-שחר
שגרירת ישראל למוסדות האו"ם בז'נבה מירב אילון-שחר ציטטה בנאומה בפני המועצה קטעים מאמנת חמאס שהוא ארגון טרור. "מה היו עושות מדינות שהיום משתתפות במושב הזה אם היו יורים טילים לדבלין, מדריד, פריז, מוסקבה או על בייג'ינג? איך הן היו מגיבות?
"כל טיל שחמאס יורה מייצג פשע מלחמה ומהווה טרגדיה. מדינות ינסו להציג משוואה מוסרית מזויפת בין ישראל לחמאס, אך אי אפשר להשוות כי אנחנו דמוקרטיה שפועלת לפי החוק הבינלאומי והם ארגון טרור שיורה מתוך בתים ומתוך בתי חולים על אוכלוסייה אזרחית".
אילון-שחר דיברה על האמצעים שישראל נקטה כדי להגן על אוכלוסייה ועל כך שהטקטיקות של חמאס להשתמש באוכלוסייה כמגן אנושי עובדות בגלל חוסר המעש של הקהילה הבינלאומית לפעול מול ארגון הטרור בעזה. לדבריה, "מדינות צריכות להחליט היום האם הן פרו-פלסטיניות או פרו-חמאס.
"אי אפשר להיות פרו-פלסטינים אם לא מגנים את הרקטות של חמאס על אוכלוסייה אזרחית בישראל. אי אפשר להיות פרו-פלסטיני אם אתה לא מגנה את השימוש שחמאס עושה באוכלוסייה שלו כמגן אנושי. אי אפשר להיות פרו-פלסטיני אם ממשיכים לאפשר לחמאס להשתמש בסיוע בינלאומי כדי לבנות מנהרות טרור במקום בתי חולים ובתי ספר".
9 צפייה בגלריה
 "ישראל ממשיכה לכוון על ילדינו". אל-מאליכי
 "ישראל ממשיכה לכוון על ילדינו". אל-מאליכי
"ישראל ממשיכה לכוון על ילדינו". אל-מאליכי
(צילום: EPA)
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאליכי אמר: "ישראל ממשיכה לכוון על ילדינו, ילדים שנלקחה מהם היכולת לחיות בשלווה. האגרסיביות והדיכוי הגיעו גם לאל-אקצא לכל אורך חודש הרמאדן. ישראל השתמשה בכל הכלים, המתנחלים, צבא הכיבוש שלה".
אל-מאליכי אף הזכיר בדבריו סיסמאות של מתנחלים שצעקו לטענתו "מוות לערבים". לדברי שר החוץ הפלסטיני, "זה הראה את הפנים האמיתיות של ישראל. הם ממשיכים להרחיב את ההתנחלויות ולשנות את הדמוגרפיה שלהם כולל בירושלים.
"ישראל מעוותת את האמת, היא כוח כובש ויש לה מחויבויות בינלאומיות והזכות להגנה עצמית היא של הפלסטינים כמו גם הזכות להגדרה עצמית. זה הזכות על החיים שלהם, על השטח שלהם. כולנו יכולים לסיים את הגיהינום הזה על ידי סיום המערכה הקולוניאליסטית והאפרטהייד הישראלי".
במקביל, בשבוע הבא יחל השלב השני של הפסקת האש בין ישראל לחמאס. שר החוץ גבי אשכנזי צפוי לצאת לקהיר ואחריו יגיעו לשם גם משלחות ביטחוניות שידונו עם חמאס בתיווך מצרי על רגיעה ארוכת טווח, שיקום רצועת עזה והחזרת השבויים והנעדרים הישראלים. המשלחת בראשות השר אשכנזי תצא לפי הזמנת שר החוץ המצרי סאמח שוכרי.