ארה"ב הטילה סנקציות על פאטו בנסודה, התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. ההחלטה היא תגובה לחקירה שמובילה המשפטנית מגמביה בחשד לביצוע פשעי מלחמה של חיילים אמריקנים באפגניסטן.
מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר שבנוסף לבנסודה גם אחד העוזרים הבכירים שלה, פקיסו מוצ'וצ'וקו, נענש בסנקציות. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר בחודש יוני להטיל סנקציות על אנשי בית הדין, סנקציות שכוללות הקפאת נכסים בארה"ב ואיסורי נסיעות.
2 צפייה בגלריה
תמונתה של השופטת פאטו בנסודה
תמונתה של השופטת פאטו בנסודה
התובעת פאטו בנסודה
(צילום: EPA)
ב-2019 פומפאו הורה לבטל את הוויזות של אנשי בית הדין שמעוניינים לחקור טענות לפשעי מלחמה של כוחות אמריקניים באפגניסטן ובמדינות אחרות. הוא גם אמר שארה"ב עשויה לבטל ויזות למי שיפתחו בחקירה נגד ישראל.
"היום אנחנו עושים את הצעד הבא, בגלל שלצערנו בית הדין הפלילי הבינלאומי ממשיך לפעול נגד אמריקנים", אמר פומפאו לכתבים. מזכיר המדינה הוסיף שאישים או ישויות שימשיכו לסייע לבנסודה ולמוצ'וצ'וקו עלולים להיענש בסנקציות גם כן.
פומפאו אמר שמחלקת המדינה הגבילה את הנפקת הוויזות לגורמים בהאג שהיו מעורבים במאמצים של בית הדין לחקור חיילים אמריקנים. פומפאו לא ציין את שמותיהם של הגורמים שנפגעו מההחלטה.
2 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו, מזכיר המדינה של ארה"ב
(צילום: AFP)
בית הדין הבינלאומי בהאג אישר בחודש מרץ לבנסודה לחקור אם במלחמה באפגניסטן בוצעו פשעי מלחמה על ידי הטליבאן, צבא אפגניסטן והכוחות האמריקניים.
ארה"ב שללה בשנה שעברה את אשרת הכניסה של בנסודה בעקבות האפשרות שתיפתח חקירה בנושא אפגניסטן. אך במסגרת ההסכם בין האו"ם לוושינגטון בנסודה עדיין הייתה יכולה לנסוע לניו יורק כדי למסור עדכונים למועצת הביטחון בנוגע למקרים שקשורים לבית הדין בהאג.
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוקם ב-2002. ארה"ב מעולם לא הייתה חברה בו, ומתחה ביקורת על התנהלותו מאז הקמתו. פומפאו אמר שבית הדין בהאג הוא מוסד "פרוץ ומושחת לחלוטין". הוא הוסיף: "אנחנו לא נסבול את הניסיונות הבלתי לגיטימיים שלו להכפיף את האמריקנים לסמכות המשפטית שלו".