4 צפייה בגלריה
חיסונים מגיעים להונדורס
חיסונים מגיעים להונדורס
הגעת החיסונים שהועברו מישראל להונדורס
(צילום: EPA)
להונדורס וגואטמלה כבר הועברו חיסונים, ובסך הכול התוכנית כוללת 20 מדינות - אבל בעקבות הסערה שהתחוללה הוחלט להקפיא את העברתם עד לבדיקה משפטית: ראש המל"ל מאיר בן שבת הודיע היום (ה') כי החליט להקפיא את ההנחיה להעברת חיסונים למדינות זרות עד שהנושא ייבחן משפטית, וביקש את חוות דעת היועץ בנושא.
עד כה הועברו כ-5,000 חיסונים להונדורס, 5,000 לגואטמלה ו-5,000 לפלסטינים. גורם מדיני אמר כי פרט מה שהועבר לפלסטינים "מדובר רק ב-45 אלף חיסונים של מודרנה לכל המדינות יחד".
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נדרש לנושא בעקבות פנייה של עו"ד שחר בן מאיר, שהועברה להתייחסות משרד ראש הממשלה. היום פנה למנדלבליט גם שר הביטחון יו"ר בני גנץ, שטען כי מדובר בהליך לא תקין וייתכן אף שגם אינו חוקי. גם שר החוץ גבי אשכנזי דרש לעצור את התהליך. בעקבות זאת פנה מנדלבליט לראש המל"ל בן שבת בבקשה לברר הבהרות לגבי תוכניותיה של ישראל והקריטריונים להעברת החיסונים למדינות זרות לפני שיגבש את דעתו, ואז נמסרה ההודעה על הפסקת העברת החיסונים.
4 צפייה בגלריה
חיסונים מגיעים להונדורס
חיסונים מגיעים להונדורס
הונדורס קיבלה כ-5,000 חיסונים מישראל
(צילום: EPA)
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "אף שלא נגרע חיסון אחד מאזרחי ישראל ואף שהכמות למדינות היא סמלית בלבד ובונה שם טוב לישראל בעולם, עלתה קדם עתירה שהפנה היועץ המשפטי לממשלה לראש המל"ל, ועל כן ביקש ראש המל״ל לקבל מהיועמ"ש חוות דעת בנושא".
מלשכת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה בוחן את הטענה כי הועברו חיסונים למדינות זרות בחוסר סמכות, זאת בעקבות פניות ציבור שקיבל. בנוסף התקבלה הבוקר לראשונה פנייה מראש המועצה לביטחון לאומי, לקבלת חוות דעת בנושא. בפנייתו עדכן כי כבר ניתנה הנחיה להקפיא כל פעולה בנושא". בהודעה נוספת מסר היועמ"ש כי "לא נתן כל הנחיה להימנע מהעברת חיסונים לגורם כלשהו. פניות שהתקבלו בקשר עם עניין זה מצויות בבחינה".
שר הביטחון גנץ אמר בתגובה: "מברך על ההחלטה להקפיא את העברת החיסונים הישראלים למדינות אחרות. המהלך של נתניהו נעשה באופן לא דמוקרטי, תוך עקיפת הנהלים. אם יש סיבה להעברת חיסונים למדינות שונות על חשבון אזרחי ישראל - זה יוחלט אך ורק בפורומים המתאימים. קבלת ההחלטות במחשכים, מעלה חשש לפגיעה ביחסי החוץ ובביטחון המדינה".
4 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת ובנימין נתניהו בשיחת וידאו עם אנשי המכון הביולוגי בנס ציונה
מאיר בן שבת ובנימין נתניהו בשיחת וידאו עם אנשי המכון הביולוגי בנס ציונה
נתניהו ובן שבת
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ביום שלישי הודיעה לשכת ראש הממשלה נתניהו כי ישראל החליטה להעביר "כמות סמלית" של חיסונים נגד קורונה לצוותי רפואה של הרשות הפלסטינית וכן לכמה מדינות שפנו בבקשה לסיוע באספקת חיסונים. בהודעת לשכת ראש הממשלה בנושא צוין כי הוחלט על המהלך לאחר שבמהלך החודש האחרון "הצטברה כמות חיסונים מוגבלת שלא נעשה בה שימוש".
עוד אמרו בלשכת ראש הממשלה באמצע השבוע כי "לאור מבצע החיסונים המוצלח בישראל והיותה המדינה המובילה בעולם בהתחסנות האוכלוסייה, התקבלו פניות רבות ממדינות העולם לישראל לקבלת סיוע באספקת חיסונים. ישראל אינה מייצרת חיסונים בעצמה והיא הודיעה לפונים כי הכמויות שהוזמנו על ידי ישראל מיועדות לחיסון אוכלוסייתה ואין צפי ליכולת משמעותית לסייע לפחות עד שמבצע החיסונים בישראל יסתיים".

