נתונים חדשים שמציג פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים המייעץ לפרופ' רוני גמזו, מדגישים כי נגיף הקורונה גורם ישירות למותם של החולים שנדבקים בו. בריאיון לאולפן ynet הוא אמר הבוקר (רביעי) כי לכ-40% מחולי הקורונה שמתו "הייתה צפויה תוחלת חיים של חמש שנים ויותר".
בהתייחסו לפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", שלפיו ראש הממשלה נתניהו הציע למנכ"ל משרד הבריאות הקודם משה בר סימן טוב לחזור לתפקיד בכיר במאבק בקורונה, אמר פרופ' בליצר: "פרופ' גמזו לקח עליו את התפקיד, תפקיד קשה ומורכב ביותר, לתקופה קצובה, והוא אמר את זה מראש. כשהיא תסתיים, צריך בוודאי מישהו שייקח עליו את התפקיד". הוא הוסיף: "אני מכיר היטב את משה והוא איש מצוין".
2 צפייה בגלריה
רן בליצר
רן בליצר
גם קופות החולים בסכנת שחיקה. פרופ' בליצר
(צילום: אוראל כהן)
הוא הציג במשדר את תוצאותיו של מחקר שנערך בקופת חולים כללית. "הגיע הזמן להפסיק את השיח שכולל ביטויים כמו 'מתים עם קורונה'. הרוב המכריע של האנשים שנפטרים מקורונה נפטרים בגלל המחלה - גם משום שהמחלה גרמה להם לנזק ישיר, וגם משום שהיא החמירה את מחלות האם הבסיסיות", אמר.
עוד הוא ציין כי "אחוז האנשים שהייתה לו תוחלת חיים קצרה צפויה בעת שהוא חלה בקורונה הוא מספר מאוד נמוך: לפחות מ-12% הייתה תוחלת חיים צפויה קצרה משישה חודשים בעת שנדבקו". פרופ' בליצר הדגיש: "זה אומר דבר אחד פשוט - אסור לזלזל במחלה הזאת. המחלה היא חמורה, התוצאות שלה חמורות, ואנחנו צריכים להתאחד כציבור ולהתמודד עם ההשלכות שלה".
פרופ' בליצר שב על האמצעים שבהם יכול לנקוט כל אזרח ואזרח כדי לבלום את התפשטות מגפת הקורונה: "אנו צריכים בעת הזו להקטין את מספר המגעים שלנו ביום-יום. וזה אומר כל הזמן לעטות מסכות, בוודאי בחללים סגורים. הדבר השני הוא לשמור על מרחק. לא להיכנס לחללים סגורים עם אנשים שאינם בני בית, ככה המחלה עוברת, צריך לעשות הכול כדי למנוע אותה".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
"איש מצוין". בר סימן טוב
(צילום: אוראל כהן)
בצל החשש מקריסת בתי החולים נוכח מספר גדול של חולי קורונה, פרופ' בליצר ביקש להתריע גם מפני קריסה של הטיפול בקופות החולים ואצל רופאי המשפחה. "אנחנו לא נותנים מספיק תשומת לב לרפואה בקהילה. רוב הטיפול בקורונה לא קורה בבתי החולים, ורק בכללית יש 30 אלף חולים פעילים שמקבלים טיפול. אלפי חולים מצטרפים מדי יום, והקו הראשון של הטיפול בהם הוא הקהילה".
"המערך הזה עובד סביב השעון וגם הוא נשחק, גם הוא מגיע לנקודה שיש לו סף ספיקה. אסור לאפשר לרופאי המשפחה, לאחיות בקהילה, להגיע למצב שבו הם לא מסוגלים להגיע לטיפול מיטבי בקהילה, כי התוצאה היא שיותר חולים יגיעו לבית החולים", הוסיף בליצר.
פרופ' בליצר הדגיש עם זאת כי "יש תקווה, והמצב עוד ישתפר". הוא ציין כי " ראינו מדינות אחרות יוצאות ממצבים דומים. ברגע שהעם מתלכד ועומד מול אתגר משותף, כל אחד לוקח אחריות אישית, מקטין את מספר המגעים היומית שלו, מוותר על חלק מהפעילויות היום-יומיות שחשובות לליבו ואומר 'אני לתקופה מסוימת משנה את אורחות חיים כי אני מבין שאי אפשר להמשיך באותה צורה', אז אפשר לצאת מהמצב הזה".