אישור התקנות – העדכונים האחרונים
  • ועדת חוקה, חוק ומשפט לא סיימה את דיוניה בהכנת חוק הסגר לקריאה ושנייה ושלישית
  • הכנסת לא תאשר היום את החוק
  • הוויכוח על נוסח החוק כולל את תקנת הגבלת ההפגנות
  • בכל מקרה ייכנס הסגר לתוקף ב-14:00, בלי הגבלת ההפגנות
  • אדלשטיין הביא לאישור הממשלה תקנות לשעת חירום - במקום החוק בכנסת
עקב התארכות הדיונים בוועדות הכנסת וההסתייגויות הרבות שהוגשו, הכנסת לא הספיקה לאשר היום (שישי) את התקנות החדשות - ולכן הסגר ההדוק יותר אמנם נכנס לפועל, אך ללא ההגבלה הנוגעת להפגנות. ועדת חוקה, חוק ומשפט ניהלה משעות הבוקר דיון סוער בהכנות חוק הסגר לקריאה שנייה ושלישית, אולם היא פוזרה בצהריים, והחוק לא הובא לאישור המליאה.
לאור הקושי להעביר את החוק בכנסת, החליט שר הבריאות יולי אדלשטיין כי יביא לאישור הממשלה היום תקנות לשעת חירום שיהיה בכוחן להגביל התקהלות עד לחקיקת החוק בכנסת בשבוע הבא. עם זאת, בכחול לבן הודיעו כי הם מתנגדים למהלך, ולא ברור אם אדלשטיין יוכל להעלות זאת לדיון ללא הסכמתם.
"מול עיניי נמצאת לפני הכל בריאות הציבור. לא אאפשר סיכון חיי אדם בהתקהלויות בכלל ולא בהפגנות ולא בבתי הכנסת", אמר אדלשטיין שבהודעתו נאמר כי החליט על העלאת התקנות "בהסתמך על חוות דעת רפואית הקובעת כי חלה סכנה בהתקהלות ועקב העובדה כי מלאכת החקיקה לא תסתיים היום".
2 צפייה בגלריה
הפגנה של תנועת "אין מצב" בבלפור לפני הסגר
הפגנה של תנועת "אין מצב" בבלפור לפני הסגר
הפגנה של תנועת "אין מצב" בבלפור, אתמול
(צילום: עמית שאבי)
אדלשטיין הסתמך על חוות דעת שנכתבה רק היום, שבה טען מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי כי "גם בעולם יש עדויות למוקדי עלייה בתחלואה בשל התקהלויות, וגם שם נאבקים על ידי הגבלה ומניעת של התקהלויות. יש לפעול בדחיפות למניעת כל התנהלות שאינה עומדת בכללים".
אחרי הודעתו של אדלשטיין אמרו בכחול לבן כי "הליכוד מונע את אישור החוק, תוך ביזוי של ההחלטה שהתקבלה בממשלה. סיעת הליכוד, בהובלת מיקי זוהר ובהוראת ראש הממשלה, פוגעת במאבק בקורונה, ומנסה להסיט את הדיון לשיח אובססיבי על הפגנות". עם פיזור הוועדה אמרו במפלגה: "בלמנו ניסיון של הליכוד וימינה לעצור הפגנות לחצי שנה".
בליכוד הגיבו למהלכים ואמרו כי "החוק לא יכול לעבור עם 4,000 הסתייגויות של האופוזיציה שמתנהלת בחוסר אחריות. זה קורה בשל האובססיה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ה'הפגנות'".
הליכוד: "החוק לא יכול לעבור עם 4,000 הסתייגויות של האופוזיציה שמתנהלת בחוסר אחריות. זה קורה בשל האובססיה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ה'הפגנות'"
עוד הוסיפו בליכוד כי הם מציעים "תקנות לשעת חירום לימים ספורים כדי למנוע הפגנות המוניות שיגרמו לציבור לא לכבד את הסגר. בשעת חירום זו אין מקום לפוליטיקה קטנה. אף שההפגנות רק מסייעות לליכוד, הן מסכנות את בריאות הציבור ולכן יש להפסיק אותן. אנו קוראים לכחול לבן וליועמ״ש לאשר מיד את תקנות החירום".
