ממשלת יוון הודיעה היום שבכוונתה לשדרג את הצבא שלה באמצעות רכישת כלי נשק חדשים, הגדלת מספר החיילים ופיתוח התעשייה הביטחונית. הצעד היווני הוא תגובה למתיחות עם טורקיה בים התיכון, שמעוררת חשש מעימות בין שתי החברות בברית נאט"ו.
הסכסוך של טורקיה ויוון הוא על אזור במזרח הים התיכון, ששתי המדינות טוענות לזכויות על משאבי הגז והנפט בו. שתי המדינות שלחו ספינות מלחמה לאזור כדי להדגיש שאין בכוונתן לוותר על השטח.
7 צפייה בגלריה
יוון מטוס קרב ב תרגיל מפגן כוח מול טורקיה ב הים התיכון 24 אוגוסט 2020
יוון מטוס קרב ב תרגיל מפגן כוח מול טורקיה ב הים התיכון 24 אוגוסט 2020
מטוס קרב יווני בתרגיל בשמי הים התיכון
(צילום: AFP)
"ההנהגה הטורקית מפרסמת, כמעט על בסיס יומי, איומי מלחמה והצהרות פרובוקטיביות נגד יוון", אמר היום סטליוס פטסאס, דובר ממשלת יוון. "אנחנו מגיבים בכוננות פוליטית, דיפלומטית ומבצעית, ונחושים לעשות מה שצריך כדי להגן על הזכויות הריבוניות שלנו". פטסאס אמר שראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, יפרט על התוכנית לשדרג את הצבא היווני בנאום שנתי על מצב הכלכלה שיהיה ביום שבת.
ב-2018 סיימה יוון את תוכנית החילוץ הבינלאומית השלישית שלה. בשבוע שעבר גייסה יוון סכום של 2.5 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב, בשעה שהיא מנסה להגדיל את תקציב הביטחון שלה ואת הסיוע לעסקים שנפגעו במשבר הקורונה.
התקשורת היוונית דיווחה שהרכישות של צבא יוון עשויות לכלול מטוסי קרב צרפתיים מסוג "ראפאל" ולפחות פריגטה (ספינת מלחמה קטנה) צרפתית אחת. פטסאס אמר שמיצוטקיס ייפגש בחמישי עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בשולי פגישה בקורסיקה של המדינות הים תיכוניות שחברות באיחוד האירופי. דובר ממשלת יוון הוסיף ששיתוף הפעולה הביטחוני בין צרפת ליוון יעמוד על הפרק בפגישת שני המנהיגים.

7 צפייה בגלריה
יוון ספינות קרב ב תמרון צבאי מפגן כוח מול טורקיה ב הים התיכון 25 אוגוסט 2020
יוון ספינות קרב ב תמרון צבאי מפגן כוח מול טורקיה ב הים התיכון 25 אוגוסט 2020
מפגן כוח של ספינות יווניות בים התיכון
(צילום: AFP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לעג היום לכוחות הביטחון של יוון, ובמקביל קרא לאתונה לנהל דיאלוג עם אנקרה. ארדואן גם מתח ביקורת על האיחוד האירופי, שבסכסוך מתייצב לצד יוון (טורקיה לא חברה באיחוד). "אני מציע שמי שמתריס עם כוחות צבא רעועים, במקום לשבת איתנו מסביב לשולחן, יעקוב בזהירות אחרי המאמצים הדיפלומטים והמבצעים הצבאיים שלנו בארבע השנים האחרונות", אמר ארדואן אחרי פגישת קבינט.
ארדואן הוסיף כי "טורקיה תמשיך לנקוט מדיניות נחושה ואקטיבית במזרח הים התיכון". בשבת הזהיר נשיא טורקיה שאם יוון לא תנהל עם ארצו שיחות על הסכסוך הטריטוריאלי במזרח הים התיכון היא תישא בהשלכות. "הם הולכים להכיר את שפת הפוליטיקה והדיפלומטיה, או להכיר את השטח עם חוויות כואבות", הוא אמר.
7 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: AP)
באנקרה נפגש היום בכיר בנאט"ו עם שר ההגנה הטורקי, הולוסי אקאר, ועם בכירים בצבא טורקיה. הם שוחחו על הסכסוך בים התיכון, וכן על יוזמה של נאט"ו שנועדה למנוע עימות אפשרי בין שתי בעלות הברית. מלשכתו של אקאר נמסר שהוא אמר לגנרל סטיוארט פיץ', יו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו, שטורקיה תומכת ביוזמה, ומייחסת חשיבות ל"דיאלוג וליחסי שכנות טובה" בפתרון בעיות – אך עם זאת נחושה לשמור על הזכויות שלה במזרח הים התיכון.
שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס אמר היום שטורקיה היא המדינה היחידה באזור "שמאיימת על שכנותיה במלחמה כשהן רוצות לנצל את הזכויות החוקיות שלהן – בהפרה בוטה של אמנת האו"ם". הוא הוסיף שלטורקיה "יש בחירה ברורה: דיאלוג ללא איומים – או סנקציות".
7 צפייה בגלריה
שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקאר ב מטוס F16 ביקור בבסיס צבאי
שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקאר ב מטוס F16 ביקור בבסיס צבאי
שר ההגנה הטורקי אקאר במטוס F16, במהלך ביקור בבסיס
(צילום: AP)
מאמצע שנות השבעים היו יוון וטורקיה על סף מלחמה שלוש פעמים. אחד הסכסוכים היה סביב הזכות לחפש משאבים בים האגאי. הסכסוך הנוכחי החריף כשטורקיה שלחה ספינת סקר, בליווי ספינות מלחמה, כדי לחפש נפט וגז באזור בין קפריסין לאי היווני כרתים - ימים ספורים אחרי שיוון חתמה על הסכם ימי עם מצרים.
יוון, שטוענת שהאזור הוא חלק מהמדף היבשתי שלה, שלחה בתגובה ספינות מלחמה לאזור והורתה לצבא להיות בכוננות. מאז הרחיבה אנקרה את שטח הפעילות של ספינת הסקר במזרח הים התיכון.