בשבוע האחרון נפוצו בברזיל שמועות ותיאוריות קונספירציה שנוגעות ל"זה קוצ'יניה", הקמע של תוכנית החיסונים הלאומית. ההמולה החלה ברביעי, אחרי שהנשיא לשעבר לולה דה סילבה עורר את תשומת לבם של הברזילאים להיעדרותו. "איפה זה קוצ'יניה האהוב שלנו?", שאל בנאום שבו תקף את התנהלות הנשיא ז'איר בולסונרו במשבר הקורונה.
בשנות השמונים יצר משרד הבריאות את דמותו של זה קוצ'יניה, שמזכיר את דמותו של קספר, "רוח הרפאים הידידותית". המטרה הייתה לקדם את מבצע החיסונים נגד פוליו, ולהקל על הילדים שחששו מהזריקה. "הפרסומות על החיסונים היו כבדות מאוד. הן היו מקושרות למשהו נורא, טראגי ומסכן חיים", אמרה קרלה דומינגז, שהייתה בכירה בתוכנית החיסונים הלאומית בין 2011 ל-2019. גוצ'יניה ("טיפה" בפורטוגזית) הצליח לשנות את זה. הוא הפך לדמות אהובה ולחלק בלתי נפרד ממסע יחסי הציבור של משרד הבריאות. הוא עודד את הברזילאים להתחסן לחצבת, שחפת, שעלת - ולאחרונה גם לקורונה.
2 צפייה בגלריה
קמע החיסונים של ברזיל
קמע החיסונים של ברזיל
קמע החיסונים של ברזיל
ההופעה האחרונה של הקמע הייתה בטקס ב-16 בדצמבר בבירה ברזיליה, כשברזיל השיקה את תוכנית החיסונים שלה. זה גוצ'יניה סירב ללחוץ את ידו של הנשיא בולסונרו, כביכול בשם ההנחיות על שמירת המרחק בזמן המגפה. לדה סילבה, איש השמאל שנשלח לכלא והרשעתו בוטלה, יש תיאוריה משלו להיעדרות של הקמע. "בולסונרו פיטר אותו בגלל שהוא חשב שהוא ממפלגת הפועלים", אמר דה סילבה. מפלגת הפועלים היא מפלגת שמאל, ודה סילבה הוא אחד ממייסדיה. לפי תיאוריה אחרת, ומופרכת הרבה פחות, ברזיל לא זקוקה כרגע לשירותיו של הקמע - מכיוון שהילדים במדינה עדיין לא החלו להתחסן.
ברשתות החברתיות תהו לאן נעלם זה גוצ'יניה, וגולשים פרסמו את דמותו בתור "נעדר". אחד הגולשים חשד שהקמע חולה ואיחל לו החלמה מהירה. "רק הגיבור הזה יכול להציל אותנו", כתב. בסוף השבוע פרסם אדוארדו בולסונרו, בנו של הנשיא, שמכהן כמחוקק פדרלי, ציור של הקמע שבו הוא נראה אוחז רובה. "החיסון הוא הנשק שלנו", נכתב לצד הציור. האמן דרלן רוזה, היוצר של זה גוצ'יניה, הזדעזע. "הוא נתפש כדמות חינוכית. אין שום דבר חינוכי בלהחזיק נשק", אמר רוזה. דומינגז, שבעבר הייתה בכירה בתוכנית החיסונים הלאומית, אמרה שהקמע הוא חלק אינטגרלי ממערך החיסונים, ושדמותו היא הצלחה אדירה. היא אמרה שהוא היה אחד הגורמים שאחראים לשינוי ביחס לחיסונים בברזיל.
2 צפייה בגלריה
הפגישה עם בולסונרו בדצמבר
הפגישה עם בולסונרו בדצמבר
הפגישה עם בולסונרו בדצמבר
(צילום: AP)
מאז שמבצע החיסונים בברזיל החל בולסונרו, שבעיני רבים נחשב לאיש ימין קיצוני, הטיל ספק ביעילותם. לאחרונה הוא מנסה להימנע מהצהרות שכאלה, אך במקביל ממשיך לטעון שתרופות כמו הידרוקסיכלורוקווין יכולות לעזור לחולי קורונה – למרות שאין לכך הוכחות.
מבצע החיסונים של ברזיל מתנהל כרגע בעצלתיים, ועד כה רק 5% מהאזרחים קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון. יש לציין שהאמון בחיסונים גבוה, ולפי סקר שנערך ב-23 בינואר 79% מהברזילאים רוצים להתחסן – עלייה של 6% לעומת תוצאות סקר בדצמבר.