הממשלה צפויה לדון היום בישיבתה השבועית ביום ראשון במינויו של חבר הכנסת לשעבר אדמסו אללי (58) לתפקיד שגריר ישראל באתיופיה ובצ'אד במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים. אללי היה חבר כנסת לתקופה קצרה בליכוד ובבחירות האחרונות ערק לכחול לבן, ואף היה אחד מרכזי מטה המפלגה ליוצאי אתיופיה במקומו של גדי יברקן שערק לליכוד.
מי שמביא את מינויו לממשלה, שאושר גם ע"י ועדת המינויים של נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, הוא שר החוץ גבי אשכנזי, בהמלצת שרת הקליטה פנינה תמנו שטה. זהו המינוי הדיפלומטי הראשון שמביא אשכנזי לתפקיד שגריר במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים שעומדים לרשותו.
2 צפייה בגלריה
אללי אדמסו
אללי אדמסו
אדמסו אללי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אללי עלה לארץ בשנת 1983, ובעבר עמד בראש מפלגה שלא עברה את אחוז החסימה ושימש כיועץ לראש הממשלה נתניהו. הוא ימונה לתפקיד השגריר באתיופיה בתקופה רגישה מאוד - בשעה שבמדינה מתחוללת מלחמה שעלולה לסכן את המבנה הפדרלי של אתיופיה.
השרה פנינה תמנו שטה מסרה כי "אני מברכת את שר החוץ אשכנזי על מינויו של אללי אדמסו לשגריר ישראל באתיופיה ומאחלת לאדמסו הצלחה רבה כשגריר. אדמסו הוא פורץ דרך שהיה חבר כנסת, יועץ ראש הממשלה ומילא שורת תפקידים שתרמו לחברה הישראלית המלמדים על אישיותו המיוחדת ועל הדרך הארוכה שעשה בחיים. הצלחתו הצלחתנו, ואין לי ספק שיהיה שגריר טוב לדיפלומטיה הישראלית ולקשר המיוחד בין ישראל לאתיופיה"
מינוי פוליטי נוסף ששר החוץ אשכנזי מתכנן להביא בקרוב לאישור הממשלה הוא מינויו של חבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת העבודה חיליק בר לתפקיד שגריר ישראל בקנדה. בר (45) נבחר בשנת 2010 למזכ"ל מפלגת העבודה והיה הצעיר ביותר ששימש כמזכ"ל המפלגה בתולדות מפלגת העבודה, והראשון שנבחר למזכ"ל ולא היה באותה עת חבר הכנסת. לקראת הבחירות ב-2013 שוריין לו, כמקובל במפלגתו, המקום השביעי ברשימה לכנסת, מתוקף תפקידו כמזכ"ל המפלגה.
2 צפייה בגלריה
בדרך לקנדה? חיליק בר
בדרך לקנדה? חיליק בר
בדרך לקנדה? חיליק בר
(צילום: גיל יוחנן)
במסגרת פעילותו בכנסת ה-20, בר הוביל את העלאת פתרון שתי המדינות לסדר היום הציבורי בהמשך לכך שהקים את השדולה לפתרון הסכסוך היהודי-ערבי ב-2013. הוא היה פעיל מאוד בתחום יחסי החוץ וייצג את הכנסת במשלחות רבות. בין השאר שימש גם כיו"ר שדולת ישראל סין בכנסת ואף הוזמן על ידי הסינים לשיחות בבייג'ינג מול משלחת פלסטינית.
בר, שנחשב מקורב מאוד ליו"ר מפלגת העבודה השר עמיר פרץ, סיים את תפקידו כמזכ"ל המפלגה בראשית 2017. בינואר 2019, טרם הבחירות לכנסת ה-21 הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים, אך לקראת הבחירות לכנסת ה-22 שוריין מחדש במקום ה-11 ברשימה ולא נבחר.
מאז שנכנס לתפקיד, נמנע שר החוץ אשכנזי להביא מינויים של שגרירים במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים, למרות שעל פי ההסכם הקואליציוני כחול לבן יכולה למנות כמה שגרירים. אשכנזי התמקד בעשרות מינויים של שגרירים מקרב הסגל הדיפלומטי של משרד החוץ. עם זאת, מינויו של חיליק בר נמצא בהליכים מתקדמים.