הקלפיות נסגרו, ספירת הקולות החלה – וכעת מתחיל הקרב על הממשלה הבאה. אחרי פרסום התוצאות הרשמיות הפוקוס עובר לבית הנשיא, שם ימליצו הרשימות השונות על זהות חבר הכנסת שיוכל להרכיב קואליציה ולהיות ראש הממשלה. איך זה עובד? ומתי תהיה ממשלה? ynet מסביר את הבחירות.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד – מתחם הבחירות של ynet
3 צפייה בגלריה
המפלגות מגיעות להתייעצות אצל נשיא, ארכיון המדינה
המפלגות מגיעות להתייעצות אצל נשיא, ארכיון המדינה
המפלגות מגיעות להתייעצות אצל נשיא, ארכיון המדינה
(צילום: דודי ועקנין)
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין צפוי לקבל לידיו את תוצאות האמת עד 31 במרץ, ואז יש לו שבוע ימים להעניק את המנדט להרכבת הממשלה החדשה לאחד מחברי הכנסת. במהלך אותם הימים הוא צפוי להיפגש עם נציגי הרשימות השונות שעברו את אחוז החסימה ולשמוע על מי הם ממליצים להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה.
בסבבים הקודמים הקדים הנשיא ריבלין את הפגישות עם חברי הרשימות, אך נכון לעכשיו הוא אינו צפוי לעשות כן, וימתין לקבלת התוצאות הרשמיות והסופיות מוועדת הבחירות המרכזית.
חשוב לציין, חוק יסוד: הממשלה אינו קובע במפורש על מי הנשיא צריך להטיל את הרכבת הממשלה. הוא אינו מחויב להטיל את המלאכה על מי שקיבל את מרב הממליצים או על מי שעומד בראש המפלגה הגדולה ביותר. המטרה של הנשיא היא להטיל את הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שיש לו את מרב הסיכויים להצליח לכונן ממשלה.
הנשיא החליט להעביר את הפגישות עם נציגי המפלגות בשידור חי, במטרה לשמור על שקיפות מול הציבור.
בשיחות סגורות אמר הנשיא ריבלין כי אינו מתכוון לפעול להקמת ממשלת אחדות, כפי שעשה במערכות הבחירות הקודמות. לדבריו, הדבר לא רלוונטי בשל ריבוי המפלגות שרואות עצמן מפלגת שלטון.
לרשות חבר הכנסת שיקבל את המנדט מנשיא המדינה יעמדו 28 ימים להרכבת הממשלה. הנשיא יכול להאריך את התקופה, לבקשת המועמד, בעד 14 ימים נוספים. אם הוא לא הודיע שהצליח להקים ממשלה, הודיע שאינו מצליח או שהכנסת דחתה את הממשלה שהקים – המנדט חוזר לבית הנשיא.
3 צפייה בגלריה
ריבלין מעניק לנתניהו את המנדט להרכבת הממשלה
ריבלין מעניק לנתניהו את המנדט להרכבת הממשלה
ריבלין מעניק לנתניהו את המנדט להרכבת הממשלה
(צילום: EPA)
בשלב זה עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות, שעליו לבחור באחת מהן בתוך שלושה ימים: להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר שהסכים לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. או להודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת הממשלה.
אם הנשיא נתן את המנדט לח"כ אחר, יעמדו לרשות המועמד 28 ימים להרכבת הממשלה, ללא הארכות.
במצב שבו נשיא המדינה הודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה מועמד שיכול להרכיב ממשלה, או שהמועמד השני לא הצליח להרכיב ממשלה, המנדט עובר אל הכנסת.
במשך 21 ימים יכולים 61 חברי כנסת לבקש מהנשיא בכתב להטיל את התפקיד על חבר כנסת לבחירתם, בתנאי שהוא הסכים לכך. אם אכן הוגשה בקשה כזו, נשיא המדינה חייב להטיל את הרכבת הממשלה על אותו מועמד, שיעמדו לרשותו 14 ימים להרכבת הממשלה, ללא הארכות.
אם לא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שאותו מועמד לא הצליח להרכיב ממשלה – הכנסת תתפזר וישראל תצא למערכת בחירות חמישית.