שגרירת ישראל בבריטניה ציפי חוטובלי אומרת כי הממשל של בוריס ג'ונסון ידידותי לישראל ומגלה הבנה לזכותה להגן על עצמה. בריאיון לאולפן ynet סיפרה היום (חמישי) חוטובלי על הקושי בהסברת הצד של ישראל בתקשורת הבריטית מול תמונות המלחמה שמגיעות לכל העולם.
"התקשורת הזרה ובייחוד הבריטית ידועה בביקורתיות שלה כלפי ישראל", אומרת חוטובלי, שמונתה לתפקידה לפני פחות משנה. "מה שקובע זה התמונות של הילדים המסכנים מעזה, ואתה צריך להזכיר שאתה מתמודד עם חמאס וזה בכלל לא קשור לשום פתרון פוליטי עם הפלסטינים, כי חמאס שולל את קיומה של ישראל בכל גבול ולא בעד שום פתרון חוץ ממחיקת ישראל מהמפה".
1 צפייה בגלריה
ציפי חוטובלי
ציפי חוטובלי
"מה שקובע זה התמונות של הילדים המסכנים מעזה". חוטובלי
(צילום: אבי מועלם)


חוטובלי מספרת על אווירה לא פשוטה ברחובות לונדון. "ביום שישי האחרון הייתה כאן הפגנה המונית ושיירות שעברו כמעט ליד הבית שלנו פה באחת השכונות היהודיות בעיר, הם קראו 'מוות ליהודים' ועוד קריאות שממש נתפסו כאן כעבירה פלילית, כפשע שנאה".

למה כל כך קשה למדינה דמוקרטית כמו ישראל להסביר למיליונים בעולם שזה לא נורמלי שטיל עף על עיר. "לנו זה נתפס כמשהו כל כך הגיוני ואנושי אבל ישראל נתפסת החזקה בזירה הזאת והפלסטינים עדיין נתפסים כצד החלש. אנחנו צריכים להסביר שזה בכלל לא עניין של חזק וחלש, זה עניין של המרחב הלגיטימי של מדינה להגן על עצמה כי היא מותקפת. יש כאן העברת מסר שמדינה שיש עליה מטח של 3,000 רקטות לא יכולה לשתוק, והיא לא יכולה לשים פלסטר על הבעיה הזאת, אלא היא חייבת לפעול בצורה משמעותית כדי לפגוע בתשתיות הטרור של חמאס, ויש כאן הבנה לזה".



חוטובלי, שהתראיינה בכמה כלי תקשורת בינלאומיים מרכזיים כמו בי.בי.סי וסקיי ניוז, טוענת כי הפעם יש גיבוי מדיני יחסית רחב למקבלי ההחלטות. "הייתי סגנית שר החוץ בצוק איתן, אני יודעת איך זה מרגיש שיש מבצע צבאי ואתה תחת לחצים בינלאומיים. הלחץ הבינלאומי הפעם מתחיל מאוד מאוחר, אחרי עשרה ימי לחימה. המרחב המדיני הזה שישראל השיגה לא נוצר יש מאין, הוא נוצר ממאמץ מתמשך שלנו, הנציגים הדיפלומטים. אני בקשר יומיומי, תדרוכים בפרלמנט הבריטי, מול משרד החוץ ומשרד רה"מ כאן".
-ויש הבנה לזה או שאת מדברת לקיר בכל פעם שאת נאלצת להיכנס למאבקים התודעתיים האלה ולהסביר ולהציב מולם מראה? "ממשלת ג'ונסון היא שמרנית וידידותית לישראל. ראינו בכל רחבי אירופה מפגני תמיכה בישראל, דגלים שהונפו בפרלמנטים מסוימים באירופה. יש הבנה בצמרת הבריטית שלישראל יש זכות מלאה להגנה עצמית אבל כמובן שיש את התפיסה המסורתית הבריטית שאומרת שצריך לנהוג על פי המשפט הבינלאומי. כשאנחנו נכנסים למתקפה בתוך אוכלוסייה אזרחית בגלל שחמאס משתמש באותה אוכלוסייה אזרחית כמגן אנושי אז אתה באופן טבעי נמצא במצב לא פשוט. הייתה כאן סערה מאוד גדולה סביב התקיפה של צה"ל של אותו מרכז תקשורת של אל ג'זירה, ואז צריך להזכיר שזה מקום שהוסב לפעילות טרור לכל דבר אך נראה מבחוץ כמרכז תקשורת".
"אני שומעת את האולפנים בישראל שמדברים על כישלון ההסברה, אין הסברה, יש הסברה. אז אני אומרת לך שאני מרגישה שיש באמת עשייה אינטנסיבית. שגרירות ישראל בלונדון עובדת במתכונת חירום מזה עשרה ימים. זה אומר שאין חופשות גם בחג ובשבת, היו כאן כוננים, יש כאן באמת הבנה שמדינת ישראל צריכה את האוויר המדיני הזה כדי להילחם ועובדים כאן מסביב לשעון".