"אוטובוס הקסמים" שמשמש כמארב נייד: בסיירת חרוב של חטיבת כפיר פיתחו בחודשים האחרונים פתרון לזריקות אבנים ובקבוקי תבערה על כלי רכב ישראליים בגוש עציון - אוטובוס אזרחי, ממנו מסתערים לוחמים על מיידי האבנים. בממוצע, כ-3-4 מקרים כאלה נרשמים מדי שבוע.
כך זה פועל: חוליה של ארבעה לוחמים נוסעת באוטובוס אזרחי שמושאל מהמועצה האזורית, המכונה על ידי צה"ל "אוטובוס הקסמים", בעיקר על כביש 60 שעובר ברובו באזורי יהודה ושומרון. כשאבנים מושלכות אל עבר האוטובוס הוא עוצר בצד הדרך, הלוחמים מסתערים לעבר המיידים וראש החוליה יורה כדורי ספוג למיידה האבנים המרכזי.
4 צפייה בגלריה
אוטובוס הקסמים
אוטובוס הקסמים
"מארב 'הפוך על הפוך'". אוטובוס הקסמים של יחידת חרוב
(צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
אוטובוס הקסמים
אוטובוס הקסמים
אוטובוס אזרחי שמושאל מהמועצה האזורית עציון
(צילום: יואב זיתון)
האוטובוס הופעל כמה פעמים בשבועות האחרונים, בעיקר בקטעים רגישים של ציר האורך הראשי בגדה בין חברון לבית לחם, בזירות בהן היו מקרים רבים של יידוי אבנים, בהן מחנות פליטים וכפרים כמו אל ערוב ובית אומר.
מאז שהתחילה לפעול החוליה עדיין לא נתפסו מיידי אבנים, אך בחטיבת כפיר בטוחים שמדובר בעניין של זמן עד שרבים מהם יילכדו. בחלק מהמקרים החוליה עצרה את האוטובוס בצד הדרך וביימה תקלה, כדי להפיל בפח את מיידי האבנים במטרה לגרום להם להתחיל לפעול.
סרן עמית רובין, מפקד פלוגת אשוח מסיירת חרוב, הסביר איך עובד המארב. "ניתחנו מקומות בהם הכי נכון לפעול בשיטה זו, על סמך היסטוריה גזרתית ומול פעולות יזומות אחרות שלנו. מדובר במארב 'הפוך על הפוך', כי הוא קורה בתנועה. אנחנו מפתיעים את האויב ממקום לא צפוי - מאוטובוסים עם חלונות כהים", סיפר. "לוחם החוד שבחוליה יושב על מדרגות דלת האוטובוס ומסתער החוצה בספרינט רק לאחר שמקבל הוראה לכך מהמפקד, וכוח כוננות שבתגבורת קופץ במקביל לסגור את האירוע. לפעמים משליכי האבנים רצים ובורחים לסמטאות הכפר, וגם לכך אנו ערוכים".
4 צפייה בגלריה
אוטובוס הקסמים
אוטובוס הקסמים
מקרים רבים של יידוי אבנים. מחנה הפליטים אל ערוב
(צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
אוטובוס הקסמים
אוטובוס הקסמים
"זה מבצע מורכב כי צריך לעבור מאפס ל-100 ומהר". אוטובוס הקסמים
(צילום: יואב זיתון)
עם זאת, לדרך פעולה זו יש גם נקודות תורפה בטיחותיות ומבצעיות. "זה מבצע מורכב כי צריך לעבור מאפס ל-100 ומהר. על ילדים למשל לא נירה את כדורי הספוג, אלא נרדוף אחריהם, אבל גם בעת מרדף - לא נחצה כביש", אמר מפקד סיירת חרוב, סגן אלוף גל ריץ' שיזם את המהלך. "עלתה אפשרות שנבצע את המארב גם מאוטובוס רגיל שבו באמת נוסעים אזרחים, אך לבסוף הוחלט שמדובר בסיכון ובנקודת תורפה גדולה מדי".