4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר במטה הקמפיין שלו בארלינגטון, וירג'יניה,
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר במטה הקמפיין שלו בארלינגטון, וירג'יניה,
ינסה לקבוע עובדות בשטח אם יפסיד. טראמפ
(צילום AFP)
אם המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן ינצח, קיימת אפשרות שממשלו של דונלד טראמפ ינסה להוביל צעדים בנושא הפלסטיני בכדי לקבוע עובדות בשטח, שלהם יהיו השלכות גם על ממשל ביידן. זאת, בתקפות התפר שעד להשבעת הנשיא החדש ב-20 בינואר.
צעדים כאלו, אם יינקטו, יהיו נקמה על החלטת מועצת הביטחון 2334 נגד חוקיות ההתנחלויות שעברה בעידוד ממשלו של ברק אובמה שנמנע מהטלת וטו עליה, וזאת אחרי ניצחונו של טראמפ אך לפני השבעתו לנשיא. ההחלטה הזו נחשבה לאקורד הסיום של ממשל אובמה וסטירת לחי לראש הממשלה בנימין נתניהו.
יש להניח שהימין הישראלי והמתנחלים ילחצו על טראמפ לקבוע בתקופת התפר הזאת עובדות בשטח. צריך לשים לב לעיתוי נוסף שיתחבר לשלהי ימי הממשל והוא חידוש משפטו של נתניהו בתחילת ינואר 2021. יכול להיות שנתניהו יבקש מחברו טראמפ לנסות להסיט את תשומת הלב מהמשפט.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. בקמפיין אמרו שמכתב או מזכר הבנות לא יחייבו אותו
(צילום: רויטרס)
אחת האפשרויות שנבחנות על ידי ממשל טראמפ היא לתרגם את עסקת טראמפ למזכר הבנות או חילופי מכתבים בין הממשל לבין ממשלת נתניהו – כניסיון לקשור את ידי ממשל ביידן ולנסות להפוך את עסקת טראמפ למדיניות אמריקנית רשמית וגישה מוסכמת בין ישראל לבין ארה"ב.
כך היה באפריל 2004, כאשר נשיא ארה"ב דאז ג'ורג' בוש הביע תמיכה בתוכנית ההתנתקות במכתב ששלח לראש הממשלה אריק שרון. אך בעוד שרון ואנשיו הציגו את המכתב כהכרה אמריקנית בעמדות ישראל, בעיקר בנושא גושי ההתיישבות, שניתנה בתמורה לתוכנית ההתנתקות, הממשל האמריקני ייחס למכתב חשיבות פחותה יותר וממשל אובמה התנער ממנו. לפי גורמים בקמפיין ביידן, מכתב כזה או מזכר הבנות לא יחייבו את ביידן וספק אם יהיה להם אפקט.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
רה"מ יבקש מחברו הנשיא לנסות להסיט את תשומת הלב מהמשפט? טראמפ ונתניהו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
הימין לוחץ לקדם מהלכים. מעלה אדומים
(צילום: AFP)
אפשרות נוספת, אך לא בסבירות גבוהה, היא שממשל טראמפ יילך צעד נוסף מעבר להצהרת מזכיר המדינה מייק פומפאו בדבר חוקיות ההתנחלויות. ממשל טראמפ יוכל להודיע בתקופת הביניים על הכרה בריבונות ישראל על חלקים ביהודה ושומרון. סביר שהאופציה של סיפוח בתקופת הביניים לא תהיה ריאלית וזאת עקב המחויבות האמריקנית לאיחוד האמירויות לעצור את נושא הסיפוח לפחות בשלוש או ארבע השנים הקרובות.
בתקופת הביניים, יש להעריך שממשל טראמפ ילחץ על הסעודים לנרמל את יחסיהם עם ישראל. ואולם, רוב הסיכויים שהסעודים לא יתנו מתנה כזאת לנשיא שהוא ברווז צולע ויעדיפו לתת אותה לביידן.