5 צפייה בגלריה
קו 19 של אגד בירושלים
קו 19 של אגד בירושלים
אגד: "קיבלנו הנחיה ממשרד התחבורה, הודענו לנוסעים"
(צילום: גיל יוחנן )
משרד התחבורה החליט להשבית לחלוטין את התחבורה הציבורית ביפו למשך ארבעה ימים - מבלי לעדכן את הנוסעים או למצוא להם חלופות ראויות. הסיבה: תקרית אלימה שבמהלכה הושלכו אבנים על אוטובוס חולף של חברת דן. הקווים צפויים לשוב לפעילות סדירה רק היום.
ההחלטה - שעליה תושבי המקום כאמור לא ידעו מראש - עוררה זעם וביקורת, הן בקרב נוסעים והן מצד גורמים בעיריית תל-אביב יפו וארגון "15 דקות", שאמרו "ההחלטה חד-צדדית ולא מקובלת". במשרד התחבורה טוענים שבאחריות החברות היה להודיע לנוסעים וכך נעשה באתר חברת דן אך לפי תלונות נוסעים, המידע, שעל הזנתו אחראי המשרד עצמו, לא הועבר ללוחות האלקטרונים ולאפליקציות התחבורה הציבורית.
עוד נטען במשרד כי הקווים הועברו ל"רחוב סמוך" אך רחוב שלבים - שלפי חברת דן היה הרחוב הנבחר - נמצא במרחק של 24 דקות הליכה מרחוב יפת.
5 צפייה בגלריה
רחוב יפת ביפו
רחוב יפת ביפו
רחוב יפת ביפו, ארכיון
(צילום: מתוך אתר עיריית תל אביב )
5 צפייה בגלריה
קו 4 חברת דן בתל אביב
קו 4 חברת דן בתל אביב
אוטובוס של דן. הקווים ישובו היום לפעילות סדירה
(צילום: מוטי קמחי )
לארה, נוסעת קבועה באזור, סיפרה ל-ynet כי "אתמול חיכיתי 20 דקות לאוטובוס ברחוב יפת, ולא עברו שום אוטובוסים. התחלתי ללכת ברגל לתל אביב - מרחק של כמעט שעה ברגל. בדרך ראיתי עשרות אנשים מחכים בתחנה ולא מבינים איפה האוטובוסים. לא היו שלטים בנושא הזה ולא כלום".
לארה, שהחלימה לאחרונה מקורונה, שיתפה כי למרות התשישות הרבה לא הייתה לה ברירה "הענישו את כל תושבי יפו בלי להודיע, נוסעי התחבורה הציבורית פשוט שקופים בעיניי מקבלי ההחלטות. תתארו לעצמכם שבגלל פושע אחד היו לוקחים לאנשים את כל הרכבים הפרטיים שלהם. האוטובוסים הם הדרך היחידה של אנשים ללא רכב להתנייד. במשרד התחבורה פשוט לא מבינים את זה".
גם ענת המתינה ביום רביעי האחרון לאוטובוס מרחוב יפת לתל אביב, שלא הגיע. "חיכיתי לאוטובוס בשעה 21:10, באוטובוס קרוב אמרו שקו 18 עוד מעט מגיע וגם בשלט היה כתוב שהוא יגיע, ופתאום הוא בוטל ולא התייחסו לזה יותר. נשארתי לחכות לקו 44 ואותו סיפור, גם הוא בוטל. אחרי 20 דקות בערך, כשאף אוטובוס לא עבר פה, התחלתי ללכת ברגל בגשם. לא הודיעו שום דבר והתחושה היא שמזלזלים בי כי אני נוסעת בתחבורה הציבורית וככזו אני ראויה לזלזול. כתבתי תלונה לחברת דן יום אחרי ועדיין לא קיבלתי תשובה מהם".
5 צפייה בגלריה
מיטל להבי
מיטל להבי
מיטל להבי
(צילום: דינה קליינמן)
סגנית ראש העיר תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, זעמה על החלטת משרד התחבורה, וכינתה אותה "חד צדדית". להבי אמרה כי "ההחלטה אינה מתקבלת על הדעת, במיוחד לאור העובדה שהיא התקבלה ללא דיון או התייעצות עם העירייה ונחתה על התושבים כרעם ביום בהיר. ככל שהטענה היא לאלימות, הרי שאת האלימות יש לרסן - להשתלט עליה ולא לתת לה להשתלט על ניהול התנועה בעיר".
