ליהיא לביא, סטודנטית ישראלית שמתגוררת בהולנד, הפגינה אתמול עם חבריה מחוץ לשגרירות ישראל לאות סולידריות עם מפגיני בלפור. "הצלחנו לגרום לישראלים מדהימים, מלח הארץ, להגיע מכל קצוות הולנד כדי לעמוד איתנו ולהגיד שאנחנו לא רוצים את השלטון המושחת הזה", סיפרה.
על הטענות הרבות שהושמעו נגד הישראלים בחו"ל שמפגינים על המשברים הפוליטיים בארץ, השיבה לביא כי "בדומה לראש הממשלה שלנו, יצאתי לרכוש השכלה. כולנו ישראלים, ושום דבר לא ישנה את זה כי בראש ובראשונה אנחנו אוהבים את המולדת. זו החובה המוסרית שלנו, ואנחנו רואים מכאן שהמולדת בצרה". עוד הוסיפה כי כשראתה את סבא שלה מפגין בירושלים מדי שבוע בגיל 76, היא הסיקה שכך תוכל לעזור למדינה בעת צרה.
1 צפייה בגלריה
הפגנה נתניהו חו"ל ליהיא לביא
הפגנה נתניהו חו"ל ליהיא לביא
ליהיא לביא בהפנגה בהולנד
גם מריאן מטיאש הפגינה מחוץ לשגרירות ישראל - אך בברלין, שם היא מתגוררת בשלוש השנים האחרונות עם משפחתה. "אני מפגינה מאז שהמחאה התחילה בישראל מאותה הסיבה שליהיא ציינה. כולנו ישראלים, חלק נמצאים כאן שבועיים וחלק 30 שנים, אחרי ששירתו במלחמות ישראל. גם לנו יש משפחה וחברים בארץ, ויום אחד כנראה שאחזור גם. יש לי ילד שהייתי רוצה לגדל כישראלי, אבל גם אם אשאר פה, הלב והזהות יישארו ישראליים. יש בנו יותר מהמיקום הגיאוגרפי שלנו".
- איך מתייחסות הרשויות בברלין להפגנות? "ברלין היא עיר מאוד בינלאומית, ותרבות המחאה פה היא עשירה ומדי סוף שבוע מתקיימות כאן מגוון מחאות", אמרה מריאן. "מולנו עומדים שוטרים גרמנים שרואים את השלטים שלנו, ואחד מהם, ממש לפני כמה ימים, אמר לי שהוא מבין אותנו ואף הציע שנפגין במקום יותר ציבורי כדי שיותר אנשים ייחשפו אלינו. בינתיים בחרנו להישאר מול השגרירות, זה המקום שמסמל את הבית ואת ישראל, והחלטנו שכאן נעביר את המסר שלנו".
לביא הוסיפה כי למרות שהיא וחבריה מתגוררים בחו"ל, הסיבות למחאה זהות לאלה שמגיעים לירושלים. "אנחנו נלחמים על כמה דברים, ביהם גם התנהלות השלטון", אמרה. "דמוקרטיה אמורה לשרת את העם, וגם חמישה חודשים מפרוץ המשבר, בקואליציה לא מצליחים להחליט על תקציב והאזרח לא קיבל מהם דבר מלבד מענק של 750 שקל. הממשלה כאן כדי לשרת, וכבר שנה שהם נכשלים".
היא התעקשה כי דווקא הקשיים בארץ הובילו אותה לרכוש השכלה בחו"ל. "אין מה לעשות, להיות ישראלי זה לא משהו שיכול להשתנות", אמרה. "המחאות והשינויים הכי גדולים בהיסטוריה התחילו עם עשרה אנשים ושלט. אנחנו תופסים תאוצה".
מריאן הצטרפה לדבריה ואמרה כי בברלין מתגוררים גם הרבה אמנים ואנשי תרבות ישראלים שלא הצליחו לשרוד בארץ, והדגישה כי הצבעה לליכוד בבחירות כלל לא מצביעה על אהבת הארץ. "זה נכון שהם לא יצאו לפני כן להפגין, אבל עכשיו המצב בארץ הוא קיצוני בגלל הקורונה", אמרה.