כתב האישום המתוקן שהוגש אמש (א') נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 4000 מגולל רשימה ארוכה של 315 אירועים קונקרטיים שלטענת הפרקליטות כוללים דרישות מאתר "וואלה" להיטיב את הסיקור של ראש נתניהו ובני משפחתו. "מבין כ-230 דרישות, קיימות אינדיקציות למעורבותו של ראש הממשלה בכ-150 דרישות עבורו ועבור בני משפחתו".
בנספח שצורף לכתב האישום, מציינת הפרקליטות כי "בתקופות הרלוונטיות לאישום הראשון התקיימה בין הנאשם נתניהו לבין הנאשמים שאול אלוביץ' ואיריס אלוביץ' מערכת יחסים של 'תן וקח'. מערכת יחסים זו כללה דרישות לסיקור תקשורתי מסוגים שונים, היענות לדרישות אלו ואירועים של 'צנזורה עצמית'".
5 צפייה בגלריה
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
(צילום: AFP)
חלק מהבקשות שפורטו בכתב האישום המתוקן נגעו לפרסומים נגד יריביו של נתניהו. כך למשל מצוינות דרישות בעניין העלאת פרסומים בנוגע לתמיכת ח"כ נפתלי בנט בציפי לבני ושלי יחימוביץ' - דרישה שהועברה לאלוביץ' באמצעות איש העסקים זאב רובינשטיין שהתיק נגדו בפרשה נסגר.
לפי כתב האישום המתוקן, נתניהו היה מעורב גם בדרישה להעלות כתבה על עבודתה של גילת, רעייתו של נפתלי בנט, במסעדה כשרה. ידיעה נוספת שלא הועלתה בסוף, הייתה אמורה לעסוק בהשתתפות אביו של נפתלי בנט בהפגנות נגד יצחק רבין. לטענת הפרקליטות, נתניהו היה מעורב בדרישה שהועברה באמצעות רובינשטיין לאלוביץ' וטופלה במעורבותו. הידיעה, כך נאמר, נגנזה לבקשתו של רובינשטיין.
5 צפייה בגלריה
עיקרי האישום תיק 4000
עיקרי האישום תיק 4000
עיקרי האישום תיק 4000
(צילום: אוהד צויגנברג, אוראל כהן)
בנוסף הועלתה דרישה לפרסום השתתפות בנו של ח"כ יאיר לפיד בישיבת קבינט הדיור. הדרישה, כך נטען, הועברה באמצעות איש העסקים רובינשטיין למנכ"ל "וואלה" דאז אילן ישועה וטופלה במעורבותו בהתאם להנחיה הכללית שקיבל מהנאשם אלוביץ'. הדרישה נענתה.
גם שמו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין עלה בשיחות להטיית הסיקור. לפי כתב האישום המתוקן, הועלתה דרישה לפרסם דברי ביקורת שאמר בעבר הנשיא ריבלין על בית המשפט העליון. הנאשם נתניהו, כך צוין, היה מעורב בדרישה שהועברה באמצעות דוברו דאז ניר חפץ למנכ"ל "וואלה" ישועה.

להוכיח את סעיפי השוחד

כתב האישום המקורי בתיק 4000, שהוגש בינואר 2020, כלל שורה של ביטויים שהתייחסו לבקשות של נתניהו ורעייתו או לנתניהו ומשפחתו מהזוג אלוביץ'. סנגורי הנאשמים דרשו מהפרקליטות לתקן את כתב האישום, כך שהסעיפים יפרטו מי בדיוק דרש וקיבל את ההטבות - ה"מתת" - ומי נענה לדרישה ועבור מה התמורה כדי להוכיח את סעיפי השוחד.
שלושת שופטי ההרכב - רבקה פרידמן-פלדמן, עודד שחם ומשה בר-עם, קיבלו את הבקשה והורו לפרקליטות להפריד בין נתניהו ומשפחתו והזוג אלוביץ', ולפרט את האירועים. השופטים מתחו ביקורת על כך שכתב האישום המקורי כולל תיאורים של מקרים לדרישות נתניהו להתערבות בפרסומים, וכתבו כי "אין מקום לדוגמאוות" וכי על המאשימה לפרט את הדרישות מאלוביץ'.
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
(צילום: מוטי קמחי)
לפי כתב האישום המתוקן, בינואר 2016 דרש נתניהו לפרסם סקר מנדטים שלפיו הליכוד שומר על כוחו, משה כחלון מתרסק ולפיד מתחזק. אך אלוביץ' סירב לדרישה כדי לא להרגיז את כחלון שכיהן באותה התקופה כשר האוצר.
נתניהו, כך נטען, היה מעורב בכמה דרישות לפרסום כתבות שעוסקות בעיתונאי רביב דרוקר. כך למשל, הועלתה דרישה לפרסם כתבה של העיתונאי אראל סג"ל על אודות דרוקר. הנאשם נתניהו, נאמר בכתב האישום המתוקן, היה מעורב בדרישה שהועברה אז באמצעות רן ברץ לישועה. עוד נאמר כי הדרישה טופלה במעורבות ישועה בהתאם להנחיה הכללית שקיבל מבני הזוג אלוביץ' וכי הדרישה נענתה.
