מערכת החינוך בישראל תישאר סגורה היום (יום ג') וגם מחר. קבינט הקורונה אישר אמש במשאל טלפוני את נוסח ההחלטה שלפיו הוארך תוקף תקנות "הגבלת מוסדות המקיימים פעילות חינוך" עד יום חמישי בשעה 07:00. המתווה שיעלה להכרעת הקבינט אינו כולל לפי שעה את שכבות י"א-י"ב, אך במשרד הבריאות הבהירו כי הנושא נשקל בגלל הבגרויות ושיעורי התחסנות נאים בחלק מהיישובים.
ההתפתחויות האחרונות:
  • קבינט הקורונה אישר את התקנות האוסרות פתיחת מוסדות חינוך עד חמישי ב-07:00 בבוקר
  • הקבינט יכונס שוב הערב, ועל הפרק מתווה מקוצץ שאינו כולל לפי שעה את כיתות י"א-י"ב
  • המתווה כולל פתיחת גני ילדים, פעוטונים וכיתות א'-ד' ביישובים ירוקים וצהובים בלבד
  • משרד הבריאות טוען כי העובדה שילדים מתחת לגיל 16 אינם מתחסנים מונעת הגעה ל"חסינות עדר"

היום ב-18:00 יתכנס קבינט הקורונה לדיון בזום בכדי לאשר את פתיחת מערכת החינוך מגיל לידה ועד כיתה ד' ביישובים ירוקים וצהובים. נכון לאתמול בערב, מדובר ב-20% מהיישובים והערים בישראל.
שר הבריאות יולי אדלשטיין הסביר ל-ynet את ההחלטה שלא לכלול את שכבות י"א וי"ב במתווה: "אנו מבקשים פתיחה הכי זהירה שיש. זה לא סוד שככל שהגיל עולה כך ההדבקה עולה. החבר'ה הסכימו להתחסן אבל עוד לא השלימו את החיסון. במצב תחלואה אחר הייתי פותח אבל במצב הזה כמעט בטוח שיידבקו".
4 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
תלמידי י"א וי"ב הושמטו מהמתווה. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
בהחלטה שהוגשה לשרים נאמר כי לא ניתן להשיג עדיין "חסינות עדר" משום שאי אפשר לחסן ילדים מתחת לגיל 16 שהם 30% מהאוכלוסייה. לעמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, יידרשו שיעורי כיסוי (חיסון) של קבוצות הסיכון ביותר מ-90% על מנת להימנע מגל תחלואה חמור לאחר שחרור המגבלות.
בהסבר לתקנות שאושרו נכתב כי "עומס התחלואה על מערכת הבריאות עבר את שיאי התחלואה שהיו בגל השני. מספר החולים הקשים וקריטיים הגיע לשיא של 1,192 לפני כשבועיים, וירד בקושי עד לערך של 1,129 (ביום 7.2.21). ישנם כ-305 חולים מונשמים ועוד כ-28 מחוברים למכונת לב ריאה. הרבה ממחלקות הקורונה הן מחלקות שהוסבו ממחלקות רגילות אחרות, מה שמשפיע על מתן טיפול במחלקות אחרות".
עוד נכתב כי "בימים האחרונים מספר החולים הקשים החדשים שמתאשפזים מדי יום במחלקות הקורונה, עומד על כ-120 חולים חדשים ביום ומספר הפטירות עומד על כ-40 נפטרים ביממה. מנהלי בתי החולים מדווחים על עומס רב ועל שחיקה גדולה ומואצת של הצוותים הרפואיים אשר נותנים מענה לחולי קורונה זה חודשים ארוכים".
4 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני הקורונה של כללית
מתחם חיסוני הקורונה של כללית
"לא ניתן להשיג עדיין 'חסינות עדר'". מתחם חיסוני קורונה בנתניה
(צילום: דוברות כללית)
בעקבות התייעצויות של צוותי המקצוע, מסתמן כי ביישובים האדומים והכתומים שמתגוררים בהם יותר מ-200 אלף תושבים, יהיה מיפוי של הרמזור לפי שכונות, כך שניתן יהיה לקיים לימודים בשכונות שמוגדרות צהובות/ירוקות. המהלך יוסיף לרשימת היישובים שבהם יתקיימו לימודים עשרות אלפי ילדים.
אמש קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון עם שר הביטחון, שר הבריאות, שר החינוך, שרת התיירות ובכירי משרדי החינוך והבריאות על תוכנית יציאה מדורגת ושימוש בדרכון הירוק. בהתייעצויות שקיים, הנחה נתניהו להיערך לפתיחת מערכת החינוך גם באזורים שהוגדרו "כתום בהיר" על ידי הנהגת מנגנון חדש שייקרא "רמזור משולב", שישלב גם את התחלואה וגם את שיעור המחוסנים.
הרעיון הוא לאפשר לערים בצבע כתום בהיר שבהן שיעורי ההתחסנות גבוהים יחסית לקבל הגדרה של עיר צהובה לטובת מערכת החינוך. תוכנית זו תיתן תמריץ לערים להגדיל את שיעור המחוסנים בהן.
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"מבקשים פתיחה הכי זהירה שיש". אדלשטיין
(צילום: קובי קואנקס )
אדלשטיין הסביר כי בסך הכול יתווספו כ-10 יישובים לרשימה. "ניתן להם בונוס וניתן להם לפתוח לימודים, כבר מיום חמישי. עכשיו יבדקו את הרשימה ונביא אותה לקבינט. אולי 10 יישובים יהיו שם. יכול להיות שמחר בבוקר יעדכנו את הרמזור", אמר אדלשטיין.
נכון לאמש, העיר הירוקה היחידה היא נשר. היישובים הירוקים הם חספין, שייח דנון, גבעת ברנר, כפר כמא, פוריידיס, בית יצחק, ג'סר א-זרקא, ערערה שבנגב, שמשית, צור יצחק, תל שבע, שערי תקווה, תל מונד, עומר, לקיה, שגב שלום, צור משה, קריית טבעון, מג'דל שמס, מסעדה, מעגן מיכאל, בת חפר וכפר האורנים.
הערים הצהובות נכון לעכשיו: טירה, רהט, רמת השרון, הרצליה, גבעתיים, יהוד, קריית אונו, נוף הגליל, כפר סבא וחיפה.
יישובים צהובים בולטים: כפר תבור, אעבלין, הושעיה, משהד, קציר, גבעת אבני, אלקנה, מצפה רמון, אורנית, להבים, כוכב יאיר, בנימינה, מיתר, כפר ברא, כפר ורדים, נעלה, גן נר, הר הדר, כפר מנדא, בית דגן, מתן, נופית, דיר אל אסד, קלנסווה, קדומים, טורעאן, שתולים, פרדסיה, בענה, חורה, ערד, נווה דניאל, עתלית, שוהם וזרזיר.
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה שינדרוף, אמרה בתגובה למתווה המצומצם כי "מקבלי ההחלטות בישראל צריכים להתבייש, להתנצל ולהרכין ראש בפני תלמידי התיכון בישראל, בייחוד בפני תלמידי הערים הירוקות והצהובות אשר בהינף יד קוברים את סיכויים להשגת תעודת בגרות. התלמידים, תוך מאמצים כמעט בלתי אפשריים בתנאים לא תנאים, לומדים ומתאמצים והנה כשניתן להחזיר באזור ירוק או צהוב – חוסמים אותם".
שינדרוף הוסיפה: "אל תקברו לילדים את העתיד ואת החלומות. תחזירו אותם מיד לספסל הלימודים בכל הארץ. בגרויות החורף מתנהלות, הילדים נבחנים כאילו אין קורונה בכל הארץ".

