2 צפייה בגלריה
הישראלית על הגבול עם לבנון
הישראלית על הגבול עם לבנון
הישראלית בגבול לבנון
בדקה באינטרנט איזה הכפר הכי קרוב, והוחזקה במשך 16 ימים בסוריה. בית המשפט צמצם בסוף השבוע את צו איסור הפרסום שהוטל על כתב האישום נגד הישראלית שהוחזרה מסוריה, ומפרטיו עולה כי הסורים שתפסו את הצעירה דרשו ממנה להוביל אותה למוצב צה"ל - אך היא סירבה.
מהפרטים שהתגלו עולה כי באוגוסט 2019, לפני כתב האישום, הצעירה שירתה בצבא. כעבור כמה חודשים היא אימצה אורח חיים נוודי ושוטטה ברחבי הארץ מבלי שתהיה לה כתובת קבועה. בסוף השבוע האחרון של ינואר הצעירה התארחה אצל בני משפחה בירושלים - ואז החליטה לחצות את הגבול לסוריה. היא בדקה באינטרנט איזה כפר הוא הקרוב ביותר לגבול, ומה הדרך להגיע אליו.
ב-31 בינואר היא נסעה לקריית שמונה ובילתה עם חברה, בעוד שהיא התכוננה לחצות את הגבול למחרת. היא הגיעה למג'דל שמס באוטובוס, ומשם יצאה לדרך ברגל כשברשותה אוכל, ציוד אישי, טלפון ומצלמה עם כרטיס זיכרון.
על אף שידעה שהיא עלולה להיתפס, בחרה הצעירה להגיע לכפר חדר דרך מג'דל שמס והחרמון. היא עשתה זאת במהלך הלילה כדי לא להיתפס על ידי צה"ל. "הנאשמת החליטה לחצות את הגבול ולעבור לסוריה למשך תקופה", נכתב. "היא הבינה שהיא עלולה להיחקר בידי הסורים ואף למות - וחרף זאת החליטה לעשות כן".
עם הגעתה לגבול, הצעירה השאירה את התיק בשטח המפורז בין ישראל לסוריה וחצתה עם המצלמה. "הנאשמת הלכה במשך שעות ארוכות, וסמוך לשעה 19:00 הגיעה לכפר חדר", כתבו בפרקליטות. "אנשים רבים התאספו סביבה בכפר, והיא נלקחה על-ידי שניים מהם לתחנת המשטרה, שם המצלמה נלקחה ממנה. לאחר מכן היא הועברה לבית מעצר. הנאשמת תוחקרה ולמחרת הועברה לבית כלא בדמשק".

כתב האישום מתאר את חקירת הצעירה בכלא הסורי, שנמשכה כמה ימים. היא סיפרה לחוקריה כיצד חצתה את הגבול, וכתבה בפרטים את מסלול הליכתה במחברת שניתנה לה על-ידי הסורים. החוקרים הציעו לה לשחזר את המסלול ולהוביל חיילים סורים למוצב ישראלי כדי שיפגעו בחיילים - אך היא סירבה ואמרה שאינה מעוניינת במוות ובהרג. הסורים השיבו לה כי הם לא ייהרגו - אלא ייחטפו.
ב-19 בפברואר הוחזרה הצעירה לרוסיה, ומשם לישראל, לפי פרסומים בתמורה לרכישת חיסוני קורונה עבור משטר אסד.
בפרקליטות ציינו כי זו לא הייתה הפעם הראשונה שהצעירה חצתה את הגבול הישראלי. בכמה הזדמנויות היא עברה לרשות הפלסטינית, אף שידעה כי הדבר אסור. בנובמבר האחרון היא ניסתה להיכנס לרצועת עזה אך נתפסה בגדר המערכת סמוך לקיבוץ נחל עוז. אז כניסתה נבלמה, אך היא החליטה לנסות פעם נוספת - הפעם מהים. כעבור ארבעה ימים, בשעות הערב, היא נכנסה לחוף הים בזיקים עם גלשן, ונעצרה בלב ים על-ידי כוח צבאי. בינואר השנה היא חצתה הגבול לירדן על אופניים, שם נפגשה עם חיילים במוצב ירדני, שוחחה איתם ושתתה קפה.
"הנאשמת נלקחה על-ידי החיילים ממקום למקום עד אשר הגיעה עימם לעקבה, שם שהתה מספר שעות", כתבו בפרקליטות. "בעקבה היא תוחקרה על ידי גורם שהציג את עצמו כראש המודיעין הירדני, ולאחר מכן הוחזרה לצד הישראלי. הפרקליטות הדגישה כי למרות האפשרות לחצות במעבר הגבול - היא בחרה לעבור לירדן שלא כדין כדי להיפגש עם חיילים".
עורכי הדין ענת יערי ואיאד עזאם מהסנגוריה הציבורית, שמייצגים את הצעירה, אמרו כי ברור לכל שהצעירה לא פגעה בביטחון המדינה - ולא הייתה לה כוונה לפגוע. "תמוה מאוד שדווקא נגד צעירה ללא עבר פלילי שמתמודדת עם רקע מורכב, בחרו להגיש כתב אישום", מסרו.