6 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
מרגיש נבגד. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
הסכמי השלום והנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין ותמיכתן השקטה של מרבית מדינות הליגה הערבית במהלך, גרמו לאבו מאזן לתור בשבועות האחרונים אחר בני ברית חדשים ואילצו אותו, בלי הרבה שמחה, לקרב לחיקו את חמאס.
זה החל במסיבת העיתונאים הווירטואלית בין בכיר פתח ג'יבריל רג'וב לסגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי, המשיך בוועידת כלל הפלגים הפלסטינים שבה עלו לדבר בזה אחר זה אבו מאזן, איסמעיל הנייה וזיאד נחאלה מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, והגיע לסבב פגישות פיזיות בין פתח לחמאס שהחל אתמול (ג') באיסטנבול.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
בתמיכה שקטה של מדינות הליגה הערבית. הסכמי השלום והנורמליזציה שאילצו את אבו מאזן לחזר אחר חמאס
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה וזיאד נחאלה בביירות
(צילום: AFP)
הפגישות בטורקיה מתקיימות בדרג גבוה. בפתח שלחו את בכירי הארגון ג'יבריל רג'וב ורווחי פתוח לשמש כנציגיהם ואילו חמאס שומר על חיסיון של שליחו לשיחות, ככל הנראה מטעמי ביטחון שדה. בשל כך אף אחד מהצדדים לא פרסם תמונות מהמפגש. אתמול הודיע חמאס כי מנהיג הארגון איסמעיל הנייה סיים את ביקורו בלבנון מבלי לציין מה היעד הבא שלו. לא מן הנמנע שהנייה הוא זה שעומד בראש משלחת חמאס לשיחות יחד עם סגנו סאלח אל-עארורי.
בעשור האחרון התקיימו מפגשים רבים בין הצדדים ונחתמו הסכמי פיוס חדשים ומחודשים עם הכרזות חגיגיות וטקסים, אולם בסופו של יום ההסכמות נשארו על הנייר בלבד ולא יושמו בפועל. בפתח ובחמאס טוענים כי הפעם ישנו רצון לייצר משהו אחר שלא היה בעבר.
למרות הרוח האופטימית, היום הראשון של הפגישות לא הסתיים עם הסכם פיוס, גם לא עם הצהרת עקרונות משותפת בין הצדדים, כך לפי מקורות שונים. בזמן שחמאס דורש לקיים בחירות בכל המוסדות - נשיאות, פרלמנט והמועצה הלאומית הפלסטינית, בפתח מתעקשים לעשות זאת בהדרגה ולקיים קודם כל בחירות לפרלמנט בלבד. מחלוקת נוספת בין הצדדים נוגעת לשיטת הבחירות לכשיתקיימו.
6 צפייה בגלריה
ג'יבריל רג'וב וסאלח אל-עארורי
ג'יבריל רג'וב וסאלח אל-עארורי
הגיע לטורקיה. בכיר פתח ג'יבריל רג'וב
(צילום: AFP)

6 צפייה בגלריה
בחירות ברשות הפלסטינית בשנת 2006
בחירות ברשות הפלסטינית בשנת 2006
הארגונים מתווכחים על שיטת הבחירות. ארכיון מהרשות הפלסטינית
(צילום: AFP)
בנוסף בחמאס רוצים להקים ממשלת אחדות לפני קיום הבחירות כדי שהיא תשמור על הטוהר והשקיפות שלהן ואילן בפתח מעדיפים להשאיר את הממשלה הנוכחית כמו שהיא ולהרכיב ממשלה חדשה רק אחרי הבחירות.
בחמאס חושדים עדיין בכוונותיו של אבו מאזן לאור כישלונות סבבי הפיוס האחרונים וחוששים שכל מה שהוא מנסה לעשות הוא לקבל מהם לגיטימציה מחודשת לשבת בכיסא הנשיא הפלסטיני מבלי להעניק לחמאס מאומה. בפתח מנגד חוששים שחמאס לא באמת ימסור לרשות הפלסטינית את השליטה על משרדי הממשלה בעזה כפי שקרה בפעם הקודמת, וכי במקרה של בחירות, חמאס יוכל לזייף את התוצאות בעזה לאור השליטה של אנשיו ושל הזרוע הצבאית שלו במוקדי הכוח ברצועה.
6 צפייה בגלריה
איסמאעיל הנייה וארדואן בטורקיה
איסמאעיל הנייה וארדואן בטורקיה
קיום הפגישות בטורקיה עורר את זעם המצרים. הנייה נועד ארדואן
לקיום השיחות הללו בין פתח לחמאס יש משמעות נוספת והיא קשורה להשפעה האזורית על הפלסטינים. אחרי תקופה ארוכה שבה הייתה למצרים הגמוניה כמעט מוחלטת על מאמצי הפיוס החליטו הפלסטינים לקיים את השיחות תחת חסות טורקית באיסטנבול בזמן שהיחסים בין טורקיה לבין מצרים נמצאים בשפל והמתיחות בשיא.
לפי פרסום בעיתון הלבנוני אל-אחבאר הבוקר, במצרים זועמים הן על חמאס והן על פתח על הבחירה הזאת ועל הרחקתה של קהיר מתהליך הפיוס. בנוסף לכך, ערב קיום השיחות בטורקיה, התקשר אבו מאזן לנשיא טורקיה ארדואן וביקש ממנו לסייע ככל הניתן להצלחתן ואף לשלוח משקיפים טורקיים שיפקחו על טוהר הבחירות לכשייערכו.
מהלך נוסף שעליו הכריזה רמאללה אתמול הוא החלטתה לסיים את תפקידה של הרשות הפלסטינית כנשיאה התורנית של הליגה הערבית במחאה על סירובה של הליגה לגנות את הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות שנחתם בשבוע שעבר.
ממבט-על ניתן להבחין במגמה שבה אבו מאזן, שנמצא בעמדת חולשה מדינית, החליט לחזק את היחסים שלו עם ציר האחים המוסלמים על חשבון יחסיו עם בני הברית הקלאסיים של הפלסטינים בשל תחושתו שהציר המתון החליט להפנות לו את גבו.