ג'ן סאקי, הדוברת של ג'ו ביידן, הודיעה היום (ד') שהנשיא הנכנס יחתום בשעותיו הראשונות כנשיא על 15 צווים נשיאותיים. כמה מהם כוללים ביטול של צעדים משמעותיים – ושנויים במחלוקת – של הנשיא היוצא דונלד טראמפ. לפחות שישה צווים קשורים להגירה וליחס למהגרים. ביידן הבטיח שבכהונתו מערכת ההגירה בארה"ב תהיה "אנושית והוגנת".

4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
רוצה למחוק את מורשת טראמפ. ביידן והנשיא היוצא
(צילום: ABACAPRESS, AFP)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב הכנות לטקס ה השבעה של ג'ו ביידן וושינגטון
ארה"ב הכנות לטקס ה השבעה של ג'ו ביידן וושינגטון
מתכוננים להשבעת ביידן בקפיטול
(צילום: gettyimages)
ביידן, שיושבע לנשיאות הערב בוושינגטון, מתכוון להחזיר את ארה"ב לארגון הבריאות הבינלאומי ולהסכם פריז. טראמפ הודיע בשנה שעברה שארה"ב פורשת מארגון הבריאות העולמי בעקבות מחלוקות שקשורות למגפת הקורונה, וטענותיו שהארגון מוטה לטובת סין.
מהסכם האקלים - שנועד לצמצם את פליטת גזי החממה הגורמת להתחממות כדור הארץ - פרש טראמפ ב-2017, שנתיים אחרי שברק אובמה חתם עליו. ארה"ב תחזור רשמית להסכם כחודש אחרי שביידן יחתום על הצו.

4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר חושף תוכנית סיוע למשבר ה קורונה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר חושף תוכנית סיוע למשבר ה קורונה
ג'ו ביידן: 15 צווים נשיאותיים כבר ביום הראשון
(צילום: AP )
הנשיא הדמוקרטי מתכוון לבטל את "צו המוסלמים" של טראמפ – שאוסר על כניסה לארה"ב של אזרחים משש מדינות מוסלמיות. על "צו המוסלמים", שלפי טראמפ נועד להגן על ארה"ב מפיגועים איסלאמיסטיים, התנהל מאבק משפטי ממושך. ב-2018 אישר בית המשפט העליון גרסה מרוככת של הצו. אחר הצהריים, עם עלות השחר בארה"ב, חגגה בטוויטר אילהאן עומאר, חברת הקונגרס המוסלמית ממוצא סומלי ואחת ממתנגדותיו החריפות של טראמפ, את עזיבתו של הנשיא היוצא. היא פרסמה ציוץ קצר: "אלחמדולילה" (השבח לאל).
כמו כן יחתום הנשיא הנכנס על צו שמורה להפסיק את בניית החומה בגבול מקסיקו - הבטחת בחירות מרכזית של טראמפ, שהתחייב למנוע כניסת מסתננים מהגבול הדרומי של ארה"ב. צו הגירה נוסף של ביידן קובע שיש להמשיך את תוכנית DACA של אובמה, המגינה על מאות אלפי מהגרים מגירוש. אותם מהגרים, שכונו Dreamers, נכנסו לארה"ב שלא כחוק כשהיו ילדים. טראמפ ניסה לבטל את התוכנית, אך בית המשפט העליון פסק נגדו.
צווים נוספים שעליהם יחתום ביידן קשורים למאבק בקורונה: הוא יחייב לעטות מסכה במבנים פדרליים, ויקים משרד חדש בבית הלבן למאבק במגפה. צו אחר נועד להיאבק באפליה בארה"ב – בין השאר במקומות העבודה – על בסיס זהות מגדרית ונטייה מינית.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בטקסס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בטקסס
טראמפ בוחן את הגבול בגבול מקסיקו, בשבוע שעבר
(צילום: AP)
15 הצווים הנשיאותיים שעליהם יחתום ביידן מראים עד כמה הוא רוצה למחוק את מורשתו של דונלד טראמפ, ומהר ככל הניתן. הדוברת סאקי אמרה שהצווים של הנשיא הנכנס נועדו לטפל במשברים השונים בארה"ב.
רק שני נשיאים אמריקנים חתמו על צווים נשיאותיים כבר ביומם הראשון בתפקיד. כל אחד מהם חתם על צו אחד בלבד. אחד הנשיאים היה טראמפ, שבשעות הראשונות לכהונתו חתם על צו שנועד להקל את הנטל של "אובמה-קר" (רפורמת הבריאות של קודמו בתפקיד ברק אובמה) על הרשויות.