אסון בעיצומם של המגעים להרכבת הממשלה: הטרגדיה שבה נהרגו 45 בני אדם בהר מירון פקדה את ישראל כשרק ארבעה ימים נותרו לראש הממשלה בנימין נתניהו להרכבת ממשלה. כעת עומדת תלויה השאלה אם יבקש בשל כך את הארכת המנדט, בקשה שעד כה לפי רוב ההערכות במערכת הפוליטית - הנשיא ראובן ריבלין היה מסרב לה. שאלת הקמת ועדת חקירה עצמאית צפויה גם היא לעלות במגעים השונים להרכבת הממשלה.
כעת מוטלת החקירה על המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), אחרי קרב האשמות במשטרה, כשהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה לשוטרים שלא לגבות עוד עדויות במסגרת החקירה הראשונית שלהם. נתניהו, בביקורו באזור האסון, הבטיח להוביל "בדיקה יסודית, רצינית ומעמיקה כדי להבטיח שאסון כזה לא ישנה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו תורם דם
ראש הממשלה בנימין נתניהו תורם דם
ראש הממשלה בנימין נתניהו תורם דם עבור הפצועים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
2 צפייה בגלריה
הלוויה של משה נתן נטע אנגלרד בן 14 ויהושע אנגלרד בן 9 וחצי
הלוויה של משה נתן נטע אנגלרד בן 14 ויהושע אנגלרד בן 9 וחצי
הלווייתם של האחים משה נתן נטע אנגלרד ואחיו יהושע
(צילום: עמית שאבי)
עם זאת, ראש הממשלה לא הבטיח בדבריו חקירה לא-תלויה, כזו שתתאפשר במקרה של הקמת ועדת חקירה ממלכתית, ממנה ממשלות לרוב מעדיפות להימנע.
בידי הממשלה גם אפשרות להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית, שסמכויותיה מוגבלות הרבה יותר. כך למשל, לוועדת בדיקה אין סמכויות כפיה של זימון עדים וחיובים להעיד, בדומה לוועדת חקירה ממלכתית, אלא אם הוסמכה מפורשות בהחלטת ממשלה. בשני המקרים, של ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית - משמעות הדבר היא שחקירה של מח"ש תוקפא.
אתמול עד כניסת השבת הובאו למנוחות כמה מהנספים באסון הקשה בהילולת ל"ג בעומר, האסון האזרחי החמור ביותר בתולדות מדינת ישראל. עם כניסת השבת הפסיק הליך זיהוי הגופות. במכון לרפואה משפטית באבו כביר, לשם הובאו הגופות, הספיקו עד כניסת השבת לזהות את גופותיהם של 32 מהנספים.
באבו כביר מסרו כי בשל הוראת הרב הראשי לישראל לא ניתן היה להמשיך בהליך שחרור הגופות במהלך השבת. "תהליך השחרור כולל אישור הזיהוי והשחרור על ידי נציגי המשטרה והבאה לקבורה, שלא יוכלו להתבצע במהלך השבת בהוראת הרב הראשי", נמסר.
פורסם לראשונה: 22:24, 30.04.21