1 צפייה בגלריה
נונה אוזדובסקי
נונה אוזדובסקי
נונה אוזדובסקי
(קרדיט: אלכס קולומויסקי)
ברשימה הארוכה של ניצולי השואה המופקרים לגורלם על ידי הממשלה נמצאת גם נונה אוזדובסקי (86): חולה, סובלת מקור וממצוקה כספית ובנוסף לכול – בודדה ומייחלת לקשר.
הקור רדף אותה כבר בילדותה, כאשר גדלה בסיביר. "אבא שלי היה חייל בצבא והוא היה במלחמה", סיפרה אתמול (ג'). "ברחתי מהנאצים יחד עם אמא שלי ואח שלי. היינו בלי כלום, בלי מים ובלי אוכל. היינו ישנים על הרצפה בבתים של אנשים שעזרו לנו להתחבא. נתנו לנו שמיכות אבל זה לא הספיק. הקור היה נוראי". נוסף על כל זאת, היא חלתה בטיפוס. "זה היה קשה מאוד", מספרת נונה.
אחרי המלחמה היא התחתנה ונולד לה בן. כשהייתה בת 51 נפטר בעלה, ומאז היא לא נישאה בשנית. לפני 30 שנה עלתה נונה לישראל. כאן, כמו ניצולים רבים, קיוותה לחיים טובים, אבל המציאות הכתה בה. כדי לקיים את עצמה עבדה קשה עד גיל 79, הרבה אחרי גיל הפרישה. אבל המאמץ לא עזר והקשיים רודפים אותה יום-יום, גם כעת. "אין לי פנסיה, והקצבאות שאני מקבלת לא מספיקות. אני צריכה לשלם על שכר דירה, מזון, חשמל, גז ומים, ואין מספיק כסף לכל זה".
עקב כך היא נאלצת להצטמצם בכל תחום, ובימים הקרים של החורף היא נזכרת בעצב בקור שליווה אותה בילדותה בתקופת המלחמה. בכל פעם שהיא רק מעלה בדעתה להדליק חימום, היד נעצרת באמצע. "אני משאירה אותו כבוי. מפחדת שאקבל חשבון חשמל גבוה שאותו לא אוכל לשלם. גם כסף לקנות בגדים חמים אין לי", היא מספרת.
הקשיים, לדבריה, לא מסתיימים בכך. "יש לי נזילה בבית, והתקרה בחדר השינה מתפרקת. יש לי תרופות שמסייעות לי לראייה שעולות כמה מאות שקלים. לפעמים אני לא יכולה להרשות לעצמי לרכוש אותן", היא מספרת. "לפני חודש עברתי ניתוח בקע וניתוח בכיס מרה. אני חלשה מאוד, כל הזמן יש לי סחרחורת. אני לא מרשה לעצמי לקנות בשר, אפילו בחגים. זה יקר בשבילי".
גם הבדידות חונקת אותה, כפי שהיא מספרת: "אני גרה לבד וזה קשה, בייחוד מאז שהקורונה התחילה. לפני שבוע חגגתי לבד יום הולדת 87. זה היה מאוד עצוב". נונה מספרת כי בנה, כלתה, נכדיה וניניה, שעוזרים לה ככל יכולתם, נמנעים מלבקרה בגלל מגבלות המגפה.
האכזבה הגדולה שלה היא מהממשלה, ממדינת ישראל: "היה עוזר לי מאוד אם היו מסייעים לי קצת. זה היה משפר מעט את החיים אם הייתי מקבלת יותר סיוע".
לתרומות ולסיוע לנונה, המלווה על ידי "חסדי נעמי", ניתן לפנות לאתר העמותה או לטלפון שמספרו 03-6777777 ולציין כי הסיוע מיועד עבורה. לתרומות לעמותת "חסדי נעמי" עבור ניצולי שואה, קשישים ונזקקים לחצו כאן.