חברתו של ג'ורג' פלויד, העצור השחור שנחנק למוות במיניאפוליס, התייצבה היום בפני המושבעים במשפט הרצח של השוטר הלבן דרק שובין. היא סיפרה למושבעים על ההיכרות שלה עם פלויד, ועל זוגיות שכללה התמכרות משותפת למשככי כאבים.
קורטני רוס בת ה-45 הגיעה לבית המשפט ביום הרביעי של משפט הרצח, שמעורר עניין גדול בארה"ב. שובין מואשם ברצח פלויד בגין האירוע שהתרחש ב-25 במאי אשתקד: שוטרים נשלחו אז לחנות בשם Cup Foods אחרי שפלויד ביקש לקנות שם סיגריות ונתן בתמורה שטר שנראה למוכר מזויף. אחד השוטרים היה אותו דרק שובין.
אף שלפי תיעוד מהזירה לא נראה שלשוטרים נשקפה סכנה כלשהי מצד פלויד הם איימו עליו בנשק, ושובין ריתק אותו לרצפה באמצעות הנחת הברך על צווארו למשך 9 דקות ו-29 שניות, ולא פסק גם כשזה צעק שהוא אינו מצליח לנשום וקרא שוב ושוב לעזרה, בין השאר לאמו המתה. הריתוק נמשך אף שפלויד היה אזוק, ולבסוף הוא איבד את ההכרה, ובהמשך נקבע מותו. התיעוד מהזירה במיניאפוליס שבמינסוטה עורר זעזוע ברחבי העולם, ובארה"ב ובמדינות נוספות פרצו הפגנות סוערות נגד גזענות ואלימות של שוטרים.
5 צפייה בגלריה
קורטני רוס חברתו של ג'ורג' פלויד מעידה ב משפט ה רצח ארה"ב
קורטני רוס חברתו של ג'ורג' פלויד מעידה ב משפט ה רצח ארה"ב
קורטני רוס בבית המשפט
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
קורטני רוס חברתו של ג'ורג' פלויד מעידה ב משפט ה רצח ארה"ב
קורטני רוס חברתו של ג'ורג' פלויד מעידה ב משפט ה רצח ארה"ב
(צילום: רויטרס)
התובעים זימנו את קורטני רוס לעדות כדי לפרט על ההתמכרות של פלויד לסמים, ולגרום למושבעים להזדהות איתו. שאלת השימוש של פלויד בסמים מלווה את הפרשה מראשיתה: צוות ההגנה של שובין טוען כי השוטר רק עשה את שהוכשר לעשות, וכי מותו של פלויד לא נגרם מהריתוק באמצעות הברך – אלא מהשימוש של פלויד בסמים, ממחלת לב שממנה סבל, מלחץ דם גבוה ומהאדרנלין שהציף את גופו. התביעה טוענת כי העובדה שפלויד השתמש במשככי כאבים ושפנטניל נמצא בדמו בנתיחה שלאחר המוות איננה רלוונטית.
לפי מומחי רפואה, כמות הפנטניל שנמצאה בדמו של פלויד אמנם עלולה להיות קטלנית, אך מי שמשתמש במשככי כאבים לעיתים קרובות יכול לעמוד בה. עדותה של רוס עשויה לעזור לתובעים לדחות על הסף את הטענה שהסמים הם שהרגו את פלויד. מדבריה של רוס בבית המשפט לא ברור אם פלויד היה תחת השפעה בזמן שנעצר על ידי המשטרה.
5 צפייה בגלריה
פלויד פורץ בבכי כשהשוטרים מנסים לעצור אותו
פלויד פורץ בבכי כשהשוטרים מנסים לעצור אותו
פלויד פורץ בבכי כשהשוטרים מנסים לעצור אותו
(צילום: AP)
רוס סיפרה שלה ולבן זוגה היו מרשמים למשככי כאבים, ובנוסף הם היו לוקחים מרשמים של אחרים או משתמשים בסמים. "היינו מכורים וניסינו להפסיק פעמים רבות", אמרה. במרץ 2020 רוס הסיעה את פלויד לחדר המיון בגלל שהוא סבל מכאבי בטן חמורים – בגלל מנת יתר. בחודשים לאחר מכן, בשל מגפת הקורונה, רוס ופלויד שהו זמן רב ביחד ופלויד היה נקי. רוס סיפרה שהיא מאמינה שהוא חזר להשתמש במשככי כאבים כשבועיים לפני מותו, מכיוון שהתנהגותו השתנתה: לעיתים הוא היה חסר מנוחה, ובפעמים אחרות לא היה מובן.
בעדותה סיפרה רוס שבעקבות ההתמכרות המשותפת שניהם סבלו מכאבים כרוניים: היא סבלה מכאבים בצוואר, ופלויד בגב. "התמכרות, בעיני, זה מאבק שנמשך כל החיים. זה לא משהו שבא והולך, זה משהו שאני אתמודד איתו לנצח". רוס אמרה שהיא מאמינה שפלויד קנה הירואין מידידה בשם שוואנדה היל, שצפויה להתייצב גם היא לעדות. היא ציינה שאחד האנשים שסיפקו לפלויד סמים היה מוריס הול – שהיה עם פלויד ברכב ביום שבו מת.
5 צפייה בגלריה
דרק צ'אובין בכלא
דרק צ'אובין בכלא
דרק שובין, השוטר שנאשם ברצח
(צילום: Hennepin County Sheriff's Office)
"זה אחד הסיפורים שאני הכי אוהבת לספר", אמרה רוס לחבר המושבעים, כשנשאלה על ידי התובע איך פגשה לראשונה את פלויד. השניים נפגשו באוגוסט 2017, במקלט לחסרי בית שבו פלויד עבד כמאבטח. רוס הגיעה לשם כדי לפגוש את האבא של הילד שלה. היא כעסה על האב, שלא שוחח איתה על יום ההולדת של בנם המשותף. אז פלויד ניגש אליה, והציע לה להתפלל איתו. "זה היה מתוק", אמרה רוס בבכי. "באותה תקופה איבדתי את האמונה באלוהים". באותו לילה השניים התנשקו, ולמעט הפסקות קצרות היו יחד עד מותו.
עדים נוספים שהתייצבו במשפט היו דרק סמית' וסת' ברבינדר, הפרמדיקים שהגיעו לזירה. השניים סיפרו שכאשר הגיעו לזירה שובין עדיין ריתק את פלויד. "הם עדיין היו עליו", אמר ברבינדר למושבעים. תחילה חשבו השניים שפלויד נאבק בשוטרים, אך במהרה הבינו שהתמונה שונה וביקשו מהשוטרים לזוז הצדה. סמית' בדק את פלויד, שכבר היה ללא דופק. "הוא לא זז. לא ראיתי את החזה שלו עולה ויורד. הנחתי שהוא מת", סיפר הפרמדיק בעדותו.