בנימין נתניהו היה קצין בדרגת סגן בסיירת מטכ"ל (וסרן במילואים) שהצליח לבנות מזה קריירה מופלאה של "מר טרור". בתשדיר בחירות ב-1999 הופיעה תמונה שלו, מימי שירותו הצבאי, כשהוא לבוש מדי קרב באפוד מלא ונראה כמו נער הפוסטר של היחידה. הוא מישיר מבט אל המצלמה, בארשת כבדת ראש, כמי שאולי כבר מעריך שהתצלום הזה ישרת אותו במרוץ לראשות הממשלה.
מנגד, משה (בוגי) יעלון היה מפקד סיירת מטכ"ל, קצין אמיץ שלשמו נקשרו פעולות נועזות בעורף האויב, שהגיע גם להיות הרמטכ"ל ושר הביטחון, ולמרות מסלול התפקידים המטאורי שלו הוא נתפש כדמות אפרורית ונטולת כריזמה, עם חן של פיל המהלך אנה ואנה בחנות חרסינה.
הנושא של הופעה חשוב מאחר שמרבית המפגשים של הציבור עם הפוליטיקאים שלו מתקיימים מבעד למסך הטלוויזיה. לא מדובר רק במראה אלא גם ביכולת ליצור חום אנושי ואמפתיה. יעלון נתפש כמי שישן בלילה בתא המקפיא של מקרר.
4 צפייה בגלריה
משה (בוגי) יעלון
משה (בוגי) יעלון
משה (בוגי) יעלון
(צילום: AFP)
זה לא ההסבר היחיד מדוע נתניהו מכהן בראשות הממשלה שנים כה רבות ואילו יעלון מתקשה לעבור לבד בסקרים את אחוז החסימה – מהקמת מפלגת תל"ם ב-2019 ועד היום, לקראת בחירות 2021. לאורך התקופה הוא משוטט כחייזר בגלקסיה הפוליטית שלנו ומנסה לתפוש טרמפים בהתארגנויות אחרות שבהן לא החזיק מעמד זמן רב.
ייתכן שהבעיה המרכזית שלו היא הפער בין המציאות לבין תדמית השושנה בין החוחים, כלומר מר יושרה בין הנוכלים, שהוא מנסה לשדר. כאשר סיים את שירותו כרמטכ"ל השיק יעלון את המיצוב השונה שלו במערכת הצבאית שצריך היה להקרין גם על דימויו הפוליטי. בטקס הפרידה שלו אמר: "כאשר שאלו אותי למה אני מסתובב עם נעליים גבוהות בקריה, אמרתי שזה בגלל הנחשים שיש שם".
אבל מאז שהצטרף למערכת הפוליטית התברר שלא נחשים ולא נעליים. הוא מתנהל ככל פוליטיקאי, ומתאים את עמדותיו בהתאם לצרכיו, ולא עקרונותיו.
יעלון קיבל בסקר האחרון 0.7 אחוזים בלבד. לא נראה שהוא סחורה מבוקשת, משום שאין לו נכסים אלקטורליים, לא נוכחות ולא אמינות, מלבד מודעות עצמית גבוהה ומעוררת תמיהה
ב-2008 הצטרף יעלון לליכוד בראשות נתניהו והתמודד בבחירות הפנימיות לרשימתה בכנסת. בנאום במצודת זאב אמר: "דרך הנסיגות שאנו הולכים בה היום אינה מבצרת את ביטחונה של מדינת ישראל והדרך הזו בעת הזו חייבת להיפסק". כשהיה השר לעניינים אסטרטגיים הכריז: "עדיין אין לנו פרטנר. אבו מאזן... שותף לתורת השלבים לחיסול ישראל, מבית היוצר של יאסר ערפאת". אכן, ימין אמיתי.
4 צפייה בגלריה
נבחרת כחול לבן
נבחרת כחול לבן
יעלון בכחול לבן. לא עלה יפה
(צילום: AP)
ב-2013 מונה יעלון לתפקיד שר הביטחון וב-2016 הוא הודיע על התפטרותו מהתפקיד לאחר שנודע על כוונת נתניהו להעבירו לתפקיד שר החוץ כדי לפנות את התפקיד לאביגדור ליברמן, שעמד לצרף את ישראל ביתנו לממשלה. יעלון הודיע כי יתמודד על הנהגת המדינה אבל בסקרים התברר שהוא מתמודד על אחוז החסימה. אז הזיגזג נמשך.
בריאיון ל"מקור ראשון", בספטמבר 2017, אמר כי אינו פוסל שותפות פוליטית וקואליציונית עם מפלגת העבודה ויאיר לפיד. שתי המפלגות האלה הודיעו בעבר על תמיכתן ברעיון שתי המדינות. יעלון מלמל משהו על כך שהנושא הזה אינו עומד כעת על סדר היום הלאומי.
בינואר 2019 הקים מפלגה חדשה בשם תל"ם שהתמזגה בהמשך עם חוסן לישראל ויש עתיד, הלוא היא כחול לבן. במצע המדיני שלה נכתב, בין השאר: "ניזום ועידה אזורית עם מדינות ערב השואפות ליציבות, ונעמיק את תהליכי ההיפרדות מהפלסטינים". קצת מעורפל אבל ללא ספק רחוק מעמדותיו הימניות בליכוד.
עד כמה יעלון לא מייחס משקל להבטחות האידיאולוגיות שלו, בא לידי ביטוי בראיון שלו ל-ynet בינואר 2020. הוא הסביר מדוע כחול לבן נסוגה מקמפיין הממשלה החילונית שהציגה בבחירות ספטמבר 2019, בנימוק שמדובר "בשיקולים אלקטורליים של קמפיין". כלומר, בפוליטיקה, בניגוד לצבא, בין שתי נקודות לא עובר רק קו ישר אחד, אלא שניים. בטוח שלא זה מה שלימדו אותו בקורס קצינים.

אם פוליטיקאי לא נאמן למילתו, מדוע שחברי סיעתו יהיו נאמנים לו? בעקבות התפצלותו מכחול לבן נטשו אותו ארבעה מתוך ששת החברים בתל"ם המקורית: צבי האוזר, יועז הנדל, גדי יברקן ומיכל קוטלר-וונש. כאשר הודיע על פרידתו מיש עתיד ציין כי הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יקבל החלטה סופית בנוגע להצטרפות לפוליטיקה כשיוכרזו בחירות, וכי ישמש כמספר 2 שלו. איזנקוט, משום מה, לא שמע על כך והכחיש.
יעלון ניצב מול בחירות מרץ השנה כשהוא מקבל בסקר האחרון 0.7 אחוזים בלבד. לא נראה שהוא סחורה מבוקשת, משום שאין לו נכסים אלקטורליים, לא נוכחות ולא אמינות, מלבד מודעות עצמית גבוהה ומעוררת תמיהה.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com