קבוצת מחוקקים בהובלת חברי קונגרס דמוקרטים בכירים מבקשת לקדם מחדש את "חוק השלום והסובלנות בחינוך הפלסטיני", שמטרתו להוציא את כל תכני הלימוד שמוגדרים אנטישמיים ומסיתים בספרי הלימוד שבהם משתמשות סוכנות האו"ם לטיפול בפליטים הפלסטינים (אונר"א) והרשות הפלסטינית. זאת על רקע הודעת ממשל ביידן על חידוש כספי הסיוע ההומניטרי לאונר״א ולפלסטינים.
הצעת החוק הוגשה בשלהי כהונת הקונגרס הקודם והוגשה בשנית לפני שבועיים. היא מבוססת על מחקרים מחמש השנים האחרונות של מכון המחקר IMPACT-se שהוצגו לאחרונה ליוזמי החקיקה ולחברי ועדת החוץ בקונגרס, על כל ספרי הלימוד החדשים שיצאו לאור החל מ-2016 שבהם משתמשות אונר"א והרשות. לטענת החוקרים, נמצאה הקצנה משמעותית ביחס לשנים קודמות. חלק מהממצאים גם נחשפו בעבר ב-ynet.
המחקרים מצאו שהושמטו במכוון מספרי הלימוד החדשים כמעט כל תהליכי השלום עם ישראל לאורך ההיסטוריה כמו מפת הדרכים, אנאפוליס, הסכם וואי ואפילו הסכם השלום עם ירדן. בנוסף הוכנסו דוגמאות קיצוניות חדשות שלא הופיעו בעבר, המעודדות אנטישמיות, ג'יהאד, אלימות, דמוניזציה והסתה נגד ישראל ויהודים - בכל הכיתות ובכל הנושאים, לרבות מתמטיקה ומדעים.
2 צפייה בגלריה
דוגמא מתכני הלימוד המקוריים של אונרא
דוגמא מתכני הלימוד המקוריים של אונרא
"פלסטין השלמה" במקום ישראל. דוגמה מחומרי הלימוד של אונר"א לפלסטינים
2 צפייה בגלריה
ישראל עוקרת עצים באדמות פלסטיניות. מתוך ספר הלימוד "השפה היפה שלנו" (2013) שמיועד לתלמידי כיתה ב'
ישראל עוקרת עצים באדמות פלסטיניות. מתוך ספר הלימוד "השפה היפה שלנו" (2013) שמיועד לתלמידי כיתה ב'
ישראל עוקרת עצים באדמות פלסטיניות. מתוך ספר הלימוד "השפה היפה שלנו" (2013) שמיועד לתלמידי כיתה ב'
בספרי הלימוד נמצאה אף הצגה של אמריקנים באור שלילי במיוחד, ככאלו שניצלו את פיגועי 11 בספטמבר לכפות את שלטונם וההגמוניה שלהם על העולם, תוך מתן דוגמאות ל"התנגדות" לארה״ב והנחיית תלמידים "להקים בית משפט פיקטיבי לדון את ארה״ב בגין פשעיה".
בכיר בממשל ביידן הודה בשבוע שעבר בראיון לסוכנות הידיעות JTA שבספרי הלימוד קיימות דוגמאות ״משמעותיות״ של אנטישמיות. אם החוק יתקבל, הקונגרס ייחשף לראשונה למידע באופן קבוע ויבחן את השימוש בכספי סיוע של משלמי מיסים אמריקניים.
החוק מחייב כל משכיר מדינה אמריקני ומשרדו להגיש דו"ח שנתי פומבי המנתח את התכנים בספרי הלימוד שבהם משתמשות אונר״א והרש"פ, שיקבע:
- אם כל התכנים המעודדים אלימות או חוסר סובלנות כלפי עמים אחרים או קבוצות אתניות הוסרו מתכנית הלימודים;
- אילו צעדים נקטו הרשות הפלסטינית ואונר"א כדי לתקן תכניות לימודים אלו בבתי הספר בכדי שיעמדו בסטנדרטים של שלום וסובלנות;
- אם נעשה שימוש בסיוע החוץ של ארה"ב, במישרין או בעקיפין, למימון ההפצה של תכני הסתה על ידי הרשות הפלסטינית ואונר"א;
- ואילו מאמצים דיפלומטיים נעשו מצד מחלקת המדינה בחמש השנים האחרונות לעידוד אחריותיות (accountability) בחינוך הפלסטיני.
חבר הקונגרס הדמוקרטי בראד שרמן, יוזם החקיקה וחבר ועדת החוץ, מסר כי "ארצות הברית סיפקה מיליוני דולרים כדי לתמוך בחינוך הילדים הפלסטינים עם מטרה ברורה - לצייד אותם בכלים לבניית חברה אזרחית דמוקרטית, חילונית ומתונה פוליטית ככוח מניע לשלום. לקונגרס נדרשים דוחות ממחלקת המדינה שיבטיחו שכספי משלמי המיסים האמריקניים מקדמים כבוד וסובלנות, ושחומרים חינוכיים שבתי ספר משתמשים בהם אינם מעודדים שנאה".
מנכ"ל מכון IMPACT-se מרכוס שף אמר: "הצעת החקיקה המחודשת שהוגשה תעביר מסר ברור כי הקונגרס האמריקאי לא יסבול את לימודי השנאה והאנטישמיות בבתי הספר של אונר״א והרשות הפלסטינית". לדברי סמנכ"ל מכון המחקר IMPACT-se, אריק אגסי, העובדה שחברי קונגרס דמוקרטים עומדים בחזית יוזמת החקיקה הזו מראה כמה הבעיה בתכני ספרי הלימוד חמורה.