כמו כן הועלתה דרישה לפרסם סקר שלפיו מרבית הציבור מאמין לנאשם נתניהו ולא לעיתונאי דרוקר. הסקר, כך צוין, פורסם במעורבות בני הזוג אלוביץ'. בנוסף הועלתה דרישה לפרסם פרטים על אודות קשר בין סטודנטית שפעלה לחשיפת הוצאות מעון ראש הממשלה לדרוקר. הדרישה הזאת הועברה באמצעות רובינשטיין לישועה.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט. שורת פרסומים נגדו
(צילום: מוטי קמחי)
דרישות אחרות נגעו לפרסומים על עבודתו של נתניהו כראש ממשלה. הן כללו בקשות להבליט פרסומים חיוביים ולהסתיר כתבות ביקורתיות. הדרישות כללו פרסום נאום של נתניהו במעמד חתימה על הסכמי גג בבאר שבע ופרסום מאמר על הטיפול המוצלח של נתניהו במשבר עבודות הרכבת. כמו כן הועלתה דרישה לפרסם כתבה על כך שהנאשם נתניהו הנחה את השר דאז גלעד ארדן לפעול לאכיפה נגד בנייה לא חוקית במגזר הערבי.
בפברואר 2016 הועברה דרישה להסרת כתבה הנוגעת לביקורת שהושמעה בגרמניה ולפיה הנאשם נתניהו עיוות את דברי הקנצלרית אנגלה מרקל. הכתבה דורדרה עד להסרתה המלאה במעורבות בני הזוג אלוביץ', אך כתב האישום לא מפרט את מעורבותו של נתניהו.
במאי 2016 נתניהו היה מעורב דרישה לפרסום כתבה על הכללתו של ברשימת עשרת הגברים הנערצים בארה"ב, ולאחר שהדרישה לא נענתה - חודשיים לאחר מכן הועברה דרישה נוספת מדובר המשפחה ניר חפץ לשאול אלוביץ' - והפעם נענתה.
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ. חלק מהדרישות הועברו דרכו
(צילום: מוטי קמחי )
ב-22 בינואר 2013, יום הבחירות לכנסת ה-19, הועלו דרישות לפרסם תמונות של הנאשם נתניהו מביקור בכותל, לפרסם תמונות שלו ושל רעייתו בקלפי, להוריד תמונה של נפתלי בנט ורעייתו ולהוריד סרטון של ריבלין בקלפי. גם במקרה זה, צוין בכתב האישום המתוקן, נתניהו היה מעורב בדרישות שהועברו באמצעות איש העסקים רובינשטיין למנכ"ל דאז ישועה. הדרישה טופלה במעורבות אלוביץ'.
שורת דרישות של נתניהו ומשפחתו עסקו בפרסומים על הוצאות מעון ראש הממשלה: בין היתר הועלתה דרישה להסיר כתבה על כך ששרה נתניהו לקחה את דמי הפיקדון על מחזור הבקבוקים במעון ראש הממשלה, להסיר את הפרסום על עלות גבוהה על המלון שבו התאכסן הנאשם נתניהו בביקורו בוורשה ב-2013 ועל עלות המיטה במטוס שמשמשת את בני הזוג בסך כחצי מיליון שקל.
מטעמו של ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "התפוצץ הבלון של תיק 4000. הפרקליטות בקושי הצליחה למצוא 10 פניות תקשורתיות של ראש הממשלה ל'וואלה' ב-4 שנים, ממוצע של פנייה אחת בחצי שנה, בשעה שבתקופה זו נכתבו על ראש הממשלה ב'וואלה' כ-10,000 כתבות.
"זה חלקיק מזערי ממספר הפניות של פוליטיקאים אחרים למו"לים, עורכים וכתבים. כל שאר הפניות התקשורתיות שהפרקליטות מציינת הן פניות שגרתיות מטעם הדוברות, כגון דברור נאומו של ראש הממשלה בקונגרס נגד הגרעין האיראני או דברור ביקוריו המדיניים ביפן.
"באופן אבסורדי הפרקליטות מגדירה פעולות דוברות שגרתיות אלה כפעולות פליליות. נחשף הבלוף והתברר שלא היו פניות חריגות מצד ראש הממשלה ולא הייתה היענות חריגה מטעם 'וואלה'. מעניין לראות כמה פעמים פנו היועמ"ש והפרקליטות לכתבי משפט מסוימים, עורכים ומו"לים ב-4 השנים האחרונות.
"ושיא האבסורד - בשום מקום בעולם לא הוגש כתב אישום נגד איש ציבור בגלל סיקור תקשורתי. זה מה שקורה כשמנסים בכל דרך לתפור תיק לראש ממשלה חזק מהימין".