יומיים לפני תחילת החגיגות אישרו הערב (יום ג') שרי הממשלה את הטלת הסגר הלילי מיום חמישי ועד ראשון בין השעות 05:00-20:30. בין היתר נאסר לשהות בבית אחר, והתחבורה הציבורית הבינעירונית תושבת בימים אלו מ-20:00 ועד הבוקר. שר התרבות חילי טרופר נמנע בהצבעה בעקבות עימות עם נתניהו על קיום מופעים בימי הסגר. ההחלטה על פתיחת מערכת החינוך נדחתה לשבוע הבא.
למרות שהעוצר מתחיל רק בשעה 20:30, במשרד רה"מ ובמשרד הבריאות הדגישו כי במהלך שעות היום ניתן לקיים אירועים בהתאם להנחיות היציאה מהסגר: 10 בני אדם במרחב סגור ו-20 במרחב פתוח. אירועי עדליאדה, כנסים ומופעים שתוכננו לימי העוצר יבוטלו.
הישיבה נקבעה תחילה לשעה 17:30, אך נדחתה כל הזמן לשעה מאוחרת יותר כדי שראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לתיאטרון החאן בירושלים ויצפה לבד בקטע מהצגה שתעלה הערב. כשנשאל על ידי אחת השחקניות מדוע הוא לא נשאר לראות את כל ההצגה השיב שהוא בדרך ל"הצגה אחרת" בשם ישיבת הממשלה: "קומדיה, דרמה. הכל ביחד. הצגה מעניינת", אמר נתניהו שטען כי לא ביקר בתיאטרון הירושלמי כחמישים שנה. לבסוף עזב נתניהו את המקום מבלי לראות את ההצגה.
2 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
גנץ מתעקש על הקלות נוספות למערכת החינוך
(צילום: EPA)
במשרד הבריאות דרשו הערב להחזיר את מלוניות הבידוד שבוטלו בוועדת החוקה אתמול, ולצמצם בימי החג את התחבורה הציבורית ב-50% - ולהפסיק את הפעילות הבינעירונית כבר בשעה 20:00. השרים החליטו גם לאסור שהייה בבית אחר, לאחר ששר הבריאות יולי אדלשטיין הזהיר מפני בלבול הציבור: "מה שלא פשוט - פשוט לא יהיה. ארוחות פורים - עם משפחה או בלי משפחה. אתה לא יכול לשהות בבית של אדם אחר".
לפי נתוני המשרד, 1,701 חולי קורונה הגיעו לארץ בדצמבר ובינואר - וגרמו להדבקה של 4,384 ישראלים. עוד עלה כי 80% ממקרי הקורונה בארץ נגרמו מהמוטציה הבריטית. בין 2%-1% הם מהמוטציה הדרום-אפריקנית.
במהלך הישיבה התגלתה הלקונה של התקנות שניסו להעביר מלכתחילה שלא כללו איסור שהייה בבתים אחרים. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, שאחראי על כל הפתרונות המשפטיים בקורונה, הציע שבשלושת ימי העוצר יהיה אסור לשהות בבית של זרים, כך גם אם אדם ייתפס בדרך הביתה - לא יוכל לתרץ זאת בחזרה ממקום אחר.
נתניהו אמר בפתח הישיבה כי "אנחנו לא רוצים שזה יהיה כמו פורים הקודם ואני בטוח שבכוחנו למנוע את זה. יש בקשות שונות לדון בפתיחת החינוך, נתחיל לדון בזה היום ונמשיך לדון בזה ביום שני. נקבל החלטה מושכלת בנושא". מוקדם יותר אמר כי "אנחנו עדיין בתחרות מול הנגיף ומול המוטציה המשתוללת. לצורך זה אנחנו צריכים לעבור את הימים הקרובים בשעה שאנחנו מחסנים את האוכלוסייה שבסיכון ומשלימים את מבצע החיסונים. לכן, אני אכנס את הממשלה הערב ואנחנו נקבל החלטות כדי למנוע מה שקרה בפורים הקודם, אנחנו לא רוצים שזה יחזור על עצמו".

ניצב אמנון אלקלעי, ראש אגף המבצעים במשטרה, אמר כי הוא צופה אירועים גדולים והפרות בירושלים למרות העוצר. נתניהו שאל אותו ממתי הוא חושב שכדאי להטיל את העוצר כדי למנוע את ההתקהלויות, ואלקלעי השיב לו כי בעיניו צריך למנוע או למזער לחלוטין את ההגעה והתחבורה לירושלים בימים הקרובים.
בניגוד לעמדת שר הבריאות, שר הביטחון בני גנץ עומד ללחוץ על השרים לפתוח את מערכת החינוך בערים הירוקות והצהובות כך שגם תלמידי הכיתות ז'-י' יוכלו להגיע לבתי הספר במתכונת של חצאי כיתות. בכחול לבן צפויים לדרוש גם משר החינוך יואב גלנט לנהל דיון עם ארגוני המורים על החזרת ימי הלימודים בקיץ.
