9 צפייה בגלריה
שיעור הזכאות לבגרות
שיעור הזכאות לבגרות
שיעור הזכאות לבגרות
(צילום: דורון גולן , רויטרס)
בתיכון "עתיד" ביישוב הדרוזי פקיעין חגגו את ההישג הגדול - הגעה למקום הראשון בזכאות לתעודת בגרות בקרב הרשויות בישראל. לפי הנתונים שפרסם הבוקר (רביעי) משרד החינוך, 98.7% מהתלמידים שסיימו את הלימודים בפקיעין בשנת 2019 זכאים לתעודת בגרות.

בדקו את שיעור הזכאות לבגרות בעיר שלכם:

"תמיד שאפתי להיות במקום הראשון בישראל", סיפרה מנהלת התיכון ד"ר לילא עבאס, שבו לומדים כ-500 תלמידים תושבי המקום. "אני מאמינה שכל תלמיד יכול להצליח, שאין דבר שיכול למנוע ממנו להגשים את הפוטנציאל שלו".
מאז שנכנסה לתפקידה כמנהלת התיכון אחוז הזכאות לתעודת בגרות זינק, עד שכבש את ראש הרשימה הארצית. התיכון מתגאה במגמות טכנולוגיות ייחודיות כמו הנדסת תוכנה, ביוטכנולוגיה, אלקטרוניקה ועוד.
9 צפייה בגלריה
המנהלת לילא עבאס
המנהלת לילא עבאס
ד"ר עבאס. "כל תלמיד יכול להצליח"
(צילום: אלעד גרשגורן)
"בית הספר שלנו נוטה למקצועות המדעים והטכנולוגיה", היא סיפרה, "רוב המורים הם בעלי תואר שני, יש גם בעלי תואר שלישי, וחלקם מרצים במכללות. אני לא מתפשרת על איכות אנשי ההוראה ועל ההתפתחות המקצועית שלהם".
סוד ההצלחה של התיכון, סיפרה עבאס, טמון בעיקר בתוכניות שמותאמות אישית לתחומי העניין של התלמידים. "בכיתה ט' אני מבצעת מיפוי ראשוני של התלמידים. אני משוחחת איתם ובודקת מה התחביבים של כל ילד. אחר כך, יחד עם היועצת, אני מכווינה כל תלמיד למקצועות שבהם הוא יצליח".
9 צפייה בגלריה
בית ספר שש שנתי עתיד בפקיעין- מחזור 37 שסיימו ב-2019
בית ספר שש שנתי עתיד בפקיעין- מחזור 37 שסיימו ב-2019
בוגרי בית ספר "עתיד" בפקיעין שסיימו ב-2019. "גאווה ענקית לפקיעין"
(צילום: אלעד גרשגורן)
"זו גאווה ענקית לפקיעין", אמרה רואן מוהנא, בוגרת המחזור מ-2019 שרשם את ההישג. "זכינו בצוות מצוין של מורים שעזר לנו ותמך בנו לאורך כל השנים, לא ויתר על אף תלמיד ונלחם כדי שכל ילד יסיים את הלימודים".
ראש המועצה המקומית פקיעין, ד"ר סויד סויד, הוסיף: "אני מקווה שיותר ויותר מהצעירים שלנו יגיעו לטכניון ולאוניברסיטאות המובילות, ילמדו את המקצועות המבוקשים ביותר, ויחזרו לכפר כדי לתרום לציבור".

גבעת שמואל: "נותנים לתלמידים להצטיין"

גבעת שמואל היא אחת הערים הגדולות שמובילות את נתוני הזכאות לבגרות לשנת 2019. היא ממוקמת בצמרת היישובים בזכאות לבגרות (96.5%) ולבגרות מצטיינת (במקום השני עם 39.4%) ומובילה את הרשימה בקרב הרשויות עם הזכאות לחמש יחידות מתמטיקה - 41.9%.
9 צפייה בגלריה
ברודני. "גבעת שמואל היא עיר מרכז לחינוך ולמצוינות"
ברודני. "גבעת שמואל היא עיר מרכז לחינוך ולמצוינות"
ברודני. "גבעת שמואל היא עיר מרכז לחינוך ולמצוינות"
(צילום: צביקה טישלר)
ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני, התייחס לנתונים: "גבעת שמואל היא עיר מרכז לחינוך ולמצוינות, הזוכה להישגים לימודיים וחינוכיים שממצבים אותה כדרך קבע בצמרת הערים המובילות בארץ. אנחנו מפתחים ויוצרים תכניות לימוד ייחודיות המעצימות את תלמידי העיר ומאפשרים להם להצטיין במגוון רחב של תחומים".
ברודני ציין כי לצד הנתונים הגבוהים, "מערכת חינוך איכותית, מתקדמת ומובילה, נמדדת גם בעשייה חברתית ואזרחית למען הקהילה והמדינה". הוא הצביע על ההישג של צוותי החינוך ותלמידות אולפנת אמי"ת בעיר, "המעידים על איכות ההוראה והחינוך ועל ערכים של נתינה, מעורבות חברתית, ציונות ומצוינות שעליהם גדלים ילדי העיר".