מוקדם יותר אמר ח"כ מיקי זוהר בוועדה, כי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואיים כי אם החוק לא יעבור היום במליאה ולא יוגבלו ההפגנות, הממשלה תאשר מהלך לתקנות שעת חירום למניעת הפגנות לארבעה ימים. אחרי האיום הודיע יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע לחברי מפלגתו על התנגדותו למהלך.
2 צפייה בגלריה
ניסה לשכנע את כחול לבן לתמוך בתקנות. בנימין נתניהו
ניסה לשכנע את כחול לבן לתמוך בתקנות. בנימין נתניהו
ניסה לשכנע את כחול לבן לתמוך בתקנות. בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ)
בשיחת ועידה, זמן קצר לפני תחילת הסגר, נתניהו ניסה לשכנע את גנץ, את שר הביטחון גבי אשכנזי ואת שר המשפטים אבי ניסנקורן מדוע בכל זאת יש לאשר את תקנות חירום נגד ההפגנות - וכל זמן בזמן שהליכוד ממשיך בפיליבסטר בוועדה. "אדוני ראש הממשלה, זה לא דמוקרטי", אמר לו ניסנקורן.
גם מנדלבליט מתנגד למהלך, ועמדתו היא שלא ניתן להשתמש בתקנות ההגנה לשעת חירום כדי לאסור על קיום הפגנות במהלך הסגר. אם הממשלה תנקוט בצעד שכזה, ההערכה היא שיוגש בג"ץ והיועץ המשפטי לא יגן על הממשלה.
בסגר הקודם השתמשו בתקנות לשעת חירום כי הייתה תקופת ממשלת מעבר ועקב נחיצות הכללים, נאלצו להשתמש בתקנות לשעת חירום. עם כינון הכנסת והממשלה העביר היועץ הנחיה לראש הממשלה ולממשלה שעל פיה ניתן לפעול רק בחקיקה רגילה, בפיקוח הכנסת.

בליכוד מבקשים להגביל את ההפגנות עד סוף הקורונה

בליכוד מנסים להעביר הסתייגות חריפה יותר, ולפיה אפשר יהיה להגביל הפגנות ללא קשר לסגר אלא בכל תקופת הקורונה. יו"ר סיעת ימינה, ח"כ איילת שקד, אמרה כי "ימינה תתמוך בהסתייגויות של הליכוד שניתן יהיה להגביל התקהלות גם אם מדובר בהפגנה בסגר חלקי ולא רק בסגר מלא".
אחרי שח"כ זוהר העלה את היוזמה להעביר את תקנות החירום בממשלה, התפתח עימות בוועדה. "בהתאם לנתונים שמובאים אלינו ממשרד הבריאות יש צפי להאצה מוגברת לתמותה בהיקפים שלא היו במדינת ישראל", אמר ח"כ זוהר. "אתמול נפטרו 61 חולי קורונה ולפי הערכות של משרד הבריאות אנחנו בדרך למספרים דמיוניים". הוא איים כי "אם במוצאי שבת יתקיימו הפגנות, יתקיימו הפגנות ביום כיפור למען הקב"ה".
ח"כ אלי אבידר ענה לו: "תביאו את הפרויקטור גמזו כדי שיאמת את השקרים שאנחנו שומעים פה". זוהר הגיב: "יש כאלה שרוצים שההפגנות האלה יימשכו כי זה מגביר את התחלואה". אבידר ענה: "אתה חולה נפש". זוהר: "אם בית המשפט העליון יקבל החלטה שהוא לא מקבל את תקנות שעת חירום לארבעה ימים, יהיה פה אסון אפידמיולוגי". אבידר: "לך עם השקרים שלך".
בוועדה, שהתכנסה במשך שעות ארוכות במהלך הלילה, דנו בהנמקות על אלפי הסתייגויות שהגישו חברי הוועדה. בין היתר הוחלט כי בנוסח החוק ייכתב שתפילות לא ייאסרו, אם כי יוגבלו בלבד, וכי ההפגנות יוגבלו לכמות של עד 2,000 איש בהפגנה, ובמרחק של לא יותר מקילומטר ממקום המגורים. על שולחן הוועדה נמצאות גם התקנות להגבלת הפעילות והגבלת מקומות עבודה.
פורסם לראשונה: 10:21, 25.09.20