קצת יותר מיממה לפני פקיעת המנדט להרכבת הממשלה בידי בנימין נתניהו, התכנסו בצהריים (יום ב') חברי הכנסת לישיבות השבועיות של הסיעות. ynet העביר את הצהרות ראשי המפלגות בשידור חי.
בשני הצדדים לוחצים כעת על יו"ר ימינה נפתלי בנט להכריע לאן מועדות פניו - אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הוא מוכן שבנט יכהן ראשון, ולמשך שנה, כראש ממשלה במסגרת רוטציה.
"אמרתי לבנט שכדי למנוע ממשלת שמאל אהיה מוכן להיענות לבקשתו להסדר רוטציה שבו הוא יכהן ראשון כראש ממשלה במשך שנה אחת", כתב נתניהו בפייסבוק אחרי שהתנגד לרעיון שיו"ר מפלגה עם שבעה מנדטים יעמוד בראשות הממשלה. "חברי ימינה ישולבו בממשלה ובכנסת בתפקידים חשובים. ואם חלילה לא נקים ממשלה, אם כי לדעתי לא נגיע לזה, נרוץ ברשימה משולבת לכנסת כשכל מפלגה שומרת על זהותה וכוחה היחסי", הודיע רה"מ.
בנט השיב לנתניהו בישיבת הסיעה ואמר כי מפלגתו ממשיכה לשמור על הקו העקבי מכולם. "יש הרבה ספינים מטבע הדברים, אנחנו מדברים עם כולם ומנסים לקרב בין הצדדים. כמו שאמרתי בתחילת הדרך - מטרת העל היא להקים ממשלה ולמנוע סיבוב נוסף של בחירות. העדיפות הראשונה שלי הייתה ונשארה ממשלת ימין. אני יודע שזה מאכזב הרבה אנשים, אבל אני איש ימין ואני לא מתכוון להשתנות.
"אנחנו מוכנים לשקול דברים שבעבר לא חשבנו שנגיע אליהם", ציין בנט אך הדגיש כי הוא לא זה שמונע את הממשלה של נתניהו. "המכשול להקמת ממשלת ימין היא לא ימינה. שמעתי את ההצעה של נתניהו ואני חייב לומר שהיא לא מובנת. לא ביקשתי מנתניהו את ראשות הממשלה, אלא ממשלה. ואת זה לצערי אין לו כי סמוטריץ' שרף את כל הגשרים לממשלת ימין. זו המציאות, זה לא עניין שיציעו לי עוד משהו".
2 צפייה בגלריה
בנט אחרי הודעת נתניהו: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
בנט אחרי הודעת נתניהו: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
בנט אחרי הודעת נתניהו: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
(צילום: יואב דודקביץ')
בנט הדגיש כי אין לו מחלוקת עם נתניהו על תפקידים או רוטציה, שלדבריו סוכמו כבר בשעה הראשונה של המשא ומתן ביניהם. מהרגע הראשון, במקום להתאמץ ולכוון את הלחץ על מי שלא מוכן, הוא הלך לברירת המחדל - לתקוף את ימינה. עכשיו הוא חזור, אין לו ממשלה והוא מנסה להפיל את זה על ימינה. אני רוצה לשמור על טון מכבד כלפי רה"מ, אבל חשוב לומר את הדברים כהווייתם. בבחירות האלה הוא הקים ממשלת לווין ועכשיו הוא לא מצליח להשתלט עליה. שיפנה את הסרטונים הנרגשים לסמוטריץ'".
בתוך כך, בהנחיית קצין הכנסת ניצב יוסף גריף הוחלט כי החל מהיום בנט ילווה באבטחה צמודה, וגם ביתו יאובטח באופן שוטף.

לפיד: אני צריך לקבל את המנדט

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד קרא למתנגדי נתניהו לפעול להקמת ממשלה חלופית האשים את נתניהו בניהול כושל. "זה התחיל עם הסאגה המטורפת של מינוי שר המשפטים. נאשם בפלילים מפר כל הסכם שהוא חתום עליו ומנסה למנות בגניבה שר. וזה המשיך הרבה יותר גרוע, עם המחדל הנורא בהר מירון. את האסון הזה היה אפשר למנוע עם כללי בטיחות בסיסיים. אם המדינה הייתה מתנהגת כמו מדינה. כמו שנתניהו השאיר את נתבג פתוח הוא השאיר את מירון פתוח. אלפים מתו בקורונה, 45 מתו במירון. כשהניהול נכשל אנשים מתים וישראל במקום מסוכן".
לפיד הוסיף כי "במקום לקחת אחריות - בורחים ממנה. במקום להקים ועדת בדיקה ממלכתית - כל אחד מפיל את האשמה. הגיע הזמן להקים ממשלה חדשה. רציתי להגיע לרגע הזה עם ממשלה מוכנה. אף אחד לא עשה יותר ויתורים מאיתנו כדי שזה יקרה. אף אחד לא עבד קשה יותר מאיתנו. התשתית מוכנה, אפשר להקים ממשלה ובעוד יממה יהיו מולנו שתי אפשרויות: ממשלת אחדות שטובה לישראל, או בחירות חמישיות".



