3 צפייה בגלריה
ילדים מגן בתל אביב נשלחו לבידוד לאחר שנחשפו לאשת צוות חולה
ילדים מגן בתל אביב נשלחו לבידוד לאחר שנחשפו לאשת צוות חולה
גן בת"א. הילדים נשלחו לבידוד לאחר חשיפה לאשת צוות חולה
בימים האחרונים נשמעות קריאות רבות מצד הורים לחייב גננות ומורים להתחסן, בשל העובדה שהדבר עלול לסכן את ילדיהם ואותם. בבסיס דרישת ההורים עומדת הטענה ולפיה גנים וכיתות נאלצו להיכנס לבידוד בשל אנשי צוות חינוכי שמסרבים להתחסן - מה שפוגע גם בלימודים ובתלמידים, וכן בהורים שנאלצים להישאר בבית.
הסוגייה תגיע מחר (רביעי) לפתחו של בית המשפט - אז יכריע בית הדין האזורי לעבודה בבת ים אם ניתן לאסור על עובדים שלא התחסנו נגד קורונה להיכנס לבתי ספר ולכל מקום עבודה אחר.
מנתוני משרד החינוך המעודכנים עולה כי 22,006 תלמידים ו-2,887 אנשי הוראה, גננות ומורים שוהים כעת בבידוד. מחודש אוקטובר עד כה שהו בבידוד לפרקי זמן שונים כחצי מיליון תלמידים וצוותי הוראה.
3 צפייה בגלריה
אשכול גנים גן יד אליהו תל אביב
אשכול גנים גן יד אליהו תל אביב
יותר מ-120 ילדים נשלחו לבתיהם. אשכול גנים יד אליהו בתל אביב

