אזרבייג'ן החליטה לפתוח משרד לקידום תיירות ומשרד סחר במעמד דיפלומטי בישראל עוד השנה. כך הודיע היום (רביעי) שר הכלכלה של אזרבייג'ן מיכאיל ג'בארוב בפגישה של הוועדה המעורבת ישראל-אזרבייג'ן שנערכה באופן מקוון ועסקה בקידום היחסים הבילטרליים והסחר בין המדינות. המשרד האזרי צפוי להיפתח בתל אביב.
שר החוץ גבי אשכנזי, שהוביל את המשלחת לוועדה המשותפת עם אזרבייג'ן, אמר כי "אזרבייג'ן היא בעלת ברית, ידידה וספקית האנרגיה הגדולה ביותר של מדינת ישראל. נמשיך לפעול לפיתוח היחסים החשובים עם אזרבייג'ן והרחבתם לתחומים חדשים. הכרה בתעודת החיסון הישראלית תקדם את יחסי המסחר והתיירות בין המדינות ותסייע להמשך התאוששות המשק הישראלי ממשבר הקורונה".
2 צפייה בגלריה
אזרבייג'אן תפתח משרד לקידום תיירות וסחר בישראל
אזרבייג'אן תפתח משרד לקידום תיירות וסחר בישראל
אשכנזי ושר הכלכלה האזרי
(צילום: משרד החוץ)
אזרבייג'ן לא מחזיקה שגרירות בישראל למרות ששתי המדינות כוננו יחסים כבר בשנת 1992, וחרף היחסים המצוינים בין המדינות שכוללים בעיקר שיתופי פעולה ביטחוניים והסכמי רכש ביטחוני שנחתמו בשנים האחרונות בין השתיים.
ישראל, יצוין, היא אחת מספקיות הנשק הגדולות של אזרבייג'ן, ובראיית האזרים הנשק הישראלי תרם רבות לניצחון במלחמה מול ארמניה בנגורנו-קראבך. ישראל נחשבת כיום למדינה נערצת בדעת הקהל האזרית וההערכה היא שאזרחיה הרגישו שבשלה השעה לשדרג את היחסים ולפתוח נציגות. כמו כן, לפי הערכות, גם ההחלטה האזרית לפתוח משרד לקידום תיירות ומשרד סחר קשורה להבנה האזרחית שלפיה יש לחמם את היחסים עם ישראל. בנוסף, אזרבייג'ן הציעה את שירותיה לתיווך בין ישראל לבין טורקיה.
אשכנזי בירך על הכוונה של אזרבייג'ן ואמר: "אני מאמין שאלו צעדים חשובים לקראת פתיחת שגרירות של אזרבייג'ן בישראל". לפני מפגש הוועדה המעורבת, שוחחו אשכנזי וג'בארוב ודנו בהתפתחויות האזוריות במזרח התיכון, בהן הרחבת מעגל מדינות השלום במסגרת הסכמי אברהם, ובשיתופי פעולה אפשריים בין המדינות. השרים דנו גם בפוטנציאל לשיתופי פעולה כלכליים. כמו כן, נדונה האפשרות להכרה אזרית בתעודת המתחסן הישראלית ומתן היתר לכניסת תיירים ישראלים לאזרבייג'ן.
2 צפייה בגלריה
אזרבייג'אן תפתח משרד לקידום תיירות וסחר בישראל
אזרבייג'אן תפתח משרד לקידום תיירות וסחר בישראל
אזרבייג'ן תפתח משרד לקידום תיירות וסחר בישראל
(צילום: משרד החוץ )
בתום השיחה, התקיים מפגש מורחב של הצוותים המקצועיים בהשתתפות סמנכ"לית כלכלה, יעל רביע-צדוק, סמנכ"ל אירו-אסיה ומערב הבלקן גרי קורן ושגריר ישראל בבאקו ג'ורג' דיק. כמו כן, נטלו חלק במפגש נציגי משרדי הכלכלה, האנרגיה, החקלאות, המים, התיירות, הבריאות, המדע, המשרד לשירותים דיגיטליים ורשות החדשנות. במסגרת דיוני הוועדה סוכם לקדם מסמך בנוגע לשיתוף פעולה בין המדינות בתחום הבריאות, כמו גם הקמת קבוצת עבודה בין-משרדית בתחום החקלאות וכן מזכר הבנות לשיתוף פעולה בתחום המים וההתפלה.
בשנים האחרונות הפכה אזרבייג'ן ליעד תיירותי חשוב עבור ישראלים (כ-50 אלף תיירים בשנה לפני הקורונה - א"א), ושתי המדינות נמצאות בשלבים מתקדמים לקראת חתימה על הסכמי תיירות ותעופה.