ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה הבוקר (יום ד') בריאיון לאולפן ynet כי מצב התחלואה אינו מאפשר ליישם את השלב השלישי ביציאה מהסגר. "מה שמשרד הבריאות דורש זה להיצמד לתוכנית", אמרה אלרעי פרייס.
לדבריה, "התוכנית מדברת על פתיחה לפי מדדי תחלואה ואנחנו כרגע לא במדדי תחלואה שמאפשרים עוד שלב של הקלות. התוכנית נבנתה עם הרבה מחשבה כדי לוודא שלא נגיע לגל שלישי וצריך להיצמד אליה".
5 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
"אם נחליט על פתיחה של דברים בלי להסתכל מה קורה במגפה, נאבד את זה". ד"ר אלרעי פרייס
( צילום: אבי חי )
ד"ר אלרעי פרייס הסבירה כי השלב השלישי בהקלות אמור להתחיל כאשר מקדם ההדבקה יירד ל-0.8. "יכול להיות שייקח קצת זמן להגיע לשלב השלישי, אבל אני לא חושבת שזה יעזור למדינת ישראל או לאזרחים או למשק אם נקדים את זה. יכול להיות שזה ייקח יותר משבוע. אני לא מדברת על תאריכים, אני מדברת על מדדי תחלואה. עם כמה שזה קשה", היא אמרה. "אם נחליט על פתיחה של דברים בתוכניות היציאה בלי להסתכל מה קורה במגפה, אנחנו פשוט נאבד את זה. זה אחד העקרונות החשובים. אבל אם אתם שואלים שבוע, שבועיים, שלושה, אני לא יכולה לתת הערכה".
היא הוסיפה כי ככל שמספר המאומתים היומי גבוה יותר כאשר יוצאים מהסגר, כך יידרשו שלבים רבים יותר ליציאה. "כל חנות שאתה פותח, כל סקטור במשק שנפתח, כל שכבת גיל שנפתחת במערכת החינוך זה עוד אנשים שבאים בקישוריות אחד עם השני שלא באו קודם. יכול להיות שזה סיכון יותר קטן או סיכון יותר גדול, אבל עדיין, עוד אנשים שבאים עכשיו במגע שלא באו קודם ועלולים להפיץ את המחלה", היא אמרה.
5 צפייה בגלריה
בתי הקפה במתחם התחנה סגורים
בתי הקפה במתחם התחנה סגורים
בתי קפה ומסעדות - "לא בשבועות הקרובים". מתחם התחנה בתל אביב סגור
"אם רק חנויות בערים ירוקות פתוחות, מה מונע מאנשים מערים כתומות שגם צריכים ללכת לחנויות לבוא לערים ירוקות ולקנות בהן? הדבר הזה כרגע, כשאנחנו בשלב של יציאה מסגר, רק יגרום לתנועה ממקום עם תחלואה גבוהה למקום עם תחלואה נמוכה", הוסיפה אלרעי פרייס. היא ציינה כי היא מאמינה שניתן ליישם את תוכנית הרמזור בישראל, כאשר נתוני התחלואה יירדו.
- מה לגבי המסעדות, בתי הקפה, האירועים? יש פתח לתקווה או שאת אומרת, לא בחודשים הקרובים? "לא הייתי אומרת לא בחודשים הקרובים, הייתי אומרת שזה לא בשבועות הקרובים, אבל חודשים זה קצת מוגזם. המסעדות ובתי הקפה נמצאים בשלב הרביעי. כן הייתי קוראת לציבור להישמע להנחיות. יש אנשים שעדיין מתקהלים, עדיין יש חתונות פיראטיות בכמויות גדולות. אם נפתח בצורה מסודרת ואנשים ישמרו גם על עצמם ולא יתקהלו, נצליח לקדם את התוכנית הזו".
5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בבני ברק
בדיקות קורונה בבני ברק
"מקווה שהתחלואה שם באמת נמוכה". מתחם בדיקות קורונה בבני ברק
(צילום: ניצן דרור )
על התחלואה במגזר הערבי אמרה אלרעי פרייס: "זה מאוד מדאיג. יש מקומות שכבר התחילו בפעולות גם של בדיקות וגם סגרים שמראים על ירידה בתחלואה ואנחנו מברכים על הדבר הזה. יש ראשי רשויות מאוד חזקים שנכנסים ולוקחים חלק. מביאים יחד עם פיקוד העורף בדיקות פנימה ומעודדים את האנשים להיבדק ואנחנו רואים תוצאות של התהליכים האלה, אז זה בהחלט מבורך".
