1 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן
(צילום: אבי מועלם)
דיפלומטים ישראלים זועמים על כך שהם חייבים להיכנס לבידוד בן חודש עם הגיעם לישראל (14 ימי בידוד בארץ ועוד 14 ימי בידוד בשובם למדינת השירות), בשעה שדווקא שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן - שהגיע להתייעצויות לקראת כניסת הממשל הבא בארה"ב - קיבל אישור חריג להגיע לפגישות במשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ.
מאז פרוץ משבר הקורונה חווים הדיפלומטים הישראלים קושי רב להגיע לארץ בשל דרישות הבידוד המחמירות, זאת נוסף על שבוע או שבועיים של ביקור בישראל - מה שמביא לכך שהם נאלצים להיעדר מעבודתם כמעט חודש וחצי על חשבון ימי החופשה שלהם, גם אם הם עובדים במשך ימי הבידוד.
בשל כך, הדיפלומטים הישראלים פשוט לא מגיעים לארץ גם במצבים חריגים. לדוגמה: בעת שהוריהם מאושפזים בבית חולים.
קונסולית ישראל בבלגיה, רינה דביר, כתבה להנהלת משרד החוץ מכתב חריף בשם כל שליחי משרד החוץ בחו"ל: "כולנו נמצאים במצוקה אישית קשה מזה עשרה חודשים ומעלה. הסיבה לכך: כל ביקור בארץ, שבאופן טבעי יכול לארוך בין יממה לשבועיים, על-פי צורך, כרוך בימים אלו בהיעדרות בת חודש וחצי מהנציגות: 14 או 12 ימים בבידוד בישראל ו-14 ימי בידוד במדינות השירות. רובנו גם לא יכול להיעדר מתוקף תפקידו לתקופה כזו ברצף".
דביר ציינה כי ארבע אוכלוסיות הוחרגו מחובת הבידוד לאחר שהשרים הרלוונטיים פנו למשרד הבריאות: אנשי עסקים ממדינות ירוקות ואדומות (שר הכלכלה), המגיעים להלוויות (שר הדתות), הורי חיילים בודדים (שר הביטחון) ומשלחות רשמיות. "אי לכך, אנו רואים שיש מקום שגם שר החוץ יפנה עבורנו לשר הבריאות ויטפל בהחרגת משך הבידוד שלנו", כתבה.
בתקופה האחרונה פנו למעלה מ-60 שגרירי ישראל לשר החוץ בבקשה להחיל עליהם הסדר ייחודי, בדומה להסדרים שנעשו למשל מול אנשי עסקים ממדינות אדומות. "המצב האבסורדי הוא שאורח רשמי או איש עסקים זר יכול להגיע לביקור חיוני בארץ בן ארבעה ימים, אבל השגריר המלווה אותו לא", אמרה דנה בנבנישתי, יו"ר ועד העובדים במשרד החוץ.
"מאז פרוץ המגפה, מאות שליחות ושליחי המדינה בחו"ל, שממשיכים בעבודתם במסירות לאורך החודשים האחרונים תוך שהם עמלים על אבטחת האספקה הרפואית לארץ והטיפול בישראלים בחו"ל, חווים קשיים אישיים חמורים ביותר. עיקר הקושי הוא חובת הבידוד הכפולה - הן בישראל והן בארץ השירות - שגורמת לכך שאפילו ביקור חירום לצורך חיוני מחייב בידוד של כמעט 30 יום בכל פעם.
"עבודת הנציגויות נקטעת עקב היעדרויות ממושכות, ומשפחות מתקשות לראות את יקיריהן זה כמעט שנה. ידוע לנו שהנהלת המשרד פנתה בנושא להנהלת משרד הבריאות ואנו סמוכים ובטוחים כי בקרוב יימצא פתרון".


"במשרד הבריאות אמרו לנו שאין לנו דם אחר. מתברר שיש"

אלא שהדיפלומטים נדהמו לגלות ששגריר ישראל גלעד ארדן קיבל אישור חריג והגיע לישראל מבלי להיכנס לבידוד. כפי שצוין, הוא קיבל היתר מיוחד לצאת לפגישות במשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ ועם תום הביקור ישוב לארה"ב.
דיפלומט ישראלי אמר: "זו שערורייה. עשו מתווה לאנשי עסקים ולנו לא מוכנים. לחייב אותנו בחודש בידוד זה חוסר התחשבות. יש נציגויות קטנות שבהן אם אדם אחד מגיע לארץ, הנציגות נסגרת כי יש רק אדם אחד. אנשי עסקים יכולים לבוא לארבעה ימים. הם עובדים בקפסולה ולא חייבים בבידוד. למה אי אפשר לעשות את זה לדיפלומטים? פנינו למשרד הבריאות והם אמרו לנו שזה שאנחנו דיפלומטים לא אומר שיש לנו דם אחר, ואנחנו מחויבים בבידוד כמו כולם. אבל הנה, מתברר שגלעד ארדן קיבל פטור חלקי. אז מתברר שכן יש דם אחר".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "משרד החוץ מודע היטב למצב שבו נמצאים השליחים שלנו ברחבי העולם והמשמעות של תקופת הבידוד בהגעתם לישראל ובחזרתם למדינות השירות. אנחנו עומדים בקשר יומיומי עם משרד הבריאות בדרגים הגבוהים ביותר על מנת לנסות למצוא פתרון לנושא. אנחנו מקווים כי בקרוב מאוד נוכל למצוא פתרון שיאפשר את הגעת השליחים לארץ בנוהל מתאים".
גורמים במשרד הבריאות מסרו בתגובה: "ארדן לא יזם את זה. זאת הייתה פנייה של לשכת ראש הממשלה לאחר שראש הממשלה קרא לארדן לשיחות לקראת חילופי הממשל. יש הבדל בין זה שראש הממשלה קורא לביקור ל-3 ימים לבין דיפלומט שבא לבקר את המשפחה שלו ונדרש להיכנס לבידוד.
"ארדן קיבל אישור לצאת אך ורק לפגישות עם ראש הממשלה ושר החוץ, וכל שאר הפגישות שלו מתקיימות במקום הבידוד. ברגע שיסיים את הפגישות - יחזור. שגרירים אחרים מתוסכלים כי הם חושבים שאוכלוסיית השגרירים מורמת מעם ומגיע לה פטור מבידוד. אי אפשר לעשות את זה, בטח לא לנסיעה משפחתית אישית.
"לא מעט שגרירים חלו וחטפו קורונה, ומה לעשות - הם לא חסינים מהמחלה. שגריר ישראלי שמלווה שר חוץ או ראש מדינה בארץ – בא בתוך הקפסולה של ראש המדינה ומשתתף בכל הפעילות שמאשרים לו בנסיבות האלה. אסור לו לצאת מהבידוד לעניינים אישיים".