2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ חסן רוחאני
דונלד טראמפ חסן רוחאני
דונלד טראמפ ונשיא איראן חסן רוחאני
(צילום: AFP, AP)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ האשים היום (חמישי) את איראן באחריות לירי הרקטות על השגרירות האמריקנית בבגדד בתחילת השבוע. "אנחנו שומעים פטפוטים על התקפות נוספות נגד אמריקנים בעיראק", כתב טראמפ בטוויטר. "עצה ידידותית לאיראן: אם אמריקני אחד ייהרג, אני אראה בה אחראית. תשקלו את זה שוב". טראמפ גם סיפר כי שיגורן של שלוש מהרקטות - כשל, ואף הוסיף תמונה של הרקטות הללו.
בכיר בממשל האמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בכירי מערכת הביטחון האמריקנית נפגשו ויציגו בקרוב "מגוון אפשרויות" תגובה, במטרה להרתיע ולמנוע כל התקפה על אנשי צבא או דיפלומטים אמריקנים בעיראק. בהצהרה שפרסם הפיקוד המרכזי של ארה"ב, נמסר כי התקיפה התרחשה ביום ראשון וכללה שיגור של לפחות 21 רקטות. לא היו נפגעים בנפש באירוע, אך נגרם נזק. עוד נמסר כי התקיפה בוצעה ככל הנראה בידי מיליציה פרו-איראנית.
על פי הבכיר בממשל, בפגישה שהתקיימה בבית הלבן נועדו ממלא מקום שר ההגנה, כריס מילר, מזכיר המדינה מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי רוברט אובראיין. הוא לא פירט האם האפשרויות שיוצגו לטראמפ כוללות פעולה צבאית. "כל אחת מהתגובות נועדה להיות כזאת שלא תביא להסלמה, אך תרתיע מביצוע מתקפה עתידית", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
 עיראק אנשי ו תומכי מיליציות פרו איראניות דיווח הסתערות שגרירות ארה"ב בגדד
 עיראק אנשי ו תומכי מיליציות פרו איראניות דיווח הסתערות שגרירות ארה"ב בגדד
מפגינים פורצים לשגרירות ארה"ב בבגדד לפני שנה
הצבא העיראקי האשים בתקיפה ביום ראשון "קבוצה של פורעי חוק". בהודעת הפיקוד המרכזי האמריקני נמסר כי התקיפה בוצעה "כמעט בוודאות בידי מיליציה הנתמכת בידי איראן". עוד נמסר כי "התקיפה גרמה לנזק במתחם שגרירות ארה"ב, וברור כי הכוונה הייתה לגרום לנפגעים".
בכיר נוסף בממשל סיפר כי בעקבות פגישת בכירי מערכת הביטחון, האסטרטגיה כוללת האשמה פומבית של איראן, אך ללא שימוש בכוח צבאי. הוא הוסיף כי זה עשוי להשתנות אם יהיו תקיפות עתידיות, ובמיוחד אם יהיו נפגעים אמריקנים.
בימים האחרונים ישנה ערנות מוגברת בשל החשש מאפשרות שהמיליציות הפרו-איראניות ינסו לבצע פעולות טרור לקראת 3 בינואר, אז יצוין יום השנה לחיסול של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניות, חיסול שבוצע על ידי ארה"ב בעיראק.
וושינגטון מאשימה את המיליציות הפרו-איראניות בהתקפות קבועות של רקטות על מתקנים אמריקניים בעיראק, כולל בסמוך לשגרירות. אף ארגון לא קיבל אחריות למתקפה ביום ראשון. ארה"ב, שמדללת בהדרגתיות את כוחותיה בעיראק שכוללים כעת כ-5,000 חיילים, מאיימת לסגור את השגרירות שלה אם ממשלת עיראק לא תרסן את המיליציות.