"אני חושב שצריך להדק את המגבלות שמטילים על עצמנו בפורים", אמר גנץ. "אולי בפורים יהיה סגר אבל בפסח יהיה סדר, צריך למנוע התקהלויות רחבות". גנץ הודה לדרעי על כך שהסכים לפתוח את מעבר טאבה לישראלים שנשארו בסיני.

פרויקטור הקורונה אמר לשרים כי שיעור החיוביים יורד לאורך הזמן וגם מספר הנפטרים ירד ב-30%-25%. הוא ציין כי בהתאם לתחזיות, בעוד כשבוע מספר החולים הקשים יעמוד על כ-600 בני אדם. בצהריים קרא אש לציבור החרדי לשמור על ריסון במהלך החג כדי שהמשפחות יוכלו לחגוג את פסח ביחד. בתדרוך שערך לכלי התקשורת אמר אש כי הוא קורא למנהיגות החרדית למנוע את העלייה בתחלואה, והודה כי הוא חושש שפורים יהפוך למוקד התפרצות שיביא לגל רביעי.
השרים החלו להציע את הרעיונות שלהם. שרת התיירות אורית פרקש הכהן אמרה כי היא תומכת בהגבלות בפורים, אך מאמינה שהאיים הירוקים חייבים להמשיך כדי לשמור על המלונות. שר הרווחה איציק שמולי הציע לעכב את תחילת העוצר הלילי לשעה 22:00 כדי להרוויח עוד שעתיים לבעלי העסקים, וכי המסיבות מתחילות מאוחר יחסית. השר אופיר אקוניס ביקש לחדד שגם מסיבות טבע יהיו אסורות במסגרת התקנות. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן כעס על ההתפרצויות של השרים ואמר: "לקראת פורים שבא עלינו לטובה אני מציע לשרים להתחפש לתלמידים בכיתה א', כך שיהיה שקט בדיון כפי שקיים בכיתה א'".
2 צפייה בגלריה
הכנות לפתיחת תיאטרון הבירה
הכנות לפתיחת תיאטרון הבירה
ההכנות לפתיחה בהבימה
(צילום: רויטרס)
בהמשך אמר נתניהו כי בעקבות שיחה עם מנכ"ל חברת התרופות פייזר ישראל תרכוש מיליוני חיסונים, מתוך הנחה שהאזרחים יצטרכו להתחסן פעמיים בשנה. "החל מעוד חצי שנה אנחנו נערכים לחסן את כל אוכלוסיית ישראל, כולל הילדים. פייזר אמרו שהם עובדים על חיסוני ילדים והתוצאות צריכות להגיע באפריל-מאי. בהתאם לזה במידה ותהיה אפשרות לחסן גם ילדים לפי הפרוטוקול", אמר.
שר התרבות חילי טרופר התנגד להחלת העוצר על מופעי התרבות - בין השאר בשל הגעתו של נתניהו לתיאטרון החאן בערב שבו תכנן להגיע עם הנשיא ריבלין. "הקדמנו או דחינו את מרבית המופעים, נשאר מספר מאוד קטן של מופעים, ברמה של בודדים, ובאישור מנכ"ל משרד הבריאות", טען. "דובר על זה במפורש שאנשים בדרך למופעים יציגו כרטיסים לשוטרים".
ראש הממשלה הרים עליו את הקול ואמר: "אני מתנגד בכל תוקף. ניתן להם את הפיצוי, איזו מחשבה זו בכלל? עולם התרבות יקרוס אם ידחו שני מופעים? אם נתב"ג סגור וידענו לעשות סגרים, נעשה הופעות? אי אפשר לשבור את המשמעת המינימלית שצריכה להיות בימי הסגר. אתה יוצר בעיה לציבור שלם". גנץ התערב ואמר: "בואו נעבור הלאה, נדאג לפצות אותם".
לאחר אישור הסגר הלילי זעם ראש הממשלה על אי-הארכת הבידוד במלוניות בוועדת החוקה של הכנסת: "זאת שערורייה. אין מילה אחרת על חוסר האחריות הזאת. אני מעלה את זה כי אין שום הצדקה רציונלית לדבר הזה. צמצמנו את המספרים, אין ברירה. לא ניתן למוטציות להגיע לכאן. לא ניתן. אנחנו נסיים פה את הישיבה ונקיים מיד שיחה - אני ויולי ושרון (ד"ר שרון אלרעי פרייס) עם ח"כ יעקב אשר ואני מבקש את תמיכת כל שרי הממשלה".
חיים גולדיטש ואדיר ינקו השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 17:50, 23.02.21