בישיבת הסיעה של תקווה חדשה אמר היו"ר גדעון סער: "רבים טועם לחשוב שהתנגדותנו להשתתפות בממשלת נתניהו היא בשל טעמים אישיים, עניינים מהעבר, רגשות, חרמות, שיקולי אגו, וכדומה. אין לכך כל יסוד. ביסוד עומדת ראייתנו לטובת המדינה בהווה ובעתיד. רק בשבוע שעבר ראינו המחשה לדרך ניהול המדינה במינוי שר משפטים. שבועות ארוכים התנהלה ממשלה ללא איש בתפקיד, דבר חסר תקדים בפני עצמו. הממשלה נרתמה למינוי מנוגד לחוק תוך השתקת היועמ"ש. לאחר מכן חזינו בזיג זג שבסופו מונה גנץ לתפקיד. זה לא יכול להימשך ולשם כך נדרש שינוי.
"שמעתי את נתניהו לפני שעה קלה מדבר על 65 מנדטים. השומע יכול היה להסיק שהוא מונה את מצביעי תקווה חדשה בין תומכיו. אבל מצביעי תקווה חדשה הצביעו עבורינו על יסוד קו הפוך מכך, המחויב לשינוי ולא להמשך שלטון נתניהו. גם תזוזה של נתניהו לשנה לתפקיד ראש הממשלה החליפי אינה מה שמצביעי תקווה חדשה הצביעו עבורו.
"מצביעי תקווה חדשה הצביעו בעד שינוי. ולכן אנו, נציגיהם בכנסת, נמשיך לפעול כמיטב יכולתנו למצות את הסיכוי לשינוי למען ישראל ואזרחיה".
קודם לכן, בישיבת סיעת העבודה, התייחסה היו"רית מרב מיכאלי למו"מ על הקמת ממשלה על ידי גוש מתנגדי נתניהו: "לא הספקנו להציג דרישות משום שהמו"מ, איך להגיד, מקרטע. אנחנו לא נהיה מכשול להקמת ממשלת שינוי. היו לנו שתי פגישות מו"מ שהעברנו בהן את הדרישות הקונקרטיות, אבל כרגע זה עוד לא קורה. בואו נעשה שיקרה. אני לא נותנת קווים אדומים".

2 צפייה בגלריה
גדעון סער בישיבת הסיעה של תקווה חדשה
גדעון סער בישיבת הסיעה של תקווה חדשה
גדעון סער. "למצות את הסיכוי לשינוי"
(צילום: יואב דודקביץ')



יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, פתח את ישיבת הסיעה בתנחומים למשפחות ההרוגים במירון, ושלח איחולי החלמה לפצועי האסון ולפצועים מהפיגוע בצומת תפוח. "חייבים לשאול את עצמנו איך זה יכול לקרות אחרי כל מה שעברנו: פסטיבל ערד, אסון המכביה, אסון ורסאי, ומותה של סגן הילה בצלאלי ז"ל בהר הרצל", אמר ליברמן. "להערכתי אין מנוס וחייבים למנות ועדת חקירה ממלכתית, אחרת לא נקבל תשובות אמיתיות. כל ניסיון למנות ועדה אחרת זה ניסיון להימלט מאחריות ואנחנו לא נאפשר זאת".
ליברמן הוסיף כי הוא רוצה לשבח את הציבור החרדי ("ולא את הפוליטיקאים", הדגיש) על הדרישה לוועדת חקירה. "הם זכאים לקבל תשובות כמו כולנו", אמר. "לו היו מקבלים את מתווה משרד הבריאות, שדרש להקטין משמעותית את הנוכחות בגלל הקורונה האסון הזה היה נמנע. אין לי ספק שהנהגת ש"ס ויהדות התורה חייבת להסיק מסקנות ולהתפטר ולא לגלגל אחריות על מפקד מחוז במשטרה".
ליברמן התייחס למגעים בגוש מתנגדי נתניהו ואמר כי הפערים לא גדולים. "אם כל ראשי המפלגות מתיישבים בתשע בערב, עד תשע בבוקר אפשר לצאת עם ממשלת שינוי", אמר. "בואו נתכנס הערב ועד מחר נקים ממשלה", קרא ליברמן לשותפיו. "אם יש רצון טוב, נחישות ואמונה בצדקת הדרך - אפשר לצאת לממשלה אחרת עד מחר בערב. ממשלה שתביא שינוי אמיתי, ממשלה שתתפקד ותדע לקבל החלטות לטובת עם ישראל".