המשבר בקואליציה נמשך: השר דודי אמסלם הודיע הערב (ו') כי בעקבות האישור בקריאה טרומית של החוק האוסר טיפולי המרה בכנסת - אישור שלדבריו היווה הפרה של סיכום שהושג עם כחול לבן - הוא ימנע מעתה קידום חקיקה בוועדת השרים לענייני חקיקה, מלבד חוקים דחופים הנוגעים למשבר הקורונה.
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן ודודי אמסלם
אבי ניסנקורן ודודי אמסלם
אבי ניסנקורן ודודי אמסלם
(צילום: אבי מועלם)
לפי ההודעה מטעם אמסלם, שר הדיגיטל הלאומי והשר המקשר בין הממשלה לכנסת, הוא הודיע ליו"ר ועדת השרים, שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן, כי מעתה ישתמש בזכות הווטו הקיימת לו בוועדת השרים לחקיקה, כאמור מלבד בחוקים הנוגעים למשבר הקורונה.
"שיתוף הפעולה בין המפלגות בקואליציה בנוי על אמון, אולם כאשר זה מופר קשה להמשיך לעבוד ביחד. המקרה השבוע היה חמור במיוחד ומעיב על יחסי העבודה בינינו", מסר אמסלם.

גורם בוועדת השרים מטעם כחול לבן אמר כי "רוב הצעות החוק שתקע אמסלם הן הצעות חוק חברתיות של ש"ס ויהדות התורה. זו בהחלט החלטה מוזרה". שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי הליכוד הוא זה שהפר את ההסכם הקואליציוני, והתייחס להצבעה על הקמת ועדה לחקירת שופטים ולוויכוחי התקציב בין המפלגות.
הוא ציין: "שיתוף פעולה אכן בנוי על אמון. לכן תמוהה בעיניי ההחלטה של הליכוד להפר משמעת קואליציונית בנושא התקציב, בתקופה בה האזרחים צריכים ודאות כלכלית".

המשבר בקואליציה השברירית, נזכיר, החריף בעקבות אישורו המפתיע של החוק האוסר טיפולי המרה בקריאה טרומית (כלומר הוא עדיין לא אושר סופית והדרך לכך עוד ארוכה). החוק אושר ביום רביעי בהצבעה בין היתר בעקבות תמיכת כחול לבן, אך גם בשל העובדה שכמה וכמה משרי וחברי הכנסת של הליכוד נמנעו. השר אמיר אוחנה, גאה מוצהר, הצביע בעד החוק.
אישור החוק הוביל לזעם מצד המפלגות החרדיות שמתנגדות לו בחריפות. הללו אמנם האשימו את כחול לבן, אך הפנו את זעמם גם אל עבר הליכוד. אמסלם, נזכיר, טען ביום רביעי כי בליכוד ידעו על כוונת כחול לבן לתמוך בחוק רק 5 דקות לפני ההצבעה, אך שר המשפטים אבי ניסנקורן השיב וטען אז כי הליכוד ונתניהו ידעו על כך עוד משעות הבוקר.
אתמול, בניסיון לכאורה לפייס את החרדים, התקשר נתניהו לשר יעקב ליצמן מיהדות התורה. הוא האשים את כחול לבן, אמר שיטפל במשבר והבטיח ש"יעשה הכל כדי שזה לא יקרה יותר".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יעקב ליצמן הערכת מצב נגיף קורונה משרד הבריאות
בנימין נתניהו יעקב ליצמן הערכת מצב נגיף קורונה משרד הבריאות
נתניהו ניסה לפייס את ליצמן והאשים את כחול לבן
(צילום: רויטרס)
מאוחר יותרנתניהו השתמש במילים חריפות יותר וטען כי שותפיו בממשלה הם אלו שאשמים במשבר בקואליציה, ושהם אלו שיהיו אשמים אם המערכת הפוליטית תלך לבחירות נוספות - עקב סירובם לכאורה להעביר את התקציב. במסיבת העיתונאים שקיים נתניהו בירושלים אמר בתשובה לשאלה בנושא כי אם הכנסת תתפזר, הדבר יקרה אם ממשלת האחדות לא תצליח להעביר תקציב.
"אני לא חותר לבחירות", אמר נתניהו. "זה אבסורד, אנחנו בעיצומו של משבר. צריך להעביר תקציב, תקציב אפשר להעביר בדקה", אמר. "הסיבה שאנחנו לא מעבירים תקציב - כי שותפיי לא מוכנים להעביר תקציב ואומרים 'אין לנו זמן'".
בכחול לבן מסרו בתגובה לדברי נתניהו מאמש: "ראש הממשלה צריך להפסיק לדרדר לבחירות ולעשות שני דברים - לטפל במשבר הקורונה באמצעות תקציב ארוך טווח ולעמוד בהסכם שחתם עליו לפני חודשיים. אזרחי ישראל כבר הבינו - עם תרגילים פוליטיים אי אפשר ללכת לכספומט".
חילופי הדברים הללו הם סימן לקרע בקואליציה שהולך ומחריף בימים האחרונים. במערכת הפוליטית התרבו ההערכות בימים האחרונים שלפיהן אם לא יתרחש שינוי קיצוני ביחסים בין ראשי הקואליציה - ישראל תיאלץ ללכת בקרוב לבחירות בפעם הרביעית.
בשבועיים האחרונים התפתחו שני משברים גדולים שהדגישו את קו השבר בקואליציה. תחילה סביב החוק להקמת ועדת חקירה לניגוד עניינים לשופטים. והשבוע סביב האותה הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה שאושרה כאמור בקריאה טרומית.