תוכנית לשדרוג כביש 4 שאישרה אתמול (ג') הוועדה הארצית לתשתיות מוצגת כבשורה לנהגים, אלא שמומחים מזהירים מהחרפה בפקקים והידרדרות בשירות התחבורה הציבורית באזור. במסגרת התוכנית שאישר אתמול מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר הוועדה לתשתיות, מרדכי כהן, יתווספו בקטע שבין מחלף רעננה דרום למחלף הדרים עוד שני נתיבים לרכב פרטי ונתיב תחבורה ציבורית לכל כיוון.
4 צפייה בגלריה
הדמיה של כביש 4 החדש
הדמיה של כביש 4 החדש
הדמיה של כביש 4 החדש
(צילום: נתיבי ישראל)
במקביל, במשרדי הממשלה קיבלו את הודעת הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות בהפתעה גמורה. גורמים ממשרדי הממשלה ציינו כי אף תוכנית כזו לא מוכרת והתכנון של הרחבת הנתיבים לרכב פרטי לא תוקצב. "לא צפוי תקצוב נתיבים לרכב פרטי בלבד", אמר אחד הגורמים ל-ynet.
בהודעת הוועדה נכתב כי "במסגרת התוכנית יוקם גשר עבור הולכי רגל שיחבר בין השכונות בחלק הדרום-מזרחי של רעננה עם תחנת הרכבת 'רעננה-דרום' וישמש גם את הנוסעים בתחבורה הציבורית שייסעו על כביש 4. בעתיד החיבור יסייע למשתמשי התחבורה הציבורית להגיע לתחנת המטרו 'תדהר' שברעננה". ואולם, כאמור, התוכנית כלל לא הייתה מוכרת במשרדי הממשלה.
4 צפייה בגלריה
כביש 4 לכיוון תל אביב
כביש 4 לכיוון תל אביב
העומסים על כביש 4, ארכיון
(צילום: נתניבי ישראל)
זאת ועוד, מומחים מזהירים מהידרדרות השירות לנוסעי התחבורה הציבורית והולכי הרגל באזור ומהחמרה בעומסי התנועה. לפי העקרון של "ביקוש מושרה" - כל נתיב לכלי רכב שנפתח מתמלא במהירות בכלי רכב נוספים, זאת גם לנוכח עלייתם של כלי רכב רבים על הכבישים מדי שנה.
לכן, בעולם המערבי מעדיפים חלופה של תשתיות להסעת המונים, נתיבים לתחבורה ציבורית, סלילת שבילי אופניים והפיכת אזורים מוטוריים (מוטים לשימוש בכלי רכב) לאורבניים – מוטים לשימוש בני האדם.
אמנם במסגרת התוכנית נבנה גשר שיאפשר לראשונה במקטע הזה גישה גם להולכי רגל, אלא שמדובר בגשר צר שאינו מקורה, מעל נתיבי תנועה רועשים ומזהמים, שהליכה בו תחת פגעי מזג האוויר תהיה חוויה מפוקפקת.
4 צפייה בגלריה
כביש 4 ריק לקראת סגר ערב חג שני של פסח
כביש 4 ריק לקראת סגר ערב חג שני של פסח
כביש 4 ריק בזמן סגר הקורונה. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
גורם המקורב לפרויקט ציין כי רק מי שאין לו ברירה ותלוי באופן מוחלט בתחבורה הציבורית יעשה את דרכו ברגל באזור זה. כך שהבנייה החדשה בוודאי לא תשרת את מטרת התוכנית – להפחית את התלות ברכב פרטי ולהגביר את השימוש בתחבורה הציבורית.
"אם יש פקקים, מרחיבים כבישים ומשום מה מצפים שזה יפתור את הבעיה. כך פועלים כבר 50 שנה, ובעיית הפקקים לא נפתרת"
ד"ר יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון עירוני באוניברסיטת בן גוריון, הסביר: "התכנית היא עוד מאותו הדבר – אם יש פקקים, מרחיבים כבישים ומשום מה מצפים שזה יפתור את הבעיה. כך פועלים כבר 50 שנה, בעיית הפקקים לא נפתרת, ועדיין ממשיכים באותה הדרך".
לדבריו של ד"ר רופא, "רוחב הרצועה באזור השרון הוא 20-15 ק"מ. באזור כל כך צר יש שלוש אוטוסטרדות וזו צפיפות בלתי סבירה, הרי יש כבר את כביש 2 וכביש 6 במרחק 10 ק"מ מכביש 4". ד"ר רופא טוען כי "הדבר ההגיוני לעשות הוא לחדש את כביש 4 כפי שהיה היסטורית ולהפוך אותו לשדרה אורבנית עם מסחר ומגורים במקום להעלות את רמת השירות לכלי רכב". "במצב האופטימלי הכביש צריך להפוך לדרך שתאפשר נסיעה באוטובוסים מהירים תחילה, ובשלב שני תפעל בו גם שלוחה של מטרו".
לטענתו של ד"ר רופא, "צריך לאפשר בנייה צמודה לאורך הדרך וחצייה יותר נוחה של הכביש עם עדיפות להולכי רגל ולא לכלי רכב. ככה אנשים שרוצים לנסוע רחוק יותר יברחו לכביש 2 וכביש 6, והכביש בדרך 4 ישרת את התנועה האזורית".
