הוא היה דייל מצטיין, וידע לשמור היטב על הנטייה המינית שלו בסתר – אבל סרטון הנשיקה הפרטית שלו עם טייס הודלף ברשתות החברתיות, וכעת מוצא עצמו צ'אי צ'נג בן ה-29 במוקד המאבק למען זכויות להט"ב בסין.
הצעיר הסיני איבד את עבודתו ב"צ'יינה סאות'רן איירליינס", חברת התעופה הגדולה ביותר בסין, בעקבות סרטון שהודלף באוקטובר 2019 ובו הוא נראה מתנשק עם עובד אחר בחברה – טייס – בתוך מעלית בבניין מגורים בעיר שנז'ן, ובזמן ששניהם לא בתפקיד.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. השלטון הקומוניסטי נרתע, הלהט"בים נאבקים
אילוסטרציה. השלטון הקומוניסטי נרתע, הלהט"בים נאבקים
אילוסטרציה. השלטון הקומוניסטי נרתע, הלהט"בים נאבקים
(צילום: shutterstock)
הסרטון הפך לוויראלי באותה עת, וגרף מיליוני צפיות ברשתות החברתיות הסיניות, שם זכה צ'אי לכינוי המלגלג "נער הנוסעים של סאות'רן צ'יינה". אף שכאמור הנשיקה הוויראלית לא נעשתה בזמן העבודה, בחברת התעופה השעו אותו למשך חצי שנה – ולא חידשו את החוזה שלו, כך שלמעשה פיטרו אותו.
כעת מנהל צ'אי תביעת פיצויים נגד חברת התעופה, תביעה שעשויה להפוך למקרה מבחן של זכויות להט"ב בסין במקומות העבודה. עורכת דינו, ג'ונג שיאלו, הסבירה כי התביעה אינה עוסקת באפליה באופן ישיר – אך ניצחון בה יוכל לסלול את הדרך לתביעה נוספת שתעסוק בכך. בסין ישנו חוק משנת 2008 שאוסר אפליה בעבודה על רקע של "מין" (Gender), שניתן אולי לפרשו גם כנטייה מינית, אך הדבר טרם נבדק בבתי המשפט.
ג'ונג אומרת כי אם חברת תעופה "ממלכתית" כמו סאות'רן צ'יינה מפטרת עובדים על סמך נטייתם המינית, על אחת כמה וכמה חברות רגילות במשק יעשו כן. בראיון לרשת CNN היא הוסיפה כי להט"בים רבים בסין לוקחים כמובן מאליו את העובדה שהם צריכים להישאר בארון על מנת לשרוד במקום העבודה. "דרך המקרה הזה אנחנו מנסים לומר לאותם עובדים שהמעסיקים הם שטועים ושהם לא מוכרחים להשלים עם המדיניות המוטעית של החברה".
צ'אי הפך אמנם לגיבור בקהילת הלהט"ב המקומית – אך אם תשאלו אותו הוא היה מעדיף לחזור אחורה לתקופה שבה היה בתוך הארון. "הלוואי שיכולתי להחזיר את הזמן לאחור לפני המקרה ולחזור להיות פשוט דייל רגיל", אמר בראיון שהעניק בסוף השבוע האחרון ל-CNN. צ'אי סיפר כי שמר על מיניותו "בשקט" במהלך חמש שנות עבודתו בחברה, מחשש לפגיעה בקריירה שלו. הוא סיפר כי לאחר הדלפת הסרטון מנהל בכיר לקח אותו לצד ואמר לו שהומוסקסואליות מנוגדת ל"ערכי הליבה הסוציאליסטיים", וביקש ממנו לשמור על שתיקה בנושא. לבסוף נאמר לו שחוזה העבודה שלו לא יחודש.
3 צפייה בגלריה
 דגל הגאווה בעיר שיאמן, 2019. "לרבים זה מובן מאליו שצריך להישאר בתוך הארון בעבודה"
 דגל הגאווה בעיר שיאמן, 2019. "לרבים זה מובן מאליו שצריך להישאר בתוך הארון בעבודה"
דגל הגאווה בעיר שיאמן, 2019. "לרבים זה מובן מאליו שצריך להישאר בתוך הארון בעבודה"
(צילום: shutterstock)
צ'אי הצליח להקליט חלק מההערות ההומופוביות שהשמיע הממונה עליו, כולל כינוי הומוסקסואליות כדבר "לא נורמלי", אך חברת התעופה התעקשה בדיון בבית המשפט כי מדובר בדעה אישית של הממונה ולא בדעה כלל ארגונית. ברשת החדשות האמריקנית ציינו כי ניסו ליצור קשר עם חברת התעופה ולשמוע ממנה מהו יחסה לקהילת הלהט"ב - אך בחברה בחרו שלא להגיב.
"הם אמרו שהסיבות ברורות", אמר צ'אי – ומחה על חוסר הצדק. "לא הפרתי שום חוק או כלל תאגידי. הפכתי מעובד מצטיין למישהו שלא רצו שום קשר אליו בגלל הנטייה המינית. זה לא בסדר, כל אחד יכול להיות הקורבן הבא". לעומת זאת, הטייס איתו התנשק צ'אי לא פוטר. ב-CNN דיווחו כי חברת התעופה החליטה שלא לפטר אותו מפני שהשקיעה כסף רב מדי בהכשרתו. "לטייסים יש הרבה יותר ביטחון תעסוקתי", אמר גורם המעורה בפרטי המקרה.

