איראן דורשת מהאו"ם שישראל תישא באחריות לפיצוץ שהיה באתר הגרעין בנתנז: במכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כתב שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהאחראים לפעולת החבלה במתקן ביצעו "פשע מלחמה חמור" וצריכים להיענש בהתאם.
לפי זריף תקיפת אתר גרעין מאובטח עלולה לגרום לפליטה "חסרת הבחנה" של חומרים רדיואקטיביים – ולכן מדובר ב"טרור גרעיני". "ישראל איימה, ועכשיו מתרברבת, בפעולה שתמנע את החזרה להסכם הגרעין אחרי הבחירות בארה"ב", כתב זריף בטוויטר. לדבריו כל מי שידע על פעולת החבלה המתוכננת בנתנז - ואפשר לה לקרות - צריך להיענש על כך.

2 צפייה בגלריה
מוחמד זריף
מוחמד זריף
שר החוץ האיראני זריף
(צילום: רויטרס)
זריף היה הבוקר הבכיר האיראני הראשון המטיל במפורש על ישראל את האחריות לאירועים במתקן הגרעין. "הציונים רוצים לנקום בגלל ההתקדמות שלנו לעבר הסרת הסנקציות", אמר זריף, והצהיר: "הם הצהירו בפומבי שהם לא יאפשרו זאת, אבל אנחנו ננקום בציונים".
הפיצוץ באתר העשרת האורניום בנתנז היה בעיצומן של שיחות לא ישירות בין ארה"ב לאיראן בווינה, סביב הסכם הגרעין. זריף שלח הערב מסר לוושינגטון וכתב: "אם ארה"ב רוצה למנוע את ההשלכות של ההימור הטיפשי הזה, היא חייבת להפסיק לשקול את הטרור הכלכלי שביצע טראמפ – או את הטרור הגרעיני האחרון – כאמצעי מינוף במו"מ, ולהסיר את כל הסנקציות שהוטלו, הוטלו מחדש או תויגו מחדש מאז שאומץ הסכם הגרעין".
2 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
תמונת לוויין של אתר הגרעין בנתנז
(צילום: AP)
לפי הדיווחים, בפיצוץ נפגעה המערכת שמספקת חשמל לצנטריפוגות בנתנז, שנמצאות בחלק התת-קרקעי של האתר. בדיווח של "ניו יורק טיימס" נכתב לאיראן עשויים להידרש כעת לפחות תשעה חודשים כדי לחדש את העשרת האורניום באתר בנתנז.
שיחות הגרעין בווינה יימשכו מחר, על רקע החשש של גורמים במערב שהפיצוץ בנתנז יפגע בשיחות. ג'ן סאקי, הדוברת של ג'ו ביידן, אמרה שהיא מעריכה שהשיחות יהיו "קשות וארוכות" והוסיפה: "לא קיבלנו שום אינדיקציה על שינוי בהרכב המשתתפים" בצד האיראני.
גורם אמריקני אמר שלוושינגטון אין סיבה להאמין שטהרן תשנה את גישתה בשיחות בגלל התקרית בנתנז, אך הוסיף כי "מוקדם מדי לומר" מה יהיו ההשלכות. בבית הלבן הדגישו שלארה"ב אין קשר לתקרית בנתנז, ושבנוגע לאיראן היא מתמקדת במאמצים דיפלומטיים.