"בכל האזור הזה, אפשר ליצור דרך אורבנית עם תחבורה ציבורית טובה ולבנות לכל אורכו כך שבמקטע הזה בלבד יוכלו לגור ולעבוד עוד 24 אלף בני אדם"
לדבריו של ד"ר רופא, מדובר בבזבוז כספי עצום: "בכל האזור הזה, אפשר ליצור דרך אורבנית עם תחבורה ציבורית טובה ולבנות לכל אורכו כך שבמקטע הזה בלבד יוכלו לגור ולעבוד עוד 24 אלף בני אדם. במקום זאת, שופכים אספלט – וכל זה באזור הכי יקר בארץ. במקום לנצל את ההזדמנות ולהנגיש תחבורה ציבורית טובה מקדישים את הכביש לכלי רכב".
"הרחבת כביש 4 המתוכננת על ידי הוועדה לתשתיות היא דוגמה נוספת להעדפת הרכב הפרטי והיעדר שדרוג ממשי ומשמעותי של התחבורה הציבורית", אומרת יעל דורי, ראש תחום תכנון ותחבורה בארגון "אדם, טבע ודין". לדבריה, "הדבר נוגד את המדיניות המוצהרת של משרד התחבורה שמעודדת תחבורה ציבורית והפחתת נסיעה ברכב פרטי".

4 צפייה בגלריה
יעל דורי
יעל דורי
יעל דורי
(צילום: עומר פרידמן)
"התוכנית כוללת שני נתיבי נסיעה חדשים לכל כיוון, רמפות חדשות, גשרים – כל זאת על חשבון התחבורה הציבורית. להוכחה, במקומות צרים יותר המסלול לתחבורה הציבורית נקטע ואילו הנתיבים עבור כלי הרכב הפרטיים ממשיכים באין מפריע", אומרת דורי.
"גם האפשרות לקישור טוב יותר של כפר סבא ורעננה עבור הולכי הרגל לא נראית מבטיחה, בלשון ההמעטה. הגשר שכלול בתוכנית הוא לא חלק מחייב ממנה ונראה כמו אפשרות למסע רגלי מפרך. ועוד, לא ברור אם התוכנית תיצור מפגעים של זיהום אוויר ורעש לתושבים שמתגוררים בסמוך", ביקרה דורי.
"הגיע הזמן שמשרד התחבורה יפסיק לתכנן קטעים נפרדים של מערך התנועה אלא יציג תוכנית משולבת של כלל אמצעי התחבורה הציבורית ויחתור למימושה על חשבון הרכב הפרטי ולא כאלמנט משני שיוצא ידי חובה. רק כך נוכל לספק נגישות לכלל האוכלוסייה ולא רק לבעלי רכב פרטי, שגם כך רובם היו שמחים לעבור לתחבורה ציבורית איכותית", סיכמה דורי.

לעומת זאת, מנכ"ל משרד הפנים, ויו"ר הוועדה לשתיות, מרדכי כהן, ציין כי "מדובר בכביש סואן, עמוס ולא בטיחותי במיוחד. שדרוגו יוביל להפחתת הפקקים ולהגברה משמעותית של הבטיחות. במקטע זה ייסלל נתיב לתחבורה ציבורית לרווחת המשתמשים וייבנה מחלף שגם הוא יקל על עומסי התנועה".
מתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי דרעי, ציינה כי "הוועדה רואה חשיבות רבה בשדרוג חוליה זו שבין המחלפים רעננה דרום והדרים בדרך מס' 4 לטובת שיפור רמת השירות והבטיחות למשתמשי הדרך שיפור הנגישות לישובים הסמוכים ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית על ידי והקצאת נתיבים נפרדים לכך".
גורם במשרד התחבורה ציין כי התוכנית תחבר את תחנות האוטובוס למטרו, וכדי להחליף כיוון בתחבורה הציבורית לא נדרש לחצות את הגשר כולו אלא רק במקטע קטן משום שנתיבי ההעדפה לתחבורה הציבורית יהיו צמודים זה לזה. הגורם עמד על כך שתהיה הצללה בגשר הולכי הרגל, אף שכרגע הפרויקט כלל לא מחייב זאת.
מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, התוכנית שמה דגש על מערך תחבורה ציבורית, כוללת הקמת גשר עבור הולכי רגל שיחבר בין השכונות בחלק הדרום-מזרחי של רעננה עם תחנת הרכבת רעננה-דרום ואת משתמשי התחבורה הציבורית שייסעו על כביש 4. בנוסף, התוכנית כוללת חיבור של משתמשי התחבורה הציבורית עם תחנת המטרו העתידית 'תדהר' שברעננה. בנוגע להצללה, התוכנית כוללת הצללה הן מעל הגשרים של הולכי הרגל והן לאורך שבילי האופניים בכל תחום התוכנית.
"כביש 4 הינו אחד הכבישים המרכזיים בארץ והוא משמש כציר צפון-דרום. בכביש כיום יש שני נתיבים לכל כיוון. לכן יש צורך בהגדלת קיבולת הדרך, גישה נוחה ובטוחה ליישובים, חיבור לדרכי רוחב באמצעות מחלפים, ומעל לכל שיפור רמת השירות והבטיחות למשתמשים בדרך. בנוסף התוכנית מוסיפה מספר מעברים להולכי רגל, רוכבי אופניים וחקלאיים משני צידי הכביש".