הומופוביה, בחסות המנהיג

בסין אין חוק שאוסר על הומוסקסואליות ובשנת 2001 היא הוסרה מרשימת ההפרעות הנפשיות שם, אך למרות זאת להט"בים בסין עדיין נתקלים באפליה ובדעות קדומות. משנת 2016 הרשויות בסין אוסרות להציג באינטרנט ובטלוויזיה "התנהגויות מיניות חריגות", כולל מערכות יחסים חד-מיניות. עקב כך התקשורת והעסקים במדינה נוהגים להתרחק מהנושא.
3 צפייה בגלריה
ועידת g20 בוידאו
ועידת g20 בוידאו
נשיא סין שי ג'ינפינג. אין חוק נגד הומוסקואליות, אבל האפליה נותרת
(צילום: AP)
נשיא סין שי ג'ינפינג ביסס בשנים האחרונות שליטה הדוקה יותר של המפלגה הקומוניסטית בתחומי החיים השונים, וייתכן מאוד שישנו קשר ישיר בין דעותיהם של בכירי המדינה ליחס ללהט"ב. רוב הבכירים גדלו במהלך "המהפכה התרבותית" של שנות השישים והשבעים, כשהרשויות ניסו לטהר כל אלמנט "לא-סוציאליסטי", כולל הומוסקסואליות.
פנג יאנהוי, פעיל מקומי למען זכויות להט"ב, הסביר כי נדיר שחברה מפטרת עובד באופן מוצהר בגלל נטייתו המינית. "בדרך כלל הם משתמשים בתירוצים, אך המקרה הזה אינו יוצא מהכלל", אמר. "עובדים להט"בים נאלצים לחיות בשקר במקום שבו הם מבלים את רוב זמנם". פנג הסביר כי חקיקה הייתה פותרת הכול: "ייתכן שזו דעתו האישית של המנהל שהומוסקסואליות היא חריגה או לא מוסרית, אך אם יש חוק שוויון במקום העבודה, מה שהוא חושב כלל לא משנה".

החלום הפרטי שאבד, והתקווה לשינוי

לאחר שאיבד את עבודתו עבר צ'אי לבייג'ינג במטרה להתחיל מחדש – אך הוא מספר שעד היום אותו סרטון נשיקה רודף אותו, גם בחייו המקצועיים וגם בחייו האישיים. הוא נתקל בחומה בצורה בכל פעם שמעסיק שאליו פנה גילה את עברו, אם כי בחודש שעבר הצליח למצוא עבודה במערכת הבריאות. הוא עדיין חולם לטוס – אך יודע היטב שהתביעה שהגיש נגד חברת התעופה משמעותה שלא יוכל למצוא מחדש עבודה בתחום זה.
הדיון בתביעה נערך בחודש נובמבר האחרון ומאז הוא ועורכת דינו, יחד עם המוני עוקבים אחר הפרשה, עדיין ממתינים לפסק הדין. "ויתרתי על קריירה שאהבתי אבל הייתי זקוק למאבק הזה כדי לשפר את החקיקה ולהגן על הזכויות שלנו", אמר צ'אי. "מישהו היה צריך לדחוף את זה קדימה".