3 צפייה בגלריה
קו 239 בתל אביב
קו 239 בתל אביב
ארכיון
(צילום: נדב אבס)
החל מיום שישי הקרוב יחולו שינויים משמעותיים בקווי אוטובוס רבים בכל אזור המרכז וברשויות מקומיות רבות, אך הנוסעים טוענים שבמשרד התחבורה לא טרחו להודיע לציבור מראש כדי שיוכל להיערך. במסגרת השינויים בשל עבודות הרכבת הקלה בתל אביב והעבודות על הקו הירוק ברחוב אבן גבירול, השומרון והר ציון - יבוטלו קווים, אחרים ייפתחו ועשרות קווים ישנו את מסלולם. לצפייה בשינויים ובעדכונים לחצו כאן.
הקווים החדשים שייפתחו: קו 141 מיהוד-מונוסון לחניון הלוחמים בתל אביב; קו 3 מאזור התעשייה הישן בראשון לציון למרכז הספורט בבת ים. מיום ראשון הבא יתווסף גם קו 200 - מחניון "חנה וסע" בראשון לציון אל מתחם הבורסה ברמת גן.
אילו קווים יבוטלו?
קו 84 מאיקאה בראשון לציון אל התחנה המרכזית בתל אביב. במשרד התחבורה מדגישים כי ניתן להשתמש בקו 15, שמסלולו הוארך למסוף וולפסון בחולון. יצוין כי קודם לכן הקו הגיע עד מרכז הספורט בבת ים.
כמו כן, קו 174 מתחנת רכבת "הראשונים" בראשון לציון למסוף רדינג בתל אביב יבוטל אף הוא, אך במשרד התחבורה מדגישים שקו 74 יתוגבר ונוספה לו חלופת בוקר חדשה משיכון גורדון. גם קו 191 מתחנת רכבת "הראשונים" בראשון לציון לתחנת סבידור-מרכז בתל אביב יבוטל, ובמקומו קו 193 יחלוף בדרך נמיר.
הקווים שישנו את מסלולם: באור יהודה - קו 36 ייצא מצפון רחוב אבן גבירול בתל אביב. באלעד - קו 278 לא יעבור עוד במרכז תל אביב, ויגיע רק עד אזור התחנה המרכזית (רחובות בגין והמסגר).
בבת ים, כפי שצוין, יוארך מסלולו של קו 15 והוא יגיע עד בית החולים וולפסון שבחולון. קו 22 יעבור גם בתוך אזור התעשייה וקו 26 לא יעבור עוד ברחוב מבצע סיני וייסע ברחובות יוספטל וכצנלסון. קו 89 לתל אביב ידלג על רחוב החשמונאים ואבן גבירול וייסע במקום זאת ברחוב קפלן ושדרות שאול המלך. קו 143 יהפוך לקו "מדלג" וישתנה בתוך העיר. עם זאת, מסלולו יוארך עד פתח תקווה. כמו כן, קו 374 יתקצר ויתווסף לו כיוון נוסף.
באזור השרון, שם ייכנסו לתוקף השינויים מיום ראשון, יגיע קו 47 מרעננה לתחנה המרכזית בתל אביב במקום למסוף כרמלית. הוא אמור להחליף את קו 521 שבוטל כדי להגיע לאזור הקריה. קו 147 מרעננה לתל אביב יסיים את מסלולו אף הוא בתחנה המרכזית במקום במסוף כרמלית וייסע בדרך נמיר וברחובות בגין והמסגר. קו 148 לא יעבור עוד במרכז תל אביב; קו 149 ייסע בכביש 531 במקום דרך צומת מורשה והכפר הירוק (וקו 575 יספק את הקשר לכפר הירוק); קו 248 לא יעבור במרכז תל אביב וייסע דרך הקריה במקום. קו 347 ייצא מהתחנה המרכזית בתל אביב דרך רחוב הרכבת במקום שדרות הר ציון ויתוגבר בארבע נסיעות לכל כיוון. קו 349 לא יעבור במרכז תל אביב וייסע דרך הקריה.
בחולון יוארך מסלולו של קו 15 אל מסוף וולפסון. קו 89 לתל אביב יוסט מרחוב החשמונאים ואבן גבירול וייסע ברחוב קפלן ושדרות שאול המלך במקום. קו 143 יהפוך לקו "מדלג" והוא ישתנה בחולון ובבת ים ויוארך עד לתחנת רכבת קריית אריה בפתח תקווה. בנוסף, קו 374 יקוצר ויגיע למסוף קריית שרת.
במודיעין קו 101 לתל אביב לא יעבור עוד בלוינסקי ודרך בגין, אלא במחלף לה-גוארדיה והמסגר. קו 104 יהפוך למהיר יותר ועל-פי ההבטחות במשרד התחבורה ידלג על התחנה המרכזית. קו 111 ייפרד מהתחנה המרכזית בתל אביב ויעבור ברחוב הרכבת. קו 130 מתל אביב יתחיל את נסיעתו במסוף כרמלית במקום בתחנת סבידור-מרכז.
