איש קבע לשעבר בדרגה בכירה בצה"ל שהודה והורשע בהטרדות מיניות של חיילות ששירתו תחתיו ישלם קנס כספי בלבד, ללא מאסר וללא רישום פלילי. זאת לאחר שבית הדין הצבאי ביפו הקל לאחרונה באופן משמעותי בעונש שנגזר עליו.
2 צפייה בגלריה
בית דין צבאי יפו
בית דין צבאי יפו
קנס ומאסר על תנאי בלבד. בית הדין הצבאי ביפו
(צילום: נדב אבס)
איש הקבע, ששירת בתפקיד של קצין, חתם מול הפרקליטות הצבאית על עסקת טיעון שבמסגרתה הומרו עבירות המין שבהן הואשם תחילה לסעיפי התנהגות שאינה הולמת. במסגרת ההסדר הוא הודה כי התבטא באופן מיני ושאל שאלות אינטימיות שלוש פקודות שלו בעבר, ואף נגע בשתיים מהן תוך שהוא מעיר להן הערות על מבנה גופן, במקרים נפרדים.
במסגרת עסקת הטיעון, אישר בית הדין כי ניתן להסתפק בקנס בסך עשרת אלפים שקלים שאיש הקבע ישלם לשלוש חיילות יחדיו ובעונש של מאסר על תנאי, ללא מאסר בפועל, בלי עבודות שירות ואף ללא רישום פלילי. השופטים נימקו את החלטתם בחיסכון זמן שיפוט, במצבו הנפשי של המטריד ובמצבה של אשתו בעקבות הפרשה. כמו כן, בית הדין קיבל את בקשתו שלא לפרסם את פרטיו. עוד אמרו השופטים כי המטריד הביע חרטה, נטל אחריות על מעשיו ופרש מצה"ל לפי בקשתו לאחר שמעשיו התגלו – הגם שכבר היה בגיל מבוגר יחסית ובדרגה הגבוהה ביותר שאליה היה יכול להגיע בלאו הכי.
"הנאשם שירת שירות משמעותי ואיכותי בצה"ל במשך 30 שנה כאיש קבע בכיר, קיבל מכתבי המלצות מגורמים בכירים בצה"ל, היה באינטראקציות מקצועיות רבות עם יחידות בצה"ל ופרש לפני סוף תקופת חוזהו תוך ויתור על זכויות", טען עורך דינו אלון ארז, בדיון גזר הדין. "מצבו הנפשי בעקבות הפרשייה הוביל לטיפולים נפשיים ולנטילת תרופות נגד חרדות ודיכאון. אין שום סיכון להישנות מעשיו".
התביעה הצבאית הצטרפה לתמיכה באיש הקבע וטענה גם שחלק מהעבירות יחסית ישנות. השופטים הזכירו את מעשיו, שכללו בין היתר שאלות אישיות שהפנה לפקידה ששירתה תחתיו כאשר היו ברכבו, נגיעות ברגלה ואמירה כלפיה בנוסח "איזו רגל רזה יש לך". לאחר מכן הוא רכן לעבר פניה, והיא יצאה מהרכב.
2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: יואב זיתון)
במקרה אחר, הפציר איש הקבע בחיילת לצאת לביתה כמה פעמים ואף ניסע לשכנעה שיסיע אותה במכוניתו, חרף סירוביה ועל רקע נגיעה שלו במותנה: "הוא חסם את דרכה והתעקש שיסיע אותה לביתה מאוחר יותר".
עוד תואר כי בהזדמנות אחרת נגע ברגל של חיילת נוספת. באחד ממעשיו הסדרתיים תיארו השופטים כי חיילת ביקשה ממנו אישור שלא לשמור בשבת במסגרת תורנות משום שהיא שומרת שבת. איש הקבע אמר לה שינסה להתחשב בבקשתה ותהה בפניה מה היא תוכל לעשות עבורו בתמורה. כאשר הציעה לו כרטיסים למשחקי כדורגל, הוא השיב: "תחשבי פתוח. איך את עושה את חבר שלך מאושר?".
למרות הענישה המקלה והשבחים מקצינים בכירים שהציג בפני בית המשפט, הסתבר לשופטים כי הוא נושא שורה של עבירות משמעת משירותו: "קצינים היללו אותו על תפקודו המקצועי, מחויבותו, אחריותו ומסירותו". שלושת השופטים הודו כי "ענישה ללא עבודות צבאיות, יש בה הקלה משמעותית, שכן הנאשם שירת כאיש קבע בכיר, בעל תפקיד פיקודי ואחריות לשלומם של חיילים רבים. מעשיו מהווים כישלון פיקודי וערכי ויש בהם פגיעה בכבודן של נפגעות העבירה, בחירותן ופרטיותן".
עוד אמרו השופטים כי "בעיקר יש לראות את התנהלותו בחומרה, שהתמשכה כלפי אחת המתלוננות, והופסקה רק לאחר שהיא הציבה לו גבול ברור". בדעת המיעוט גרס אחד השופטים כי יש להטיל על איש הקבע שלושה חודשי עבודות שירות צבאיות משום שלא מדובר במעידה חד פעמית ויש להתחשב בצורך להרתיע אחרים מעבירות אלה. השופטים גם קבעו שיש להורידו בדרגה אחת.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הנגד הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בשלוש עבירות של התנהגות שאינה הולמת. עם פתיחת החקירה, הושעה הנגד מתפקידו ובהמשך סיים את שירותו בצה"ל. בית הדין הצבאי בדעת רוב הטיל על הנגד, במסגרת הסדר טיעון, עונש של מאסר על תנאי, הורדה בשתי דרגות ופיצוי כולל של 10,000 שקל לנפגעות העבירה. בית הדין ציין כי ניתן משקל לחלוף הזמן מאז שאירעו מרבית האירועים וללקיחת האחריות מצדו של הנגד. כמו כן, ניתן משקל ממשי לכך שנפגעות העבירה הביעו את הסכמתן להסדר הטיעון".