שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן) הסביר הבוקר (יום ה') מדוע מפלגתו צידדה בתיקון חוק הקורונה שבמסגרתו הוגבלה יציאת אדם להפגנה עד קילומטר ממקום מגוריו. "מה ששכנע אותי לתמוך בחוק זה כשראיתי שיש 8,000 חולים ביום. אמרתי 'הבריאות מעל הכול'", ציין השר ניסנקורן בריאיון באולפן ynet.
ההחלטה שהובילה הלכה למעשה למניעת ההפגנות סמוך למעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים יצרה אווירה מתוחה בכחול לבן. לפני אישור החוק בכנסת הועברו ליו"ר המפלגה ולשר הביטחון בני גנץ מסרים סביב התסכול של חלק מחברי הכנסת של כחול לבן שמסרבים לתמוך בו.
גורמים שנכחו בישיבה העידו על מתיחות בין חברי הכנסת של כחול לבן, לאחר שכמה מהם הבהירו כי אין בכוונתם "לתמוך בחוק אנטי-דמוקרטי כמו חוק הקורונה שמגביל הפגנות ושנולד משיקולים פוליטיים". חברי הכנסת מיקי חיימוביץ' ורם שפע אף הצביעו במליאת הכנסת נגד החוק.
4 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
"מאמין בזכות היסוד של ההפגנה". השר ניסנקורן באולפן ynet
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות מחאה מחאות ב ירושלים בלפור
הפגנה הפגנות מחאה מחאות ב ירושלים בלפור
עימות בין שוטרים למפגינים ליד מעון ראש הממשלה
(צילום: AFP)
"אני מאמין בזכות היסוד של ההפגנה, זאת זכות יסוד מאוד חשובה, אבל כרגע הבריאות מעל הכול", טען הבוקר בכיר כחול לבן ניסנקורן. יש פה מצב חריג עם התפרצות מטורפת של נגיף. הזכות להפגנה מצטמצמת כרגע לטווח של קילומטר, אבל כתבנו בחוק שבכל שבוע נצטרך לאשר את זה מחדש. ברגע שיש הקלות בסגר, אנחנו מחזירים את זכות ההפגנה בדיוק כפי שהייתה ערב הסגר המלא".
- על איזה הקלות מדברים? "ברגע שהחינוך יתחיל לשוב, ברגע שהמשק הפרטי יתחיל לחזור לעבודה בצורה של הקלות רוחביות אנחנו מחזירים את ההפגנה לפי מה שהיה לפני הסגר המלא. נכון, הזכות הבסיסית הזאת שאני מאוד מאמין בה מצטמצמת, אבל בכל שבוע נבחן את זה מחדש. דאגתי שבחוק ייקבע שזה חוזר אוטומטית".
- אתה יכול להבטיח שכל המהלך הזה הוא לא ניסיון של ראש הממשלה להרחיק את ההפגנות מהמרחב הפרטי שלו? "אני לא יודע מה נימוקי נתניהו. נרתמנו לזה בגלל שכרגע אנחנו חייבים להוריד את התחלואה. הסכמנו כי אין ברירה, חייבים להוריד את התחלואה. 8,000 ביום זה כמו 40 אלף בצרפת או כמו 250 אלף בארצות הברית. זו החלטה קשה לי אישית לבוא ולהגיד 'אנחנו מגבילים את ההפגנות', אבל כן דאגתי שזה יהיה בחקיקה ולא בתקנות של שעת חירום. אני משוכנע שכחול לבן פעלה בתום לב, אני לא רוצה להגיד מה נימוקיו של ראש הממשלה.