מנוף ליחסים דיפלומטיים

במסגרת החלטתו קבע נתניהו שישראל תעביר אלפי חיסונים למרוקו, צ'אד, מאוריטניה, קונגו, גינאה המשוונית, אוגנדה, ניז'ר, קניה, אתיופיה, הונדורס, גואטמלה, צ'כיה, סן מרינו, קפריסין, הונגריה, איטליה, והאיים המלדיביים.
ההחלטה הישראלית הצליחה להרגיז כמה מדינות, בהן כאלה שנמצאות ברשימה. כך למשל, גורמים דיפלומטים איטלקים מיהרו להבהיר שמעולם לא ביקשו חיסונים מישראל וגם לא יקבלו כאלה. התברר שבישראל הוסיפו את איטליה לרשימה מתוך אי הבנה - מאחר שהיא אמורה להיות תחנת ביניים לטיסות שיעבירו את החיסונים לסן מרינו. למאוריטניה ולניז'ר כלל אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל - ונראה שמדובר בעסקה של חיסונים תמורת יחסים. שתי המדינות המוסלמיות מנהלות בחודשים האחרונים מגעים עם ישראל לכינון יחסים דיפלומטיים.
נראה כי הדגש על מתן חיסונים ניתן למדינות שהעבירו או מתכוונות להעביר את השגרירויות שלהן לירושלים - או לפתוח בה משרדים: גואטמלה, הונדורס, הונגריה וצ'כיה. נשיא הונדורס אף שלח את מטוסו לישראל כדי לקבל 10,000 חיסוני מודרנה – 5,000 כאמור לארצו ו-5,000 לגואטמלה. באופן מפתיע ישראל החליטה להעביר חיסונים גם למרוקו וצ'אד – שתי מדינות ערביות שכוננו לאחרונה יחסים עם ירושלים.

בהמשך התברר כי החלטת ראש הממשלה נתניהו להעביר חיסונים למדינות זרות נעשתה בלי להתייעץ עם משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד הבריאות, משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה. שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי זעמו על התנהלותו של נתניהו ואמרו כי מדובר בתהליכי קבלת החלטות מעוותים.
גנץ ואשכנזי אמרו שהתהליך מזכיר את ההתנהלות בעסקת החמקנים עם איחוד האמירויות שנחשפה ב"ידיעות אחרונות", ואת הסתרת המגעים להסכמי השלום עם מדינות ערב. גם הפעם נתניהו לא התייעץ עם משרדי הביטחון והחוץ, וגנץ סבור כי הנושא היה צריך לעלות לקבינט, או לכל הפחות לדיונים המקצועיים בפורומים המדיניים.
גנץ תקף השבוע את נתניהו בחריפות: "העובדה שנתניהו סוחר בחיסונים של אזרחי ישראל ששולמו מכספי המסים שלהם בלי דין וחשבון, מראה שהוא חושב שהוא מנהל ממלכה ולא מדינה. מהלך כזה מחייב דיון ואישור. רק צורך ביטחוני, מדיני או רפואי דחוף יכול להצדיק מהלך כזה ונתניהו חייב להציג אותו לציבור או לכל הפחות לאשרו בפורומים הרלוונטיים".
נתניהו עצמו דחה את הביקורת בנוגע לחלוקת החיסונים, ובמסיבת העיתונאים שערך ביום שלישי אמר: "יש לנו די והותר חיסונים לכל אזרחי ישראל, ומאות אלפי חיסוני מודרנה שחלק הגיעו וחלק יגיעו בימים הקרובים - כך שאנו מכוסים. כל מה שאנו נותנים לגורמים אחרים זה לא בא על חשבון חיסון אחד של אזרח ישראלי. קיבלנו הרבה מאוד פניות, ומדובר במספרים סמליים שנותנים אותם למדינות השונות". נתניהו מצדו התעקש כי הוא בעל הסמכות לקבלת ההחלטה, שלדבריו סוכמה בהתייעצויות עם גורמים במשרד ראש הממשלה ובהתאם ל"הרבה מאוד תמורות שכבר קיבלנו".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו גבי אשכנזי
בני גנץ בנימין נתניהו גבי אשכנזי
גנץ ואשכנזי זעמו על נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, אוהד צוגנברג, אבי מועלם)
גם במשרד הבריאות ובסביבתו של פרויקטור הקורונה לא ידעו על כך - והופתעו לשמוע את הדיווחים. בכירים במשרד החוץ אמרו כי "השאלה היא לא אם התמורה לחיסונים היא תמורה כדאית וראויה, אלא תהליך קבלת ההחלטות. לא יכול להיות שאתה מחליט על מדינות מבלי שמשרדי החוץ, המשפטים, הבריאות, הביטחון היועמ"ש יהיו בתמונה. בעברית קוראים לזה מונרכיה. בא המלך והחליט כמה, למי ותמורת מה. בלי שום התייעצות עם אף גורם מקצועי. לא יכול להיות שישראל תתנהל כמונרכיה".
גורמים מדיניים ציינו השבוע כי כלל לא בטוח שמותר לנתניהו למסור חיסונים שכאלה. "זה לא רכוש פרטי שנתניהו קונה לבית בבלפור", אמרו. "אלה חיסונים שאזרחי ישראל שילמו עליהם, נכסים של המדינה, ולפי החוק נתניהו חייב לקבל את ההסכמה מהמשרדים הרלוונטיים. עובדה שבהעברת 5,000 החיסונים לפלסטינים נתניהו דווקא כן התייעץ וקיבל הסכמת משרד הביטחון, כי היה רציונל בריאותי. כאן הכול נעשה במחשכים".
הגורמים הוסיפו כי "ברור שאין סיבה בריאותית להעברת החיסונים. זו סיבה מדינית וביטחונית ואם מישהו מוסמך לנהל זאת - זה או משרד הביטחון או משרד החוץ, וזה לא קרה. משרד החוץ עודכן רק אחרי קבלת ההחלטה. המינימום היה להביא את זה לאישור הקבינט המדיני ביטחוני".