רעידת האדמה החזקה שפקדה היום (ו') את האזור שבין טורקיה ליוון הביאה למראות של הרס בעיר הטורקית איזמיר ובאי היווני סאמוס. באזור נופשים כעת גם ישראלים, וכמה מהם סיפרו ל-ynet על רגעי הבהלה. במשרד החוץ אומרים כי לא ידוע על ישראלים שנפגעו ברעידה. הקהילה היהודית באיזמיר הודיעה לשגרירות בטורקיה שלכל חברי הקהילה שלום.
שיראל אנגלנדר (24), סטודנטית למזרח תיכון, איסלאם ואפריקה מאוניברסיטת בן גוריון אשר נופשת באיזמיר ולומדת משם בזום, סיפרה כי בדיוק הייתה בחוף הים כאשר הרעידה החלה. "האדמה התחילה לרעוד בקטע קיצוני", סיפרה. "הייתי בים, קמתי וחשבתי שיש לי סחרחורת, אלא שאז ראיתי שכולם מתחילים לרוץ ולצאת מהבניינים שהתחילו להתפורר".
8 צפייה בגלריה
שירה שדה ומשפחתה
שירה שדה ומשפחתה
שירה שדה ומשפחתה. "לקח לנו רגע לעכל"

לדבריה הרעידה עצמה נמשכה כדקה. "היה הרבה בכי מסביב. לא פחדתי, אבל אנשים מסביב פחדו כי המקום פה לא מיועד לתיירים והרוב בטורקית, אז ראיתי כמה אנשים שהתחילו לבכות בפאניקה גדולה".
שירה שדה, בת 15 משוהם, שנמצאת בחופשה עם המשפחה באי סנטוריני, הייתה באמצע ארוחת צהריים כאשר האדמה רעדה. "ישבנו בבית קפה והכול התחיל לרעוד. לקח לנו רגע לעכל. המלצר יצא החוצה ולא קרא לנו, ויצאנו אחריו. כל המסעדה זזה, כל הקרקע זזה למשך דקה".
8 צפייה בגלריה
רעידת אדמה איזמיר טורקיה
רעידת אדמה איזמיר טורקיה
פעולות חילוץ בבניין שקרס באיזמיר
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
רעידת אדמה איזמיר טורקיה
רעידת אדמה איזמיר טורקיה
תושבים שנמלטו מהבניינים באיזמיר
(צילום: MCT)
שדה הוסיפה: "המקומיים אמרו שלא קרה דבר כזה הרבה זמן. כאן לא היה הרס בכלל, אבל בהחלט הרגישו את הרעידה. זה היה מלחיץ ומרתיע. חיבקתי את אמא וניסינו לשמור על קור רוח ולא להיכנס ללחץ. אבל איך אמא אמרה לנו: אם כבר לחוות רעידת אדמה, אז במקום כזה יפה".
אחמד מואסי, בן 37 מכפר פוריידיס, אשר נמצא באתונה בחופשה, סיפר ל-ynet: "אכלנו ארוחת צהריים בקניון חדש. היינו בקומה השלישית והכול התחיל לזוז, במשך שתי דקות. בהתחלה חשבנו שזו רכבת ואז שמענו את האזעקות ומיד פתחנו ynet וראינו שהייתה רעידת אדמה. אחרי זה היו המון פקקים בעיר כי אנשים עזבו את העבודה וחזרו הביתה. זו פעם ראשונה שאני חווה רעידת אדמה. דאגתי, אבל ברגע שעוברים את זה אז חוזרים לשופינג אחר הצהריים".
מוקד הרעש היום היה סמוך לאי סאמוס שבמזרח הים האגאי, במרחק של כ-33.5 ק"מ מחופי טורקיה. הרעידה, שהתרחשה ב-13:51 ובעומק של 10 ק"מ בלבד, הורגשה היטב באתונה, בכרתים, בקוס, ברודוס ואפילו באיסטנבול המרוחקת יחסית מהאזור. לפחות שש רעידות משנה נמנו באזור לאחר מכן, בעוצמה שנעה בין 4.1 ל-4.8.
8 צפייה בגלריה
נזקי רעידת האדמה באי סאמוס ביוון
נזקי רעידת האדמה באי סאמוס ביוון
נזק לכנסייה בסאמוס
היקף הנזק לנפש ולרכוש בטורקיה עדיין לא ברור, אך לפי שעה דיווחו הרשויות על 12 בני אדם שנהרגו בטורקיה. עוד כ-400 נפצעו שם. נראה שעיקר הנזק בטורקיה התרחש באזור איזמיר, וכלי תקשורת מקומיים שידרו מראות של הרס בבניינים שם. ראש העיר טונק סוייר העריך כי כמעט 20 בניינים קרסו. לאחר שרעידת האדמה טלטלה את העיר, תושבים רבים נמלטו מבתיהם ומצאו מחסה תחת כיפת השמיים.
באי סאמוס ביוון נהרגו לפחות שני בני אדם, נער ונערה. גם שם מבנים ניזוקו, ובתמונות שהגיעו מהאי נראתה כנסייה שחלק מהמבנה שלה קרס. "זו הייתה רעידת אדמה גדולה מאוד", אמר ראש המכון הססמולוגי היווני, אפטימיוס לקאס. "מעולם לא חווינו דבר כזה", הוסיף ג'ורג' דיונסיו, סגן ראש העיר בסאמוס. דובר במשטרה היוונית אמר כי הנזק נגרם בעיקר למבנים ישנים באי.