"העיסוק בהפגנות היה אובססיבי, אמרתי את זה ואני אומר את זה גם פה. אם אתה שואל אותי אם ההחלטה נכונה או לא נכונה - כרגע הבריאות מעל הכול. אנחנו צריכים לקיים את הסגר הזה, אנחנו חייבים להוריד את התחלואה. היינו בהתפרצות ואנחנו עדיין בהתפרצות חסרת גבולות".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניה
בני גנץ בנימין נתניה
גנץ ונתניהו. "היו חילופי דברים קשים"
(צילום: גיל יוחנן, אלכס גמבורג)
בישיבת קבינט הקורונה שנערכה אמש התפתח עימות חריף שהידרדר אף לצעקות בין ראש הממשלה נתניהו לראש הממשלה החליפי גנץ. נתניהו דרש להדק את הסגר ואף להקטין עוד יותר את מרחק היציאה מהבית שנכון לעכשיו עומד על קילומטר. "היציאה מהסגר תהיה הפעם איטית ומדורגת ויכולה להימשך גם חצי שנה עד שנה", אמר נתניהו. "לא נחזור על היציאה המהירה מהגל הראשון".
בהתייחסו לעימות בין נתניהו לגנץ אמר השר ניסנקורן: "היו חילופי דברים קשים כי אנחנו באנו ואמרנו שקבענו מתווה וצריכים להתחיל לקיים אותו ואי אפשר כל יום לשנות את המתווה. ברור שיש משבר אמון מול האזרחים. במשבר האמון הזה צריך לעשות את הדברים הנכונים".
- חלק מהשרים שלכם הצביעו נגד ההחלטות. יש מתיחות בכחול לבן? "אני חושב שכשיש החלטות קרדינליות, שבאמת נוגעות להשקפת העולם המוסרית והערכית של כל אחד, מותר לאנשים גם להסתייג, אבל בסוף צריך לעשות את הדבר הנכון. אני זה שמוביל או אחד המובילים של ההגנה על הדמוקרטיה בכחול לבן, וכשיש החלטות שקצת מצמצמות זכויות יסוד ברור שזה קשה".
שר המשפטים התחייב כי מיד עם סיום הסגר הכללי, יוחזר מתווה "הרמזור" שמשמעותו ניסיון להוריד את התחלואה באמצעות התמקדות על חלק מהערים ובכללן ערים חרדיות. לדברי ניסנקורן, "ברגע שנעשה הקלות בסגר הכללי נחזור לשיטת 'הרמזור'. כל עיר 'אדומה' תיסגר בשביל לא לייצר התפרצות. זאת התוכנית שבה תומכת כחול לבן. אנחנו צריכים לדבר על סולידריות, כולם צריכים להתגייס, כל המגזרים. איפה שהסגר מתקיים - צריך לאכוף אותו".
4 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
היועמ"ש מנדלבליט. "לא מדבר איתו על משפט נתניהו"
(צילום: מוטי קמחי)
בהתייחס לביקורת שנשמעת על המערכת המשפטית אמר השר ניסנקורן כי "המערכת במדינת ישראל טובה מאוד. הפרקליטות, הייעוץ המשפטי לממשלה, עושים עבודה מצוינת. שזה שיש מה לתקן, תמיד יש מה לתקן. אני עכשיו עובד למשל בתיקון דברים במח"ש כדי שהשירות לאזרח יהיה כמו שצריך".
- מי מנווט את הביקורת המסיתה? "אני אומר לך שזו התנהלות לא אחראית של ראש הממשלה ושל גורמים נוספים בליכוד וההתנהגות הזאת פוגעת במערכת".
- אתה חושב שנתניהו יתייצב בדצמבר למשפטו? "כל אזרח צריך לעמוד בפני ערכאות משפטיות. יש שוויון מוחלט, מראש הממשלה ועד אחרון האזרחים. אנחנו לא נתמוך בשום פסקת התגברות בעניין שלו, אנחנו לא בעד חקיקות פרסונליות. בכל דבר צריך להיבחן מה טובת האזרחים".
- אתה נפגש עם היועמ"ש מנדלבליט. הוא לא אומר לך "נמאס לי, אני מתפטר"? "לא. הוא אומר 'אני נמצא בצומת שאני צריך לעשות את התפקיד שלי ואני אעשה את התפקיד שלי כמו שצריך, נאמנה לטובת הציבור".
- הוא צוטט כמי שאומר שעדיין יש אופציה של הוצאת ראש הממשלה לנבצרות. "אלה דברים שאני לא מדבר איתו עליהם. בנושאים האלה יש חומה. אני לא מדבר איתו בנושא של משפט נתניהו".