5 צפייה בגלריה
  בעקבות החשיפה - משרד הבריאות דוחה את השינוי התקציבי
  בעקבות החשיפה - משרד הבריאות דוחה את השינוי התקציבי
בעקבות החשיפה - משרד הבריאות דוחה את השינוי התקציבי
(צילום: shutterstock)
משרד הבריאות דוחה בשנה את השינוי התקציבי שיוביל לקיצוץ כוח האדם של הפסיכולוגים המתמחים. בשבוע שעבר פורסם ב-ynet כי בשיאו של המשבר הכלכלי והבריאותי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל, משרד הבריאות החליט לשנות את תקצוב מערך ההתמחויות בפסיכולוגיה. משמעות המהלך היא קיצוץ של 50% מכוח האדם של הפסיכולוגים המתמחים בקופות החולים ובמגזר השלישי, כלומר קיצוץ של 25% בשירותי הפסיכולוגיה הציבורית.
היום (רביעי), בעקבות התערבות של שר הבריאות יולי אדלשטיין, משרד הבריאות החליט לדחות בשנה את השינוי התקציבי של ההתמחויות למבחני התמיכה, ובאופן זה יאפשר למערכי ההתמחות לפעול כרגיל.
5 צפייה בגלריה
נלחמים למען הפסיכולוגיה הציבורית ונגד הקיצוץ הצפוי של מחצית מהפסיכולוגים המתמחים
נלחמים למען הפסיכולוגיה הציבורית ונגד הקיצוץ הצפוי של מחצית מהפסיכולוגים המתמחים
נלחמים למען הפסיכולוגיה הציבורית. ההפגנה אמש ביפוולוגים המתמחים
(צילום: מוטי קמחי)
מהמשרד נמסר עוד כי במהלך שנת 2021 יבנו הצוותים, בחשיבה משותפת עם הוועדות המקצועיות, הפורומים והמוסדות, את מנגנון התמיכה. זאת כדי לאפשר לגופים השונים מעורבות בתהליך עיצוב מבחני התמיכה וכן מספיק זמן להיערכות. כמו כן, ייבחנו אפשרויות של מנגנוני הקצאה נוספים.
"מחויבות משרד הבריאות לתמיכה בתהליך ההתמחות המחויב בחוק הפסיכולוגים עומדת בעינה, ואין במעבר למנגנון מבחני התמיכה הצהרה על זמניות או על הפסקת התקצוב", נמסר בהודעת משרד הבריאות, "כשיתאפשר אף נשקול להגדיל תקציב זה כדי לחזק את מפעל ההתמחויות".
הפרסום על דבר השינוי המתוכנן עורר סערה גדולה - שהגיעה לשיאה אתמול בצהריים. אז התכנסו מאות מפגינים מול המרכז לבריאות הנפש ביפו במחאה על ההחלטה.
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
שר הבריאות אדלשטיין. "המתמחים חשובים היום יותר מתמיד"
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי. "אין מקום לבצע אף שינוי בתקופה קשה זו"
(צילום: עידו ארז)

ראש מטה המאבק "פורום הארגונים למען פסיכולוגיה ציבורית", ד"ר יובל הירש, אמר במחאה: "המתמחים בפסיכולוגיה הם העתיד של המקצוע, העתיד של הטיפול בציבור, והם כוח העבודה העיקרי בפסיכולוגיה הציבורית. משרד הבריאות, בהחלטה הזויה ומזלזלת, החליט לקצץ. אנחנו לא נקבל התנהלות כזאת".
רק לפני חודשיים פורסמו ב-ynet נתונים מדאיגים על הידרדרות במצב הנפשי בישראל כתוצאה ממשבר הקורונה, שלפיהם קיימת עלייה משמעותית בחרדה, מתח, דיכאון ואובדנות מאז הסגר השני. במקביל לעלייה זו, זמן ההמתנה כיום לפסיכולוג בשירות הציבורי הוא בין חצי שנה לשנה. החשש היה שהקיצוץ המדובר רק יחמיר את המצב ובצורה ניכרת.
לאחר ההחלטה על עצירת הקיצוץ בשלב זה, מסר השר אדלשטיין: "כפי שפעלתי לטובת אנשי המקצוע השונים כמו הרופאות והרופאים והאחיות והאחים, אפעל גם למען הפסיכולוגיות והפסיכולוגים. הם תמיד חשובים למדינת ישראל, אבל חשיבותם גדולה יותר פי כמה בתקופת התמודדות עם הקורונה".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי מסר כי "פסיכולוגים הם חלק חשוב מאין כמוהו שמוטמע בטיפול הכולל בבריאות. לכן, שקד משרד הבריאות במשך כל השנים להשתתף בהתמחות הפסיכולוגים המומחים על מקצועותיהם השונים. צורך זה עלה שבעתיים במדינת ישראל, הן בתקופות חירום ולחימה ובוודאי בשנה הקשה הזו, שגם ציבור המטפלים וגם אזרחי ישראל נקלעים לשחיקה ומשבר ונדרשים לסיוע פסיכולוגי".
פרופ' לוי הוסיף כי הוא "מזדהה לחלוטין עם פעילות השר והודעתו על המשך התמיכה במתכונת המקובלת כיום, ובוודאי שאין מקום לבצע אף שינוי בתקופה קשה זו".
בפורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית מסרו: "מעריכים מאוד את התגייסות השר, המנכ"ל וגורמי המקצוע במשרד למציאת פתרון מהיר להמשך תקצוב המתמחים בפסיכולוגיה הציבורית, ולקשב שניתן לארגונים המייצגים את הפסיכולוגים. אין ספק כי בימים אלה שבהם מיליוני אזרחים מתמודדים עם ההשלכות הנפשיות של מגפת הקורונה, מתחדד הצורך במערך פסיכולוגיה ציבורית איכותית וזמין לכל ועל כן התגובה המהירה וביטול הודעת שינוי התקצוב הייתה נכונה ובמקומה".
בפורום הוסיפו כי הם "מחויבים להמשיך ולפעול יחד עם המשרד לחיזוק מערך הפסיכולוגיה הציבורית", וקראו לנצל את 2021 להתייעצות של ממש עם הוועדות המקצועיות, כפי שנקבע על פי חוק, ועם הארגונים היציגים, על מנת לבחון האם יש צורך בשינוי שיטת התקציב ואם כן -מהו הפתרון הנכון", לשון תגובתם.