2 צפייה בגלריה
 צאי אינג-וון, נשיאת טייוואן
 צאי אינג-וון, נשיאת טייוואן
צאי אינג-וון, נשיאת טייוואן
(צילום: EPA)
טייוואן נחשבת לאחת המדינות שרשמו הצלחה רבה במלחמה בנגיף הקורונה: אחרי חצי שנה, הרפובליקה הסינית בלמה לחלוטין את התפשטות המגפה ורשמה מספר בלתי נתפס של 489 חולים בלבד ושבעה מתים. לא זו אף זו, כבר חודשיים שמספר החולים היומי עומד על אפס. טייוואן, על 23 מיליון תושביה, נותרה נקייה מנדבקים.
אלא שלמרות הפצרות מצד אנשי עסקים ישראלים שעובדים בטייוואן, משרדי החוץ והבריאות נמנעים בינתיים מלהוסיף אותה לרשימה ה"יוקרתית" של המדינות הירוקות - המונה כיום 18 מדינות בלבד. אנשי העסקים טוענים כי הדבר מקשה עליהם לבצע עסקאות ופוגע בייצוא הישראלי.
עמי שרון, איש עסקים ישראלי שעובד כבר 12 שנה ברפובליקה הסינית, ממשיך לנוע בקו ישראל-טייוואן גם בתקופת משבר הקורונה. "טייוואן הייתה בין הראשונים שנדבקו בנגיף - וטיפלה בזה מהר. הם סגרו את האי בזריזות ורק אזרחי טייוואן הורשו להיכנס. כיוון שיש לי תעודת תושב - אני רשאי להיכנס ואני חייב בבידוד של שבועיים. כבר מעל חודשיים שטייוואן נקייה לגמרי. אין נדבקים והכול פתוח; מספר החולים זעום".
שרון הוסיף: "ארגון הבריאות העולמי ומדינות רבות מביעים הערכה רבה למודל הטייוואני - אבל רק בישראל היא עדיין מסומנת כמדינה 'אדומה'". שרון מגיע פעמיים בחודש לישראל: "בכל פעם שאני חוזר לארץ - אני צריך לבזבז שבועיים בבידוד".
הוא הוסיף: "פנינו למשרד הבריאות, אך שם גמגמו לנו בטלפון. לא הייתה להם תגובה אמיתית. פנינו לנציגות הטייוואנית בישראל ואמרו לנו שהם פנו למשרדי הבריאות והחוץ - וזכו גם כן לכתף קרה. לדעתי, ההסבר הוא פוליטי. לא מתייחסים לטייוואן כמו למדינה רגילה, אלא כאילו היא סין - ובסין יש תחלואה. לא רוצים להכניס את טייוואן לרשימה כי פוחדים מסין. סין הרי מתייחסת לטייוואן כאל קולוניה, ומשרד החוץ לא רוצה להתעסק איתה. ישראל לא רוצה להרגיז את הסינים; אחרת אין לזה שום הסבר רציונלי".
עוד הוסיף איש העסקים, כי "מאז התפרצות הסארס, גם בשגרה מקפידים בטייוואן על היגיינה ועטיית מסכות. רוב תעשיית ההיי טק הישראלי עובדת מול טייוואן. כל הצ'יפים והמעגלים המודפסים מגיעים משם. לא לסווג אותה כמדינה ירוקה זה עוול לטייוואן ולאנשי העסקים בישראל".
מנציגות טייוואן בישראל נמסר בתגובה: "שמנו לב שטייוואן לא נכללה ברשימת המדינות הירוקות. אנו מכבדים את החלטת הרשויות בישראל. אנחנו לא חושבים שיש כאן סיבה פוליטית. אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם משרדי ממשלה שונים וסוכנויות ממשלתיות. יש לנו קשרים קרובים מאוד ובין משרדי הבריאות שלנו אפילו היו שיחות ווידאו ודיברו כיצד להשתלט על הקורונה".
עוד הוסיפו: "קיים שיתוף פעולה קרוב בין המדינות, ולכן אנו לא מבינים למה ישראל לא מגדירה את טייוואן כמדינה ירוקה. העלנו את העניין מול עמיתינו במשרדי הבריאות והחוץ ואנו מקווים שיוסיפו את טייוואן לרשימת המדינות הירוקות. נשמח לספק להם את כל המידע הנדרש.
"ידוע לנו שיש דרישה מאנשי עסקים ישראלים שרוצים לטוס לטיייוואן לעתים תכופות. למרבה הצער, טייוואן לא מאפשרת למבקרים ממדינות בסיכון גבוה להיכנס לשטחה בעת הזאת. עם זאת, היא מקלה בהדרגה על המגבלות לאנשי עסקים ממדינות עם סיכון נמוך ובינוני".
אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, דחה את הטענה שמדובר בהחלטה פוליטית שקשורה לסין. "טייואן לא מאפשרת לאף ישראלי להיכנס אליה, למעט לבעלי אשרות מיוחדות, ולכן היא לא הייתה מדינה בדחיפות גדולה.
"טייוואן תוערך בסבב השני לקראת סוף החודש ולקראת העדכון - אם תענה על כל הקריטריונים, שהם לא רק תחלואה, נוסיף אותה". שלמון הוסיף כי "גם נורווגיה ושוויץ לא נכנסו כי הן לא עונות על הקריטריונים. זה לא קשור לסינים. יש אולי כ-20 מדינות ירוקות שלא נכנסו לרשימה בסבב הראשון".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "אין בסיס לטענה. רשימת היעדים הירוקים מתעדכנת מדי שבועיים בהתאם לפרמטרים מקצועיים שנבחנים על ידי הרשויות הרלוונטיות בישראל".