לא ניתן למנוע מאדם כניסה לבית מרקחת או לסופרמרקט, אך הכניסה למסעדות ולחדרי כושר תותנה בהצגת תעודת מתחסן. מורים ועובדים חיוניים יחויבו להתחסן. אלו רק חלק מהסיכומים המסתמנים בהתייעצויות בין משרדי הממשלה בנושא גיבוש "התו הירוק". ההתייעצויות שהחלו אתמול יימשכו גם היום (ה'), בהשתתפות המטה לביטחון לאומי (מל"ל), משרד הבריאות, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, משרד האוצר, משרד הכלכלה וגורמים נוספים. טרם נקבע מועד לדיון בקבינט בנושא זה.
בהתייעצויות נקבע כי לא ניתן יהיה למנוע מאדם שלא התחסן להיכנס למקום שמוגדר חיוני, כגון בתי מרקחת וסופרים. לכן, יהיה קושי לסגור קניונים לתו ירוק אלא אם יש כניסות נפרדות לבתי מרקחת וסופרים – שניתן למנוע להיכנס דרכם לקניון. כמו כן, דנים באפשרות של תו סגול מחמיר לקניונים שיגביל את מספר הנכנסים וזאת בהיעדר תו ירוק.
2 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בירושלים
חיסוני קורונה בירושלים
מסתמן: מעסיקים יוכלו לחייב עובדים חיוניים להתחסן כדי לא לסכן לקוחות. חיסוני קורונה בירושלים
(צילום: AFP)
בכל מה שנוגע למותרות – פנאי, חדרי כושר, מקומות בילוי, הופעות, מסעדות ובתי קפה – נקבע כי ניתן להתנות כניסה של אדם בתעודת מחוסן או מחלים. במשרד הבריאות אמרו כי מספר בדיקות הקורונה שניתן לעשות מוגבל, ולכן במקרים כאלה ימנעו מאנשים להציג בדיקות קורונה שליליות.
"אתה לא יכול לאפשר לאדם שרוצה ללכת להופעה של שלמה ארצי להיבדק רק כי לא נוח לו להתחסן. אתה כן צריך לתת את האפשרות למי שלא יכול להתחסן, כמו ילדים עד גיל 16, חולים או נשים בהיריון בשליש הראשון. הם יורשו להביא תוצאות בדיקה שלילית", אמרו במשרד הבריאות.
לגבי עובדים חיוניים, כגון מורים, מסתמן שהממשלה תאשר למעסיקים לחייב את העובדים שלהם להתחסן כדי שלא לסכן את התלמידים או הלקוחות. במקרים כאלה, מורים או עובדים חיוניים שלא יתחסנו יידרשו להציג בדיקות קורונה שליליות כל 48 שעות. בממשלה מקווים שזה יניע אותם להתחסן מרצונם ולא בכפייה. היועמ"ש אמר שניתן לכפות על מורים להתחסן אך הדבר מחייב חקיקה ראשית.

על פי ההערכה, ההתייעצויות לא יסתיימו היום וכנראה מתווה התו הירוק יובא לדיון בקבינט הקורונה רק בראשית השבוע הבא. יו"ר כחול לבן בני גנץ לוחץ לקיים את הדיון עוד היום כפי שנקבע בכדי לאשר את הפעלת התו הירוק בשבוע הבא במתווה שהציע "התחסנת-נכנסת". לשכת גנץ פנתה הבוקר ללשכת נתניהו בנושא. "עד כה, מסיבה לא ברורה, נמנע נתניהו מלכנס את הדיון כפי שנקבע", נמסר מטעמו של גנץ.
המשנה ליועמ"ש, רז ניזרי, הבהיר היום כי נושא קביעת מגבלות עבודה על מורים וצוותי הוראה שלא התחסנו מצוי בדיונים וטעון הסדר חקיקתי בחקיקה ראשית. "הסדר חקיקתי זה, ככל שיוחלט לקדמו, ייעשה תוך בחינה משפטית, עירוב הגורמים הנוגעים בדבר, כמקובל, ועריכת האיזונים הנדרשים בין הצורך בשמירה על בריאות הציבור והרצון הברור להחזיק בהקדם את מערכת החינוך לפעולה ובין שמירה על זכויות המורים וצוותי ההוראה הן כפרטים והן כעובדים".
הוא הוסיף כי "אין הרשויות המקומיות רשאיות לעת הזו למנוע כניסה של עובדי הוראה, תלמידים וצוותי חינוך אחרים שלא התחסנו למוסדות החינוך, בין אם הם עובדי משרד החינוך ובין אם עובדי מוסד בבעלות פרטית או של רשות מקומית". ניזרי כתב עוד כי "כי בהתאם למצב המשפטי הקיים, רשות מקומית אינה רשאית לעשות דין לעצמה ולגבש באופן עצמאי כללים להגבלת כניסתם של עובדי הוראה למוסדות חינוך".
בתוך כך, במשרדי הממשלה בוחנים אפשרות של חיסון כלל העובדים במתחם המשרדים. אחד הרעיונות הנבדקים הוא להביא ניידת חיסונים לקריית הממשלה בירושלים. עובדי משרד התחבורה קיבלו הבוקר הודעה כי "יחידת הרווחה במשרד בהנחיית מנכ"ל המשרד, בוחנת ייתכנות לחסן עובדים נגד קורונה במקום העבודה. יצרנו קשר עם משרד הבריאות וזה אפשרי". בהודעה נכתב כי מי שמעוניין מתבקש להודיע על כך עד יום שני.
2 צפייה בגלריה
קניון בת ים
קניון בת ים
בילוי ופנאי - למחוסנים ומחלימים בלבד. קניון בת ים
(צילום: מוטי קמחי)
עוד נכתב כי "למקום העבודה תגיע ניידת. מהלך זה הינו פיילוט ראשוני. אם תהיה היענות, נקיים פרויקט זה גם בשאר יחידות המשרד במקומות שבהם יש ריכוז של יחידות. קיום הפרויקט מותנה במספר משתתפים ובאישור תקציבי". הודעה דומה נשלחה גם לעובדי משרדי התיירות והכלכלה ויחידות נוספות. בחודשים האחרונים נערכו מבצעים של בדיקות קורונה לעובדים בקריית הממשלה ובמשרד ראש הממשלה ערכו בדיקות לא רק לעובדים אלא גם לבני משפחה מקרבה ראשונה.
פרשן ynet ו-"ידיעות אחרונות", נדב איל, אמר היום באולפן ynet כי "לא נגיע לחסינות עדר במדינת ישראל, מכיוון שאנחנו לא יכולים ולא רוצים לחסן ילדים בשלב הזה. אין ניסוי של פייזר שאומר שזה בטוח, ובמצב הזה חשוב לדעת עד כמה תרד ההדבקה באוכלוסייה. בניסוי הקליני החיסון נמצא יעיל ב-95% מקבוצת הביקורת, אבל זה לא אומר שבחיים האמיתיים זה יהיה ככה".
איל ביקר את קבינט הקורונה: "ההגדרה הקלינית והתרבותית של שיגעון היא לעשות שוב ושוב את אותו דבר ולצפות לתוצאה שונה. ביציאה הנוכחית מהסגר הממשלה לא ניסתה לעשות שום דבר אחרת מפעמים קודמות. באוסטריה למשל מדברים על בדיקות של כלל בתי הספר כמעט על בסיס יומי, אבל אצלנו פשוט לא עושים שום דבר. לא הכינו כלום".