- ולגבי החברה החרדית, ששם מקדם ההדבקה נמוך מהמגזר הכללי? סיבה לאופטימיות? "אני מקווה שהתחלואה שם באמת נמוכה, אבל אנחנו יודעים מסקרים שאנחנו עושים, במגזר החרדי כששואלים אם אתה מרגיש לא טוב או הילד מרגיש לא טוב, מה תעשה? 50% אומרים - נשאר בבית, נשמור על עצמנו בבידוד או נמשיך בשגרת חיינו. ולא נלך להיבדק. אז אני קוראת לכולם ללכת להיבדק. אנחנו יכולים להתחבא מהווירוס אבל בסוף הוא יתפוס אותנו ויפגע באנשים שבאוכלוסיית סיכון".
5 צפייה בגלריה
חיסוני השפעת
חיסוני השפעת
"החיסון לשפעת הגיע וצריך להתחסן". ארכיון
(צילום: גיל יוחנן )
- ההכנות לחורף, ממה שאנחנו מבינים כרגע אין תרחיש של חיסון שיגיע לישראל בחורף הקרוב. "אנחנו מדברים על חיסון לקורונה? כי זה הזמן לדבר על החיסון לשפעת שהגיע וצריך להתחסן. אבל החיסון לקורונה, כמו שאתם יודעים, נמצא בתהליכים של בדיקה ואישורים. זה כמובן כרגע לא נמצא כשהחורף כבר כאן. אבל חיסוני שפעת כן כאן. אנחנו מקבלים את החיסונים האלה בפעימות, רכשנו פי 2 יותר חיסונים".
ד"ר אלרעי פרייס התייחסה גם להתפטרותו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, ולטענות שכניסתה לתפקיד דחקה אותו החוצה לאחר שתחומים שהיו באחריותו עברו אליה. "אנחנו עובדים היטב ביחד", היא אמרה. "יכולים להיות בין אנשים חילוקי דעות מקצועיים, אבל דם רע? ממש לא. מאוד מעריכה את פרופ' גרוטו".
היא המשיכה: "אני לא חושב שביני לבין פרופ' גרוטו יש חיכוכים. הוא כתב מכתב מאוד ברור וכן שמדבר על זה שזאת שנה מאוד קשה. ואני חייבת להגיד שבשלושה חודשים שאני נמצאת בתפקיד אני מבינה אותו. אנחנו בסוף באותו משרד".
5 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
"דם רע? ממש לא". פרופ' גרוטו
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 663 בני אדם אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה מתוך יותר מ-40 אלף תוצאות בדיקות שהתקבלו. שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 1.6%. עם זאת, ללא בדיקות הסקר שנערכות בבתי אבות ובמערכת החינוך, שיעור החיוביים עומד על 2.6%.
קבינט הקורונה יתכנס היום או מחר כדי לדון בשלב השלישי של מתווה היציאה מהסגר, שכולל את פתיחת הקניונים, מרכזי הקניות הפתוחים והחזרה ללימודים בכיתות ה'-ו' וכן י"א-י"ב. שלב זה יידחה כנראה בגלל נתוני התחלואה. בינתיים מתלבטים מקבלי ההחלטות בנוגע לאפשרות של סגר לילי, וראש הממשלה בנימין נתניהו העלה את הנושא בשיחת זום שקיים עם מנהיגים.
במטה לביטחון לאומי (המל"ל) בוחנים גם כן שורת הצעות במטרה להכין תוכנית למקרה של זינוק בתחלואה, ודיון בנושא יתקיים היום בהשתתפות נציגי משרדי הבריאות, ביטחון הפנים, הביטחון והמשפטים. עוצר לילי, יש לציין, הוא לא האפשרות המועדפת - ובמשרד הבריאות ממילא לא מעוניינים ביישומו, אלא אם כן יתחיל מדי ערב ב-19:00 או 20:00 ולא בשעות מאוחרות יותר.