בפתח תקווה יוארך קו 34 לתל אביב לשכונת קרית שלום ונווה עופר, ובחולון הוא יתחיל ויסתיים במסוף הלוחמים ולא יעבור בתחנה המרכזית. קו 64 לתל אביב ידלג על שדרות הר ציון והשומרון.
בראשון לציון ייחנך קו חדש (קו 3) ושלושה קווים משמעותיים יבוטלו. בנוסף, יחולו שינויים רבים בקווי האוטובוס בעיר: קו 15 יוארך למסוף וולפסון בחולון, קו 17 יעבור גם בשכונת קריית גנים, קו 74 ישתנה בנסיעתו רק לכיוון תל אביב ויתוגבר כדי "לפצות" על ביטול קו 174. בשעות הבוקר הוא ייסע בשכונות המזרחיות בראשון לציון. קו 129 ידלג על קריית גנים ובמקומו קו 17 יכנס לשכונה. קו 193 לא יגיע למרכז תל אביב כבעבר ויגיע לקריה. במשרד התחבורה הבטיחו שתדירותו תוגבר ובראשון לציון הוא יעבור גם בשכונת הרקפות. גם קווים 270 ו-272 יעברו בקריה ולא במרכז העיר.
רחובות: קו 272 כאמור לא יעבור יותר במרכז תל אביב אלא בשדרות הקריה.
רמת גן: קו 70 ישנה את מסלולו, אך באתר משרד התחבורה חסר מידע על מסלולו החדש.
רמלה ולוד: קו 374 יקוצר ותדירותו תשתנה (ראו פירוט בעיר חולון); גם קווים 454, 460, 462 ו-464 ישונו - אך לא פורט כיצד.
שוהם: קו 500 לא יעבור עוד בתחנה המרכזית בתל אביב ויגיע אל מרכז העיר במקום.

למה נזכרו להודיע לציבור רק עכשיו ומה החסרונות ברפורמה?

על-פי משרד התחבורה, במסגרת השינויים התדירות תשופר בקו 190 ובקו 264 מהתחנה המרכזית בראשון לציון לקריית עתידים בתל אביב, כפי שצוין. עם שיפור התדירות במעט מהקווים, ארגוני התחבורה הציבורית מציינים כי השינויים - שהודעה עליהם באה ימים ספורים טרם כניסתם לתוקף ומבלי שניתן לנוסעים מידע מסודר - גם יפגעו בנוסעים בחלק מהמקרים.
3 צפייה בגלריה
במשרד התחבורה לא טרחו להודיע לציבור מראש. השרה רגב
במשרד התחבורה לא טרחו להודיע לציבור מראש. השרה רגב
במשרד התחבורה לא טרחו להודיע לציבור מראש. השרה רגב
(צילום: עידו ארז, עמית שאבי)
כך למשל, מרבית הקווים שהגיעו למרכז תל אביב יגיעו במקום זאת לקריית הממשלה בתל אביב - ולכן מספר ההחלפות במהלך הנסיעות יגדל. בארגון "תחבורה בדרך שלנו" פנו היום (שלישי) למשרד התחבורה וציינו כי לצד שינויים שיטיבו עם הנוסעים, "ברצוננו להתריע בפניכם על אי-פרסום אודות השינויים לציבור בזמן", נכתב. "התנהלות זו גרמה בעבר למקרים שבהם נוסעים גילו כבר במהלך הנסיעה בבוקר הרפורמה כי הקו הקבוע שלהם לא מגיע עוד ליעדם - מה שגרר איחורים למקומות העבודה ולחץ נפשי שיכול היה להימנע בנקל. למצב בעייתי זה יש סבירות גבוהה לקרות גם הפעם".
בארגון מציינים כי קו 143 יהפוך לבינעירוני באוטובוס גבה-קומה שלא מונגש לאנשים עם מוגבלויות, חרף העובדה שהוא עובר סמוך למרכזים רפואיים וכי מעבר של אוטובוס בינעירוני בשכונות עירוניות יפגע בכלל הנוסעים. בנוסף, הקו לא יגיע עוד לאוניברסיטת בר אילן למרות שהוא עובר לא רחוק ממנו - מה שיפגע בציבור הסטודנטים. כמו כן, כל התחנות באזור התעשייה בחולון, המהווה מוקד תעסוקה מרכזי לנוסעיו, בוטלו. גם תדירות הקו תרד באופן משמעותי.
לטענת הארגון, גם ביטולו של קו 84 יגרום נזק משום שהוא מהווה את אמצעי החיבור היחיד בין תחנת משה דיין בראשון לציון לאזור התעסוקה שבאזור קניון הזהב. בארגון קבלו על הסטתו של קו 149 מכבישים 4 ו-5 דווקא לפני פתיחת נתיבי העדפה. "צעד זה תמוה ומהווה פגיעה במהירות הקו", נכתב.
