סערה בדיון על הצעות החוק שאוסרות על פסיכולוגים לבצע טיפולי המרה: ח"כ יוראי להב-הרצנו הטיח בצהריים (יום ב') בח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה כי מעצם היותו הומו הוא לא פגום, וקרא לו לאפשר לו לממש את צו נפשו. "אני לא מקולקל, לא חולה ולא דורש שום טיפול", אמר לפינדרוס, שהשיב: "מי שמחלל שבת הוא חולה? הוא עובר על החוק בתנ"ך". ynet העביר את הדיון בשידור ישיר.
הדיון נערך בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ מהליכוד. להב-הרצנו אמר עוד באותו ויכוח: "איזה איסור תורה יש להיות הומו? הדת אומרת שמי שהולך לטיפולי המרה הוא חולה. אני לא חולה ולא מקולקל. יש ואהבת לרעך כמוך ואם אתה אוהב אותי כמו שאתה אוהב את עצמך וה' עשה אותי. מדינת ישראל הוקמה שכל אדם יממש את צו נפשו. אל תטיף לנו מוסר מהי מדינה יהודית ולמה הקימו את ישראל. אנחנו לא שווים פחות".
5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה של תל אביב 2019
מצעד הגאווה של תל אביב 2019
מצעד הגאווה בתל אביב בשנה שעברה
(צילום: יאיר שגיא)
על פי הצעת החוק, שעוררה סערה במליאת הכנסת ביולי האחרון, מי שמבצע טיפולים מסוג זה יוגדר בביצוע עבירת משמעת ויופעל עליו אמצעי משמעת מיוחד של מחיקה מפנקס הפסיכולוגים לתקופה של שלוש שנים לפחות. עוד קובעת ההצעה כי על כל מי שנותן לאדם טיפול מסוג טיפולי המרה תופעל סנקציה פלילית של מאסר שנה או קנס.
שושנה רייזל, קורבן טיפולי המרה שהגיעה להעיד בפני הוועדה, סיפרה לחברי הכנסת בדיון: "אני עברתי שני טיפולי המרה. בגיל 13 וחצי, הבנתי שיש שם למה שאני מרגישה, גדלתי בבית חרדי ונכנסתי לאינטרנט והלכתי לטיפול דרך ארגון. נשלחתי לטיפול. הוא היה מטפל פסיכולוג מורשה, לא ביקש רשות הורים, זו הייתה התניה שלילית לנשים - להרעיב את עצמי, למשוך בגומייה ועד לטיפול בחשיפה, לשכב עם חברים שלי. בת 13. ארבעה חודשים של 'עדיף למות מאשר לחיות ככה'".
5 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה טיפול
אילוס אילוסטרציה טיפול
אילוסטרציה. "בטיפול השני ההמרה הייתה במרכז. כל אמצעי היה כשר"
(צילום: shutterstock)
היא ציינה כי תהתה בפני המטפל אם הוא "מעדיף סטרייטית מתה מאשר לסבית חיה", והוא, לדבריה, השיב לה: "חד משמעית". "ארבעה חודשים אחר כך ניסיתי להתאבד", העידה. "הטיפול השני שעברתי שונה מפסיכולוגי. זה שההמרה במרכז וכל אמצעי כשר לזה. שלחו אותי לצפות בפורנו במנטרה בלתי פוסקת שעדיף למות מאשר לחיות ככה".
בדברי הפתיחה שלו להצעת החוק, אמר ח"כ ניצן הורוביץ כי "זה לא טיפולים ולא המרה, אלא התעללות נפשית ופיזית באנשים שעוברים ייסורי גיהינום. זו הצעה שהיא מעבר לזכויות הלהט"ב. מדובר כאן בעניין של פיקוח נפש והצלת חיים. כל יום שעובר ובו אנחנו לא מתקנים את הדבר הזה, עוד צעירים עוברים את העוול. זו העמדה המקצועית של גורמי המקצוע וגם של גורמי מקצוע במשרד הבריאות. אין על זה מחלוקת".
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
ח"כ הורוביץ. "פיקוח נפש"
(צילום: דוברות הכנסת)
ח"כ מרב מיכאלי הוסיפה: "כל זמן שהחוק לא אוסר את זה, זה מחריד ומשאיר את הפרצה הזו פרוצה. יש כאלה שלא מהססים לנצל אותה. מהות המקצוע של הפסיכולוג אמורה לעזור לבני ובנות אנוש לקבל את עצמם". היא קראה ליו"ר הוועדה חיים כץ "לעזור ולהפוך את ההצעה לחוק".
ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן הסביר כי הצעת החוק מבחינה בין מצב שבו אדם בא בכוונת מכוון לשנות נטייה מינית, לבין אדם שמבקש סיוע נפשי בנושא. "אין אפשרות לשנות נטייה מינית", הוא אמר. "אפשר להתמודד עם זה ולחיות עם זה. אם אדם רוצה עזרה מפסיכולוג – זכותו. הכוונה שפסיכולוג לא יוכל במטרה הראשונה לבוא ולשנות אדם".
בעדות אנונימית שהושמעה לחברי הוועדה מטעמו של י', נאמר כי "עברתי תהליך פסיכו-דינמי ממצב שלא נמשכתי לנשים למצב שאני נמשך לנשים. אני נשוי באושר ויש לי ילדים. עברתי תהליך שלא כלל שטיפות מוח. אף אחד לא יגיד לי מה המהות הפנימית שלי. באיזו זכות אפשר לומר לבן אדם ולחוקק בחוק על מה לדבר עם פסיכולוג?".
5 צפייה בגלריה
ח"כ אלי אבידר וח"כ יצחק פינדרוס ב אולפן ynet
ח"כ אלי אבידר וח"כ יצחק פינדרוס ב אולפן ynet
ח"כ פינדרוס. החוק נוגד את עיקרון המדינה היהודית
(צילום: יריב כץ)
ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה אמר כי הצעת החוק נוגדת בעיניו את מושג המדינה היהודית. "אני רואה בחוק שאין אפשרות לתת לאדם לשנות את הנטייה שלו, אפילו לא בדרך פסיכולוגית", אמר. "אין אפשרות להגדיר מה זה נורמלי. אנחנו מדינה יהודית, והדת מגדירה מה זה נורמה. בתנ"ך אפשר לקרוא מה ההגדרה, ולכן לא לאפשר לאדם לחיות על-פי הדת נוגד כל היגיון למדינה יהודית".
ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטרים בישראל, אמר כי מטרת הטיפול הפסיכותרפי אינה לקבוע לאן אדם ילך, אלא לאפשר לו לבחור לאן ללכת. "זהות היא אחד הדברים הדבוקים ב-DNA שלנו", אמר. "בסופו של דבר, הזהות הזו קבועה ולא יכולה להשתנות גם באמצעות טיפול או לחץ. השאלה היא אם ישראל מאפשרת ב-2020 לכלי נשק מסוכן כזה להסתובב בידיים לא נכונות".

