יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים עם נתונים מדאיגים בצל הקורונה: מספר התלונות על אלימות במשפחה קפץ בעוד הבידוד, הסגרים והמצוקה הכלכלית הכניסו אלפי משפחות נוספות למעגל האלימות. דו"ח מדד האלימות במשפחה של ויצו, שנתוניו מתפרסמים לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" מצביע על החמרה משמעותית במקרי האלימות במשפחה בזמן הקורונה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מיוחד: יום במקלט לנשים מוכות
תיעוד מיוחד: יום במקלט לנשים מוכות
תיעוד מתוך מקלט לנשים מוכות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
20 נשים נרצחו בשנה החולפת, 18 מתוכן מאז פרוץ המגפה, אבל האלימות לא נגמרת שם. לפי נתוני הדו"ח, בתקופת הקורונה נרשמה עלייה של 300% בפניות לגורמי הסיוע ועלייה של 350% במספר המטופלים במרכזים למניעה ולטיפול באלימות במשפחה. מנתוני משרד הרווחה עולה כי מחודש מרץ ועד לאוקטובר חל גידול של 240% בפניות למחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ בשל אלימות במשפחה.

לפי הערכות גורמי הרווחה, בישראל חיות כיום 200 אלף נשים מוכות ו-600 אלף ילדים שהיו עדים לאלימות במשפחה. בשנת 2019 שהו במקלטים לנשים מוכות ברחבי הארץ 654 נשים ו-1,046 ילדים. באפריל 2020 נפתח מקלט חירום ארצי נוסף, שקלט בשבעת החודשים האחרונים 147 נשים ו-212 ילדים - פי שלושה מתפוסה שנתית של מקלט אחד.
בכל יום נפתחים בממוצע 40 תיקים בנושא אלימות במשפחה עם עבירות שכוללות אלימות גופנית, השגת גבול, עבירות רכוש, הפרות צווים ועוד. הדו"ח מציין כי חלה עלייה חדה במספר תיקי האלימות כלפי נשים יהודיות ובשיעור החשודים בעבירות אלו בקרב גברים יהודים: משנת 2019 ל-2020 חלה עלייה של כ-28 אחוזים במספר התיקים שעוסקים בעבירות אלימות כלפי נשים יהודיות, לעומת עלייה של 10% במספר התיקים שעוסקים בעבירות כלפי נשים לא יהודיות.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מיוחד: יום במקלט לנשים מוכות
תיעוד מיוחד: יום במקלט לנשים מוכות
תיעוד מתוך מקלט לנשים מוכות. מקלט החירום שנפתח באפריל קלט פי שלושה מתפוסה שנתית בתוך 7 חודשים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי נתוני משטרת ישראל, במהלך 2020 נפתחו בממוצע 1,135 תיקים בחודש בשל הפרת צווי הגנה, לעומת 946 תיקים שנפתחו בממוצע בחודש במהלך 2019. במהלך חודשי הסגר הראשון חלה עלייה של כ-20% בתיקים שנפתחו בשל הפרת צווי הגנה בהשוואה לשנה שעברה.
דו"ח ויצו מציין כי שני שליש מהאסירים שהורשעו בעבירות של אלימות במשפחה ושוחררו במהלך 2019 ריצו מאסר שאורכו עד שנה, ואינם שולבו בתהליך טיפולי ייעודי. מספרם של אסירי האלימות במשפחה שזוכים לתוכניות שיקום בקהילה הינו נמוך ביותר, ולהערכת מחברי הדו"ח מדובר בעשרה אחוזים בכל שנה, לכל היותר.
"ממדיה המפלצתיים של האלימות במשבר הקורונה צריכים להוות קריאת השכמה לחברה כולה ולממשלה בפרט", אמרה יו"ר ויצו אניטה פרידמן. "הנתונים חושפים את חוסר המשאבים והאסטרטגיה בהתמודדות עם הנזקים האדירים שהסבו הבידוד והסגרים על עשרות אלפי נשים שהיו כלואות בין מגפת הקורונה למגפת האלימות".