ממשרד התחבורה נמסר אחרי הפרסום ב-ynet כי "המידע אודות השינויים בתחבורה הציבורית בגוש דן פורסם במודעות העיתונים המקומיים שפורסמו כבר ביום העצמאות, כל התחנות ששונו משולטות ודיילים פועלים בשטח כבר מאתמול. בנוסף, עיריית תל אביב פרסמה בפלטפורמות השונות על הנושא ורשויות מקומיות נוספות ומעסיקים גדולים קיבלו היום חומרים. כל המידע בנושא מופיע באתר הייעודי של משרד התחבורה לרפורמות ויפורסם בנוסף במקומונים היוצאים בסוף השבוע הקרוב".
מקס מורוגובסקי, יו"ר "תחבורה בדרך שלנו", אמר: "גם הפעם אנו מתמודדים עם פעימת שינויים משמעותית בתחבורה הציבורית שנעשית ללא שיתוף הנוסעים, שהמידע עליה נשמר רחוק מעיני הציבור עד הרגע האחרון. לצד שינויים מבורכים כמו חיבור ישיר בין חולון ובת ים לאזור יהוד, אנו עדים לשינויים תמוהים כמו הפיכת קו אוטובוס מרכזי שמשרת שני בתי חולים מרכזיים בגוש דן לקו שלא נגיש לאנשים עם מוגבלות וקשישים או שינוי מסלול של קו בינעירוני רגע לפני פתיחת נתיבי התחבורה הציבורית בתוואי. אנו קוראים למשרד התחבורה ולשרה מירי רגב לא לשכוח שהנוסעים הם הלקוחות של השירות התחבורתי ולא הרגולטור, ולהציב את צרכי הנוסע במרכז קבלת ההחלטות".

מהו הקו הירוק ומה צפוי בהמשך?

השינויים בקווים מבוצעים למעשה ברובם בעקבות העבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן. הקו הירוק, שאורכו 39 ק"מ, יחבר את החלקים הדרומיים של המטרופולין (חולון ושולי העיר ראשון לציון) והצפוניים (הרצליה) עם תל אביב, ויספק נגישות למוקדי התעסוקה ברמת החייל, באוניברסיטת תל אביב, חולון, ראשון לציון והרצליה פיתוח. כארבעה ק"מ מהקו יהיו תת-קרקעיים משום שלפני שנים, בשלב התכנון, המתכננים בעיריית תל אביב לא רצו להפריע לנסיעת המכוניות ברחוב אבן גבירול, אף שאם הקו מצוי רק בחלקו מתחת לקרקע - אין לכך הצדקה משום שמהירותו עדיין מושפעת בתנועה שמעל לקרקע. הקו צפוי להיפתח בשנת 2027, עיכוב של שנה מתאריך היעד המקורי.
3 צפייה בגלריה
אזור הקו הירוק
אזור הקו הירוק
אזור הקו הירוק
(צילום: נת"ע)
העבודות המבוצעות כעת ובשנתיים הקרובות נמצאות בשלב "אינפרא1" הכולל פינוי תשתיות, כריית מנהרות, הקמת גשרים. מטרתם של כל אלו היא להכין את השטח לשלב השני הקרוי "אינפרא2" של העבודות, הכולל את הנחת המסילות, החשמול והתקשורת של הרכבת הקלה. כבר כיום מבוצעות עבודות במרבית המקטעים של הקו, אך החלק המשמעותי ביותר שבהן מבחינת ההפרעה במרחב הציבורי הוא החלק התת-קרקעי.
כמו כן, כיום מבוצעות עבודות בצומת הרחובות אבן גבירול-נורדאו והן יתקדמו בחודשים הקרובים אל כיכר רבין ומשם דרומה אל הרחובות קפלן וקרליבך. תהליך המנהור יסתיים ברחוב לוינסקי שבדרום תל אביב - שם יוקם פורטל שגרר מחאה נרחבת מצד תושבי דרום תל אביב. העבודות על ארבע התחנות התת-קרקעיות יתבצעו במקביל בחודשים הקרובים. בכפוף לכל האישורים הנדרשים, חלק מכיכר רבין ייסגר בעוד חודש, ובמקביל ייסגרו שאר התחנות.
בשלב זה מתקיימות גם עבודות בראשון לציון בסמוך לקניון הזהב ובשדרות משה דיין עד הירידה מנתיבי איילון. בחולון מתקדמות העבודות לרחובות משמעותיים בלב העיר. עם העבודות בשלב ה"אינפרא 2", צפויה ההפרעה לתנועה לרדת משום שלמעשה בשלב זה כבר תמוקם הרצועה הסופית שבה תעבור הרכבת הקלה.