רק בשבוע שעבר נכנסו תוך יממה אחת 2,633 תלמידים ו-369 עובדי הוראה לבידוד על רקע חשיפה לחולי קורונה מאומתים - ובמקביל יצאו מבידוד 3,438 תלמידים ו-637 עובדי הוראה.
שלשום פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי סייעת חינוכית משלבת של ילדים בחינוך המיוחד בבית ספר בכוכב יאיר-צור יגאל, שנאסר עליה להיכנס לבית הספר לאחר שלא התחסנה, הגישה בסוף השבוע בקשה דחופה למתן צו מניעה שיורה לבטל את השעייתה ולאפשר לה להיכנס לבית הספר. דחיפות הבקשה נומקה בכך שהסייעת הושעתה מעבודתה לפני יותר משבוע ללא אפשרות להתפרנס.
בעתירה שהגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב באמצעות עורכי הדין גלעד יצחק בר-טל, רעות לורנץ וחן טלמור, מבקשת הסייעת להוציא צו שיורה לראש המועצה יובל ארד לבטל את השעייתה ולקבוע שאינו יכול לחייב אותה לחשוף בפניו מידע רפואי.
זאת לאחר שראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל יובל ארד קבע כי עובדי חינוך שהם עובדי מועצה - סייעות גנים וסייעות אישיות שלא התחסנו - יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית אחת לשבוע. "ראש המועצה סבור שזכותו של כל אדם כלפי עצמו אינה שנויה במחלוקת, אך בד בבד חובתו של אדם, בוודאי כשמדובר בסייע חינוך, היא לא לפגוע במודע ולסכן אחרים ובהם ילדים שאינם רשאים להתחסן", נמסר מהמועצה.
בתגובה שהגיש לבית המשפט נכתב כי הבקשה שעומדת לדיון "חושפת באופן כואב את הטלטלה רבתי העוברת על החברה הישראלית בשנה האחרונה ומחדדת את הקושי הרב בחברה בין היחיד לכלל וחוסר הסולידריות המדאיג המתרחש מידי יום במקומות רבים ושונים". לדבריו, הסייעת נהגה בחוסר תום לב בסירובה להציג אישור לבדיקת קורונה שלילית, בשעה שהציגה לאורך כל החודשים האחרונים הצהרת בריאות יומית טרם כניסתה לבית הספר היסודי ובמיוחד לאור טענתה בעל פה כאילו התחסנה, בשעה שלא הייתה מוכנה להציג אישור לכך.
"לא קשה לדמיין את הנזק העצום לתלמידי החינוך המיוחד, שהם בעלי צרכים מיוחדים, לו חס וחלילה יתברר כי הסייעת חולה בקורונה והם יידרשו להיכנס לבידוד. הוצאתם ממסגרת קבועה ובידודם בביתם תגרום להם נזק עצום גם מהבחינה הרגשית והנפשית".
3 צפייה בגלריה
בי"ס גבריאלי הכרמל
בי"ס גבריאלי הכרמל
"הילדים משתגעים בבית". ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: מוטי קמחי)
בהנהגת ההורים הארצית נמנעים לפי שעה מהבעת עמדה רשמית בסוגייה, ולכן מאבק ההורים מתנהל באופן עצמאי ברחבי הארץ. כך למשל טל פריימן, תושבת תל אביב, סיפרה שהיא חוששת לשלוח את ילדיה לגן. אחד מהם נשאר בבית בימים שבהם עובדת סייעת שלא התחסנה.
"חלק מהצוות החינוכי בגן, סייעות וגננות מחליפות, מסרבות להתחסן", היא סיפרה. "רק בשבוע שעבר ארבעה אשכולות גנים נכנסו לבידוד בגלל גננות שלא התחסנו".
פריימן הוסיפה כי מכיוון שחלק מהצוות לא התחסן, נוצר מצב שבו כמחצית מילדי הגן נשארים בבית בחלק מימות השבוע משום שההורים חוששים שיידבקו. "המצב הזה פוגע בשגרת העבודה שלנו", היא טוענת. "אנחנו דורשים לחייב את הצוותים החינוכיים לפחות לבצע בדיקת קורונה כדי למנוע הדבקות. המצב הזה בלתי אפשרי".
סנדי, אם לילד בן 3 מתל אביב, סיפרה כי בנה נשלח לבידוד לאחר שנחשף לאחת מנשות הצוות החינוכי שחלתה בקורונה וסירבה להתחסן. לדבריה, גם בנה בן ה-5 נמצא כעת בבידוד.
"זה מצב בלתי נסבל אחרי כמעט שנה בבית. אין פורים, זה פשוט סיוט", אמרה. "זה אבסורד שהצוות החינוכי לא מתחסן, כי מדובר בילדים שלא יכולים להגן על עצמם ודווקא עליהם לא מגינים. מעבר למצב הנפשי והתסכול - המצב הזה פוגע לנו בפרנסה".
בהקשר זה יצוין כי אמא לילדים באחד הגנים בעיר התלוננה על כך שגננת אף התקשרה להורים כדי לשכנע אותם שלא להתחסן. לאחר מכן, התברר כי הגננת חיובית לקורונה וכל ילדי הגן נשלחו לבידוד. עוד טוענים הורים כי כבר לפני היציאה מהסגר הם ביקשו מהגננת להתחסן או לכל הפחות להיבדק לפני הגעתה לגן - אך היא הודיעה להם כי היא לא מתכוונת לעשות כן.
"לקראת סוף הסגר ראינו את הנולד והפצרנו בגננת ובמנהלת האשכול להתחסן", ציין עמית, אב לילדים בגן. הוא המשיך וסיפר כי "ביום רביעי שעבר נאמר לנו שהגננת לא מרגישה טוב ונשארת בבית. אני בעצמי שלחתי הודעה למנהלת האשכול שתדרוש בדיקת קורונה לפני שהגננת חוזרת. היא חזרה ביום חמישי לגן ללא בדיקת קורונה. באותו יום אחר הצהריים, בעקבות חשיפה לחולה מאומתת, היא נבדקה - וביום שישי נודע לה שהיא גם חולה".
בינתיים, עמית, המנהל 20 עובדים בעסק שבבעלותו, לא יכול לשוב לעבודה עד תום תקופת הבידוד. "הילדות משתגעות בבית", הוא אמר. "הן התחילו להתרגל שוב לגנים ופתאום בום. שלא לדבר על פורים".
עוד אמר עמית כי "גם ככה החזרה לגנים הייתה קשה בהתחלה, אחרי זמן כה רב בבית - ועכשיו הם שוב בבית. אני מצפה מאנשי חינוך לקחת אחריות. גם אם לא הכול בנהלים, יש להשתמש בשכל הישר. הם אמונים על בריאותם ובטיחותם של ילדינו. לא לכל דבר יש הנחיות. ההסתתרות הזו מאחורי ההנחיות מגוחכת ומכעיסה בו-זמנית".
לצד זאת, במשרד הבריאות מבהירים כי כמו כל מי שחלף שבוע מאז שקיבל את מנת החיסון השנייה - גם הורים מחוסנים לא מחויבים בבידוד, אפילו אם ילדיהם נדבקו בקורונה.
ועוד בתל אביב - באשכול גנים בשכונת יד אליהו, שמאכלס חמישה גנים ובהם כ-160 ילדים, בוטלו בארבעה גנים מסיבות הפורים ויותר מ-120 ילדים נשלחו לבתיהם לאחר שהתגלתה "מאומתת גבולית". הילדים אמנם לא נדרשו בינתיים לבידוד כי תוצאת בדיקת הקורונה לא הייתה חד-משמעית, אבל חגיגת פורים כבר לא תתקיים במועדה.
גם בבית הספר היסודי אלחריזי בעיר אובחן תלמיד כיתה ב' כחיובי לקורונה, ושלוש הכיתות משכבה זו נכנסו לבידוד. עם זאת, גם הורים רבים משכבות אחרות העדיפו להשאיר את ילדיהם בבית ודרשו לחזור ללמידה בזום - אבל המנהלת עדכנה כי תימשך הלמידה לבית הספר: "מבינה את החשש, אבל אם נקפיד על ההנחיות – נצליח".
אחז אגם וסיגל שפיץ טולדנו, יו"ר משותפים של ועד הגנים הארצי, מסרו: "חבל שאחרי שהסתדרות המורים השאירה את הילדים כבני ערובה, תוך שהיא מאיימת שככל וציבור הצוותים החינוכיים לא יקבלו עדיפות בחיסון ואפילו על חשבון קבוצות אחרות, היא תשבית את מוסדות החינוך - בסופו של דבר היא לא דואגת כי כלל הצוותים שבגינם היא ביקשה את החיסונים, אכן יתחסנו.
"אולי היה נכון שהסתדרות המורים תבדוק קודם מה עמדת צוותי החינוך בטרם היא מאיימת לעצור את המדינה, כי השבתת הכיתות הנמוכות והחינוך המיוחד עוצרת את המדינה). בכל מקרה, אנחנו התחסנו", אמרו בוועד הגנים.

