נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר הערב (יום ה') להטיל סנקציות כלכליות והגבלות מסע על עובדים בבית הדין הפלילי הבינלאומי המעורבים ישירות בחקירת כוחות אמריקניים ואנשי מודיעין בגין פשעי מלחמה לכאורה באפגניסטן. החקירה נפתחה ללא הסכמה מצד ארה"ב.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
הסנקציות כוללות איסור כניסה לארה"ב והקפאת נכסים. טראמפ
(צילום: רויטרס)
גורם בכיר בממשל אמר היום כי חקירת בית הדין בהאג מפרה את הריבונות הלאומית של ארה"ב ומונעת על ידי ארגון עם "יושרה מפוקפקת". הוא טען גם שרוסיה עשויה לעודד האשמות נגד גורמים אמריקנים. הבכיר סירב למסור פרטים על השפעתה לכאורה של רוסיה על בית הדין.
הצו הביצועי שעליו חתם הנשיא מסמיך את מזכיר המדינה מייק פומפאו למנוע את כניסתם של עובדים אלה לארה"ב. בנוסף יכול פומפאו, בהתייעצות עם שר האוצר סטיבן מנוצ'ין, להקפיא נכסים של אותם עובדים בארה"ב. פומפאו אמר הערב כי ייתכן שהצו יורחב כך שיכלול גם את בני משפחתם של עובדי בית הדין.
3 צפייה בגלריה
כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
"בירוקרטיה בלתי נסבלת המאיימת על אמריקנים". כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
(צילום: AFP)
בהצהרה הרשמית של הבית הלבן נכתב כי "בית הדין הפלילי הבינלאומי הוקם בכדי להעמיד לדין פושעי מלחמה, אך בפועל מדובר בביורוקרטיה בינלאומית בלתי נסבלת וחסרת יעילות, המתמקדת ומאיימת על אמריקנים כמו גם על בעלות בריתנו ושותפינו".
עוד נכתב כי "למרות קריאות חוזרות ונשנות של ארה"ב ובעלות בריתנו לערוך רפורמה, בית הדין הפלילי הבינלאומי לא נקט כל צעד כזה בעצמו וממשיך בחקירות ממניעים פוליטיים נגדנו ונגד בעלות בריתנו, כולל ישראל".
טראמפ תקף שוב ושוב את בית הדין בהאג שהוקם כדי לחקור ולהעמיד לדין אנשים בגין פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות. לבית הדין בהאג יש סמכות שיפוט רק אם מדינה חברה אינה מסוגלת או אינה מוכנה לחוקר את הפשעים הללו בעצמה.
3 צפייה בגלריה
פאטו בנסודה
פאטו בנסודה
"התנהלות בלתי הולמת". פאטו בנסודה
(צילום: AP)
אפגניסטן עצמה חברה בבית הדין, אך קאבול טענה שכל פשע מלחמה שנעשה בשטחה צריך להיחקר באופן מקומי. ארה"ב מעולם לא הייתה חברה בבית הדין, שהוקם ב-2002. ממשל טראמפ הטיל מגבלות נסיעה וסנקציות אחרות נגד עובדי בית הדין לפני שנה.
התובעת הראשית פאטו בנסודה מעוניינת לחקור פשעים אפשריים שבוצעו בין השנים 2014-2003, כולל רצח המוני לכאורה של אזרחים על ידי טליבאן, וכן עינויים לכאורה של אסירים על ידי הרשויות האפגניות, ובמידה פחותה, על ידי כוחות אמריקניים וה-CIA.
"יש לנו סיבה להאמין שיש שחיתות והתנהלות בלתי הולמת ברמות הגבוהות ביותר במשרדה של התובעת הראשית, המעמידות בספק את היושרה בחקירה זו כלפי הכוחות האמריקניים. אנו מודאגים מכך שרוסיה עלולה לתמרן את בית הדין על ידי עידוד ההאשמות הללו כלפי ארה"ב", אמר הבכיר האמריקני.