העימותים שפרצו השבוע בין ערבים מיפו לכוחות המשטרה לאחר תקיפת ראש ישיבת ההסדר "שירת משה" בשכונת עג'מי, הרב אליהו מאלי, מאיימים לפגוע במרקם העדין של יחסי הדו-קיום בעיר. ד"ר יוסף משהראוי, תושב יפו ויו"ר ועדת ההיגוי לשילוב ערבים באוניברסיטת תל אביב, אמר הבוקר (יום ג') לאולפן ynet כי הוא מאמין ביחסי שכנות טובים עם היהודים: "אסור לקלקל אהבה אמיתית שיש כאן".
הרב מאלי הוכה בתחילת השבוע כשבחן רכישת מבנה נוסף ליד ישיבת ההסדר. בעקבות כך קיימו עשרות יהודים בשעות הערב הפגנת מחאה. במקביל נערכה הפגנה של ערבים שהסלימה עד כדי יידוי אבנים לעבר שוטרים וירי זיקוקים. שני שוטרים נפצעו קל, חמישה מתפרעים ערבים נעצרו. במשטרה ייחסו מניע גזעני לתקיפת הרב, אולם בית המשפט שלל זאת והאריך אתמול את מעצר שני החשודים בתקיפה ביומיים.
4 צפייה בגלריה
מפגן תמיכה ברב מאלי ומחאה על חוסר המשילות ביפו
מפגן תמיכה ברב מאלי ומחאה על חוסר המשילות ביפו
העימותים ביפו בתחילת השבוע
(צילום: יריב כץ)
ד"ר משהראוי העיד היום כי כרגע חלה רגיעה ביפו. "ככה זה תמיד היה במצבים האלה, אפשר להגיד שהאירוע הזה חריג". לדבריו, מצוקת דיור של תושבים הובילה למתיחות: "זה הטריגר, זה קרה בגלל הבעיה הקשה ביותר של מצוקת דיור לתושביה הערבים של יפו. יש הרבה בנייה יוקרתית שלא אני ולא אתה יכולים לקנות, אבל אין שום בנייה כבר עשרות שנים לתושבים שגרים שם דורי דורות. זה בא לידי ביטוי בכך שצעירים נהיים הרבה יותר אלימים גם בתוכן וגם באופן. אני מצר על כך".
ד"ר משהראוי אמר עוד: "זה קשור לדיור, וכל כך כואב לי שאני רואה שמדברים על דברים אחרים. ביפו יש יהודים וערבים מוסלמים, ערבים נוצרים, דרוזים. כשאומרים 'אין איפה לגור', זהה לא שיפואי ערבי יכול לגור בבת ים או בראשון או באזורים קרובים אחרים, אין לו איפה לגור. אז הוא נמצא ברחובות, וזה אותם אנשים שנמצאים במצוקת דיור קשה.
"אני משתתף כמובן בכל גינוי לכל אלימות שקרתה, אני נותן למשטרה לחקור, אבל שני אנשים שתקפו הלכו וחיפשו דברים שקשורים לדיור, ואז נוצר מצב שהאלימות הנקודתית הזאת הפכה לפיצוץ. על מה? פתאום משהו אחר לגמרי, הפגנה שהגיעה כעיקרון כאילו זאת מלחמה דתית. זאת לא מלחמה דתית".
4 צפייה בגלריה
ראש ישיבת שירת משה הותקף ע"י ערבים ביפו
ראש ישיבת שירת משה הותקף ע"י ערבים ביפו
תיעוד התקיפה של הרב מאלי
4 צפייה בגלריה
הרב אליהו מאלי
הרב אליהו מאלי
הרב אליהו מאלי
(צילום: מוטי קמחי )

אליהו ליבמן, ראש מועצת קריית ארבע-חברון, השמיעה דעה הפוכה. לדבריו, "מה שקורה פה זה לעצום עיניים. תמיד יש סיבה. פעם זה הדיור, פעם זה המים וכל פעם מוצאים סיבה אחרת. יש סיבה אמיתית וצריך להגיד אותה בקול גדול: הערבים, לא כולם, כי התפכחות אצל חלקם, אבל חלק גדול רוצים לראות אותנו בים.
"פעם הם אומרים כיבוש, ואם לא אז זה מלחמת ששת הימים. זה לא כיבוש, זאת הארץ שלנו, וכל פעם יש את הסיבה האחרת למה הם עושים לנו את מה שהם עושים לנו. הם רוצים לרצוח אותנו ולהרוג אותנו". ד"ר משהראוי הגיב: "אנחנו חיים ביפו, יהודים וערבים, הרבה לפני שנוצרה קריית ארבע. זה בושה וחרפה ולא לעניין מה שאתה עושה. כנראה שלא היית פה ב-30 השנים האחרונות".
ליבמן המשיך בקו שלו: "ב-1929, לפני 92 שנים, פרעו ביהודים על עצם היותם יהודים. אין מדינת ישראל, אין תש"ח, אין 48', אין נכבה ואין ששת הימים ששחררנו וחזרנו לארץ נחלת אבותינו, ורצחו יהודים בעצם היותם יהודים לאורך כל השנים".
- איך אתה משווה בין מה שקרה אז למה שקורה היום? "הערבים לא זנחו את החלום לגרש אותנו ולזרוק אותנו לים".
4 צפייה בגלריה
אליהו ליבמן יוסף משהראוי
אליהו ליבמן יוסף משהראוי
ד"ר משהראוי וליבמן
ד"ר משהראוי הגיב: "אני מאוד מצטער שהשוואת את מה שהיה לפני קום המדינה למה שקורה ביפו. לפני קום המדינה נרצחו גם ערבים ביפו, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה. אני מדבר על הדו קיום המדהים שקיים ביפו ב-30 השנים האחרונות. יש ביפו את מרכז העסקים היהודי-ערבי הכי גדול בארץ. ערבים ויהודים גרים בשכנות, השכנה שלי ממול היא יהודייה ואנחנו חברים שלה וכל הזמן באינטראקציה.
"שני אלימים תקפו רב בדרך כי היה ביניהם ויכוח, זה דבר שלא ייעשה ואני מצר על זה. ביפו בשעות הערב השווקים פתוחים, בתי הקפה מלאים, אנשים ברחובות בלי שום דאגה. כל הניסיון לנסות ולייצר כאילו מדובר במלחמה יומיומית בין יהודים לערבים עושה פשוט עוול בלתי יתואר. אני מבקש מכל הפוליטיקאים והמנהיגים שרוצים לנצל את זה, להפסיק מיד".