1 צפייה בגלריה
בניין רשות האכיפה בחדרה
בניין רשות האכיפה בחדרה
בניין רשות האכיפה והגבייה בחדרה
נציבות שירות המדינה החליטה להעמיד לדין משמעתי מנהלת מדור בלשכת חדרה של רשות האכיפה הגבייה בגין אמירות גזעניות נגד עובדים יוצאי אתיופיה. על פי התלונה שהוגשה נגדה, היא הטיחה בעובדים, בין היתר: "אני שונאת אתיופים, השחור הזה מסריח".
על פי כתב התובענה, שהוגש לאחרונה על ידי אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה לבית הדין למשמעת של שירות המדינה, במהלך חודש ינואר האחרון אמרה הנאשמת לעובדת ברשות: "תסתכלי מה עשתה השחורה הזאת". כאשר שאלה העובדת את הנאשמת למי הכוונה, אמרה הנאשמת שהכוונה היא לעובדת אחרת ברשות - בת העדה האתיופית.
במהלך חודש מרץ פנתה אותה עובדת בת העדה האתיופית לנאשמת - וביקשה ממנה להעביר החלטה באמצעות פנייה במערכת. בתגובה לכך, ולאחר שהעובדת התרחקה מהמקום, שאלה הנאשמת עובדת אחרת ברשות, תוך שהיא מתייחסת לראשונה: "מה זה עם השחורה הזו, מי היא חושבת שהיא בכלל?".
בהזדמנות אחרת סיפרה עובדת נוספת לנאשמת שהיא עתידה לעבוד שעות נוספות במדור שאותו מנהלת עובדת יוצאת אתיופיה. בתגובה אמרה לה הנאשמת, תוך שהיא מתייחסת לאותה מנהלת מדור: "אל תעבדי אצל השחורה הזו – אני נותנת לך לנוח והיא נותנת לך המון משימות".
זאת ועוד, במהלך חודש אפריל 2020 התבטאה הנאשמת ביחס לעובד בן העדה האתיופית במילים: "השחורים האלה". זאת על רקע ויכוח שהיה ביניהם מספר דקות קודם לכן.
חודשיים לאחר מכן, אמרה הנאשמת ביחס לאותו עובד: "השחור הזה מסריח, אני שונאת אותו. אני שונאת אתיופים". כאשר עובדת ששמעה את הדברים אמרה לנאשמת שמדובר בצורת התבטאות שאינה ראויה, הגיבה הנאשמת בתנועת יד וסימנה לה לצאת ממשרדה.
מאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה נמסר: "אגף המשמעת רואה בחומרה רבה כל גילוי של גזענות מצד עובדי מדינה. מדובר בתופעה בזויה ופסולה שאין לה מקום בשירות המדינה ויש לעקרה מהשורש. בעקבות הגשת התובענה ולאור חומרתה, נציב שירות המדינה שוקל בימים אלה להשעות את העובדת עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדה. אגף המשמעת קורא לכל מי שרואה עצמו נפגע מהתבטאות או מהתנהגות גזענית של עובד/ת מדינה לפנות אל האגף ולהתלונן על כך, ובכך - לסייע למאבק בגזענות".
עו"ד אילה הוניגמן, שמייצגת את העובדת, מסרה בתגובה: "מדובר בעובדת ותיקה ומסורה אשר מעולם לא התבטאה בצורה גזענית כלפי מי מהעובדים. ואולם אין בכוונתה לנהל את ההליך בתקשורת, והיא משוכנעת שהאמת תצא לאור בערכאות".
תגובת רשות האכיפה והגבייה: "עם הגשת התלונה לרשות האכיפה והגבייה פעלה הרשות באופן מהיר ובמלוא העוצמה. את החקירה הובילה הרשות תוך עדכון היחידה לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים ואגף החקירות בנציבות. התיק היום מטופל באגף המשמעת בנציבות שירות המדינה ויתברר בקרוב בבית הדין למשמעת. רשות האכיפה והגבייה מגלה אפס סובלנות כלפי התבטאויות גזעניות מכל סוג, ופועלת בשיתוף כל הגורמים למיגור התופעה".