יו"ר ארגון המורים: "מורה שלא יתחסן - יעבוד מהבית"

רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים סיפר באולפן ynet כי לפי סקר אינטרנטי שערך - והודה כי הוא אינו יודע עד כמה הוא מדויק - כ-75% מהמורים התחסנו, 15% רוצים להתחסן ו-10% מסרבים. הוא הודיע כי "מורה שלא התחסן יעבוד מהבית", ויצא נגד יוזמת פורום 15 "הערים העצמאיות" להשיב את תלמידי כיתות ז'-י' לבתי הספר ביום רביעי הקרוב, בניגוד להחלטת קבינט הקורונה.
"חוסר אחריות משווע", טען, "לא ייתכן שמצד אחד ראשי ערים שולחים פקחים לרשום דו"חות לכל מי שפותח חנות על דעת עצמו - ופה הוא דורש מהמורים לעבור על החוק. מדובר בחוק, בממשלה. אנחנו סומכים על משרד הבריאות, על הפרופסורים, על כל המומחים בתחום הבריאות שאומרים 'לא', ואז בא מישהו אחר ואומר 'כן, אני מצפצף'".

ההסתדרות ממליצה: בדיקה לעובדים כל 72 שעות

בתוך כך, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק ולפיה משרד הבריאות יורשה להעביר מידע על מי שלא התחסנו לרשויות המקומיות, למשרד החינוך, ולגורמים במשרד הרווחה. פרטי המתחסנים בשתי מנות - לא יועברו.
יו"ר הוועדה חיים כץ: "מקווה שבשלב הבא יגידו למי שלא התחסן- אל תבוא לעבודה. אם כך היה, היינו יוצאים מזה ולא היינו יפי נפש".
במקביל, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי קראו היום לכל המעסיקים והעובדים במשק "להתחסן מיד - כדי להחזיר את המשק לשגרת עבודה מלאה". שני הגופים גיבשו המלצות משותפות שיסדירו את אופן הפעולה התקין של המשק, בינתיים בהיעדר מסגרת חוקית או הסדר מחייב אחר בתחום החיסונים נגד נגיף הקורונה.
בהתייחס לעובדים שאינם מחוסנים, שמקבלים קהל באופן קבוע, וכן עובדים שבמסגרת תפקידם באים במגע באופן קבוע עם אוכלוסיות בסיכון ולא ניתן לשלבם בעבודתם הרגילה - ההמלצה של ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי היא לדרוש הצגת בדיקת קורונה שלילית מעודכנת מדי 72 שעות. במקומות עבודה עם מאפיינים מיוחדים שבהם סכנת ההדבקה עלולה לסכן חיים – ייבדקו העובדים בתכיפות גבוהה יותר.
אם לא תתאפשר הצגת בדיקה כזו, ממליצים יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי לפעול בהתאם למגבלות המעסיק ולצורכי העבודה, להעביר את העובד למקום מרוחק מעובדים אחרים ולקוחות, או לעבודה מהבית. לחלופין, מוצע לנייד את העובד לתפקיד אחר שניתן לבצעו במקום מרוחק מעובדים אחרים ומלקוחות.
ממשרד החינוך נמסר: "משרד החינוך מייחס חשיבות רבה לקבלת חיסונים, אך אינו יחייב את ציבור עובדי ההוראה להתחסן. ככל שתהיה חקיקה שתחול על כלל האוכלוסייה ללא הבדלים ובאופן שיווני, המשרד יתמוך בה".
עו"ד גלעד יצחק בר-טל, המייצג צוותי חינוך המתנגדים לחיסונים, מסר: "שוב אנו עדים לדה-לגיטימציה כלפי ציבור עובדי ההוראה. אמירות חסרות אחריות ובסיס מצד בכירים שונים מביאות לקריאה להחרים מורות ומורים שאינם מעוניינים לשתף את העולם כולו בשאלה אם התחסנו או אם לא.
"מורה בודד מול כיתה של 35 תלמידים לא חושף את התלמידים יותר מכל תלמיד אחר. ממילא ילדים אינם יכולים להתחסן, ועל כן, כל טענה כאילו המורה מסכן את התלמידים הינה חסרת בסיס, ופשוט לא נכונה. אנו קוראים להפסיק את הפייק-ניוז וההסתה נגד ציבור עובדי ההוראה, ציבור ערכי המחנך את דור העתיד של ישראל לערכים ובין היתר לפלורליזם".
נינה פוקס וגד ליאור השתתפו בהכנת הכתבה