מנכ"לית 15 דקות, שמרית נוטמן, התייחסה גם היא לדברים ואמרה: "מדוע משרד התחבורה מעניש את תושבי העיר? מבטל את השירות באחד הצירים המרכזיים בעיר, לימים שלמים, לא טורח להודיע לנוסעים שפשוט נותרו להמתין לשווא בתחנות ואז נאלצו ללכת הביתה עשרות דקות, בגשם ובשעות הלילה המאוחרות. תואיל המשטרה ותאכוף את הסדר בעיר, לא על גבם של תושבי יפו, המסתייעים בתחבורה הציבורית על-מנת להגיע לעבודה ולשוב הביתה. ממשרד התחבורה אנחנו מצפים, לכל הפחות, ליידע את הנוסעים באשר לשינויים, וכמובן גם לדאוג להם לפתרונות חלופיים - בדיוק כפי שלא כופים על מחזיקי הרכב הפרטי בעיר עוצר".
5 צפייה בגלריה
שמרית נוטמן
שמרית נוטמן
שמרית נוטמן. "מצפים ממשרד התחבורה לעדכן, לכל הפחות"
(צילום: 15 דקות)
מדובר, כך נראה, במגמה של ענישה קולקטיבית שנוקט משרד התחבורה. בחודש אוגוסט האחרון התרחש מקרה דומה בירכא שבצפון הארץ. החברה המפעילה באזור, נתיב אקספרס, מסרה אז ל-ynet כי לאור הנחיית משרד התחבורה בעקבות ירי שהתרחש, הופסק שירות התחבורה הציבורית. "לאחר שנערכה 'סולחה' ביומיים האחרונים, משרד התחבורה אישר את החזרת פעילות קווי התחבורה הציבורית מ-8 באוגוסט", צוין במקרה זה.
בהודעה שחברת אגד העבירה לנהגים בשבוע שעבר נכתב כי מהשעה 17:00 ועד סיום השירות, וכן במוצ"ש, קווי אוטובוס ביפו לא יעברו במקום עקב זריקת אבנים על אוטובוסים.
באגד מסרו בתגובה כי "ביום רביעי בערב קבלנו הוראה מהממונה על התחבורה באזור המרכז במשרד התחבורה להסיט את הקווים 83 ו-88 ממסלולם בציר רחוב יפת עקב זריקת אבנים על אוטובוס דן. ביום חמישי הוצאנו הודעה על כך לנוסעים שלנו באתר אגד. היום קיבלנו הנחיה להחזיר את הפעילות לציר יפת על ידי הממונה במשרד התחבורה, וכך עשינו תוך שהוצאנו הודעת ביטול של הסטת שני הקווים והחזרתם לפעילות רגילה".
בחברת דן, שהסיטה את התחבורה הציבורית מרחוב יפת ביפו לרחוב שלבים בתל אביב, ציינו כי הקווים ישובו היום לסדרם. יש לציין כי במשרד התחבורה אומרים שהחברות היו אמורות להודיע על כך לציבור. בנוסף הם אומרים שהתחבורה הוסטה מרחוב יפת לרחוב שלבים - ולא הושבתה בכל יפו.
במשרד התחבורה ציינו כי "חברת "דן" לא הפסיקה את שירות התחבורה הציבורית ברחוב יפת, אלא הסיטה קווי אוטובוסים, בשעות הערב בלבד, לרחוב סמוך, בשל אירועי אלימות קשים חוזרים ונשנים בשעות הערב, כנגד אוטובוסים החולפים ברחוב. זאת, למרות פניות רבות למשטרה בנושא זה. ביום שלישי האחרון אירעה תקיפה חמורה נוספת כנגד נהג אוטובוס שהסיע נוסעים, במסגרתה נופצה שמשת האוטובוס וכמעט גרמה לאיבוד שליטה של הנהג ולסיכון חיי הנוסעים ומשתמשי הדרך.
"בעקבות זאת, הוסטה תנועת האוטובוסים לרחוב מקביל, במטרה לשמור על חייהם של הנהגים והנוסעים בתחבורה הציבורית. חברת "דן" עדכנה את התושבים על הסטת האוטובוסים באתר האינטרנט ובמוקד הטלפוני. בעקבות חקירה שביצעה המשטרה, נעצרו מספר חשודים במעשה. לאחר שיחות שנערכו עם נציגי עיריית תל-אביב-יפו ונציגי התושבים, שהתחייבו לשמור על השקט, הוחלט להחזיר את השירות הסדיר לרחוב".