"תלמידים לא למדו לבגרות, הייתה אווירה של זלזול"

עבור חלק מהתלמידים באופקים הנתונים הלא-מחמיאים לא היו הפתעה. שלושה תיכונים פועלים באופקים, שנמצאת יחסית בתחתית רשימת הזכאים עם 47.4%, כלומר יותר ממחצית התלמידים שסיימו את לימודיהם בעיר בשנת 2019 לא זכאים לתעודת בגרות.
אלברט סאיבוב, בוגר התיכון הטכנולוגי "עתיד" בעיר, מפנה את האצבע המאשימה כלפי התלמידים ולא אל המורים ש"משקיעים בתלמידים ורודפים אחריהם".
"הילדים בעיר מאמינים שהם יכולים להצליח בלי בגרות", אמר. "הם פחות חושבים על לימודים באוניברסיטה, אלא על מקצועות כמו בניית ציפורניים, ספרות, איפור. הם לא מתחברים לעניין הזה של לימודים".
9 צפייה בגלריה
 אלברט סאיבוב מאופקים
 אלברט סאיבוב מאופקים
סאיבוב. "הילדים מאמינים שיכולים להציח בלי בגרות"
(באדיבות המצולם)
סאיבוב טען שיש הפלייה ביחס של העירייה לבתי הספר השונים בעיר. "העיר זלזלה בבית הספר הזה. רוב התקציבים הולכים לתיכון 'מקיף', אולי זה נובע מקרבת הצוות לראש העיר".
לפי ירין מלכה, שסיים 12 שנות לימוד בפרויקט היל"ה ולא זכאי לתעודת בגרות, הסיבה לנתונים הנמוכים היא כי" לא כל בית ספר טורח להבין את הילדים".
9 צפייה בגלריה
ירין מלכה מאופקים
ירין מלכה מאופקים
מלכה. "לא כל בית ספר טורח להבין את הילדים"
(באדיבות המצולם)
ארבעה בתי ספר הוא עבר עד שהגיע לפרויקט הילה. "בבתי ספר אחרים תומכים רק במי שמראה רצינות, והיחס לתלמידים לא שווה", סיפר. "לא כל בית ספר נלחם על כל תלמיד, לא הרגשתי שנלחמו עליי. אני לא חושב שזה קשור לעיר כעיר, אלא לכל בית ספר ולהחלטות שלו".
למרות הנתונים הלא מחמיאים, אופקים זכתה לא מזמן בפרס החינוך הארצי לשנת 2019. "גם בשנה שבה העיר זכתה וגם בשנים הקודמות אופקים היא בעלת אחוזי זכאות מהנמוכים בארץ", אמר חבר האופוזיציה העירונית דוד פורטל.
"מאז שהוקמה, לפני 65 שנה, היא דורגה במקומות ראשונים מהסוף בכל מדדי החינוך", הוסיף. "אופקים לא זקוקה לפרס שקרי, היא זקוקה לתקציבים, לכוח אדם איכותי, אמביציוזי וחדור אמונה, ולתוכנית עבודה".
בעירייה טענו שאל מול הנתונים העירוניים הלא מחמיאים, אם בוחנים את הנתונים של שלושת התיכונים בעיר - רואים תוצאות מכובדות. "במשך שנים פנינו למשרד החינוך בבקשה לקבל נתונים לפי בית ספר ולא ברמה היישובית".
"בבית ספר עמל 'אמירים' (ממלכתי - ר"ק), אחוז הזכאים לבגרות עמד בשנת התשע"ט על 88% ומוסדות 'שבילי אית"ם' (חינוך ממלכתי-דתי - ר"ק) נחלקים כך שבאולפנה ניגשו 93% לבגרות, בישיבה 100% ובמקיף 65% - בסך הכל מדובר ב-86% זכאות. אלה בהחלט נתונים משביעי רצון. עובדה שהשנה זכינו לקבל את פרס החינוך הארצי עבור הישגים יוצאי דופן ושיפור משמעותי שחל במערכת החינוך העירונית".