1 צפייה בגלריה
בית האבות "מרגוע" בחיפה
בית האבות "מרגוע" בחיפה
בית האבות "מרגוע" בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
בבית האבות הסיעודי "מרגוע" בשכונת קריית אליעזר בחיפה נפטרו בארבעת החודשים האחרונים 33 מטופלים מסיבוכי מחלת הקורונה. 15 מהם נפטרו במוסד הגריאטרי עצמו ו-18 האחרים לאחר פינוים לבתי חולים בעיר.
מדובר ב-25% מכלל החולים בקורונה מבין דיירי בית האבות. במשרד הבריאות אמרו בהתייחס לנתונים כי שיעור התמותה בבית האבות הוא "בגדר הסביר", לנוכח מחלות הרקע שמהן סבלו הקשישים.
בית האבות הוא אחד מהגדולים בחיפה ויש בו 400 מיטות ברישיון. החולה המאומת הראשון במקום התגלה בסוף יוני, ומאז חלו קרוב ל-150 ממטופלי המוסד. כיום יש במקום כ-70 חולים מאומתים, וקרוב ל-50 אחרים החלימו. כ-160 מטופלים עדיין נמצאים בבידוד. במקביל, 12 מאנשי הצוות גם חולים בקורונה ועוד כ-20 שוהים בבידוד.
חולים שסבלו מירידה בסטורציה (רמת החמצן בדם) ולא הגיבו לתרופות להורדת חום, הועברו לבתי חולים. בבית האבות אמרו היום כי אין להם את הנתונים לגבי המספר המדויק של הנפטרים מסיבוכי המחלה וכמה מהם סבלו מקורונה.
משרד הבריאות אישר את המידע שהגיע לידי ynet. מהמשרד נמסר כי חולי הקורונה במצב קשה מפונים לבתי חולים כלליים וחולים במצב בינוני עד קל מפונים למחלקות ייעודיות או לבתיהם. "33 נפטרים מהווים 25% מכלל החולים וזה בגדר הסביר לאור מחלות הרקע שמהם סבלו", אמרו במשרד הבריאות.
עוד אמרו במשרד הבריאות כי "במקרה של בית החולים 'מרגוע' בחיפה, הוחלט בעצה אחת עם הגורמים הכוללים את אגף גריאטריה במחוז חיפה ומטה מגן אבות, לאמץ גישה המאפשרת השארתם בבתיהם לצורך החלמה. אילו היה מדובר בחולים קשים הם היו מועברים למחלקות ייעודיות, ואכן חולים שמצבם הוגדר קשה הועברו להמשך טיפול מחוץ למוסד".

"נלחמים בחירוף נפש"

במרכז הסיעודי אמרו כי הם "נלחמים בחירוף נפש בהתפשטות נגיף הקורונה. ראוי לציין כי משרד הבריאות פנה להנהלת 'מרגוע' בבקשה לפתוח מחלקות קורונה במוסד עצמו, וזאת לאחר שבדק את טיב הטיפול ורמת המקום המותאם לדיירים החולים. ישנם כ-20 עובדים ולמעלה מ-160 דיירים שנמצאים בשלב זה בבידוד, וזאת כדי לשמור על בטיחותם מפני הנגיף. הדיירים נמצאים בהשגחה 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, ומקבלים את הטיפול המיטבי בתיאום מלא של משרד הבריאות.
"למרות הקושי הרב, ההנהלה והעובדים עומדים בחזית ועושים את כל שניתן על מנת להקל על כלל הדיירים להתמודד עם תקופה קשה זו. לצערנו, גילם הממוצע של הדיירים הוא 90. הדיירים המבוגרים התמודדו עם מגוון רב של מחלות כרוניות, לא החזיקו סטורציה ולא הגיבו להורדת חום, והם פונו לבתי החולים רמב"ם ובני ציון ולא שרדו. חלקם אף גילו תסמינים לנגיף וחלקם נפטרו מסיבות אחרות. כל אובדן באשר הוא כואב לליבנו ואנו משתתפים מעומק הלב בצערם של המשפחות".
במקביל, עמותת "משפחות הקשישים בבתי האבות" ציינה כי "התמותה במוסדות לקשישים הגיעה לשיא חדש שלא נראה כדוגמתו. מספר ההתפרצויות גואה ואינו בר שליטה. יש יותר התפרצויות מתמשכות שקופצות ממאומת אחד או שניים לעשרות תוך מספר שבועות בודדים. מדיניות מטה 'מגן אבות ואימהות' לאי שקיפות נתונים יוצר שקט מדומה שפוגע אנושות בקשישים".