העיתוי: אווירת בחירות

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ מהליכוד, המתין עם העלאת הצעת החוק לדיון בוועדה כדי לאפשר לצדדים המעורבים בכנסת להגיע להסכמות, אולם מאחר שלא נרשמו הסכמות, הוא החליט להביא אותה לדיון המתוח, בימים שבהם ממילא המתיחות הפוליטית גואה ואיום בבחירות קרובות מרחף באוויר.

5 צפייה בגלריה
דיון מליאה הצבעה נגד חוק המרה מליאה כנסת
דיון מליאה הצבעה נגד חוק המרה מליאה כנסת
זעם הח"כים החרדים בכנסת, יולי
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
עם עליית החוק להצבעה בקריאה טרומית לפני כשלושה חודשים, הופעל לחץ כבד על כחול לבן להפר את המשמעת הקואליציונית - ולתמוך בהצעה. בכחול לבן התלבטו אז כיצד לפעול סביב החוק שיעלה, ולבסוף החליטו לתמוך בו. המהלך גרר משבר גדול בקואליציה ועורר זעם גדול בקרב המפלגות החרדיות כלפי כחול לבן וכן כלפי חברי הליכוד שנעדרו מההצבעה.
בקואליציה קיוו "למסמס" את החוק בוועדה כדי לא לערער את יציבותה. ואולם כעת הודיע כץ כי החוק שמונח על שולחנו יעלה להצבעה - ויסנדל את כחול לבן שכבר תמכה בו בעבר ותתקשה להסביר מדוע לא תתמוך בו שוב.
על פי כלל גורמי המקצוע בישראל ובעולם, טיפולי ההמרה גורמים נזק נפשי למטופלים, תוך חשש משמעותי לגרימת דיכאון קליני ולהתאבדות. ההסתדרות הרפואית בישראל, איגוד הפסיכיאטרים והסתדרות הפסיכולוגים מביעים תמיכה חד-משמעית בהצעת החוק וקוראים לממשלה ולכנסת לאמץ אותה.