אדלשטיין: להתחיל במתווה היציאה רק בעוד שבועיים

בדיון אמש דנו השרים גם בתוכנית יציאה מודרגת ושימוש בדרכון הירוק. שרת התיירות אורית פרקש הכהן הציעה בשם שרי כחול לבן לקבוע מתווה יציאה לתו ירוק. על פי ההצעה, בתי מלון ייפתחו מידית על בסיס תו ירוק בערים מחוסנות לפי מדד שייקבע או לפי הרמזור המשולב. גם מוזיאונים ומוסדות תרבות ייפתחו בערים מחוסנות ומוסדות תרבות ייפתחו בפיילוט בהתאם להסכמים עם משרד הבריאות.
4 צפייה בגלריה
הטסים בנתב"ג
הטסים בנתב"ג
משרד הבריאות יבקש להאריך את סגירת נתב"ג. נוסעים בטרמינל 3
(צילום: נדב אבס)
עוד על פי ההצעה, חדרי הכושר והסטודיו ייפתחו לפי תו ירוק שיכלול מחוסנים ומחלימים בלבד בערים מחוסנות, וגם אטרקציות בחלל הפתוח יפעלו לפי התו הירוק. קניונים, מסחר ומרכזי קניות – לפי הסכמה עם משרד הבריאות ועל בסיס הפיילוט הקודם. עם זאת, הרשתות דורשות תו סגול מחמיר, מתווה פתיחה לשווקים וחנויות רחוב – על בסיס ערים מחוסנות.
ואולם, אדלשטיין דורש להתחיל במתווה רק בעוד שבועיים, וזאת כדי לראות את ההשפעה של פתיחת מערכת החינוך. "אין לנו בעיה שחדרי מלון, תאטראות וחדרי כושר יעבדו עם תו ירוק. הנכונות לפתוח את מערכת החינוך מותנית בדבר מאוד פשוט, שבשבועיים הקרובים לא פתוחים דברים נוספים", אמר אדלשטיין.
"כל המומחים אמרו שאם נאבד שליטה – והיו ביניהם גם אנשים עם גישה יותר ליברלית – תהיה פה התפרצות ענקית. ואיך לא מאבדים שליטה? בודקים מה עשתה כל פתיחה למקדם ההדבקה", הוא . "אני מציע לכל האנשים לא להמתין וללכת להתחסן". אדלשטיין הוסיף כי משרד הבריאות יבקש להאריך את סגירת נתב"ג.
פורסם לראשונה: 21:45, 08.02.21